Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann!!

Til høsten har jeg søkt geologistudie. For tiden studerer jeg jus, men jeg føler ikke dette er et studie som gir meg noe særlig. Noe av det er ganske interessant og andre ting er heeelt uinteressant, men jeg føler ikke studiet er helt meg.. Det er BARE lesing og skriving av oppgaver (jada, jeg vet det er en gjenganger for de fleste studier), men interessen for det jeg leser på er skremmende liten, akkurat nå hvertfall..Det er på slutten av året og de fleste er nok fryktelig studielei uansett, men jeg har manglet interesse ganske lenge. Kan nevne at jeg til sommeren er ferdig med mitt andre år, og at jeg har tre år igjen før jeg er ferdig..

Har alltid hatt en viss interesse for geologi, men har ikke vært sikker på hva jeg ville bli, og valget falt til slutt på jus, for det er en sikker utdanning..Det er ikke før i det siste at interessen for geologi virkelig har blomstret opp..

Har undersøkt med studieveileder ved geologiinstituttet ved UIB (som er der jeg har søkt) og det er svært mange frie studiepoeng, og hun sa jeg kan få innpass for tidligere studiepoeng jeg har tatt. Dermed kan jeg "spise inn" hvertfall et semester (har studiepoeng til mer, men det vil vel bli en svært ymse grad hvor et år er andre fag som egentlig ikke passer inn?)..kan nevne at jeg har et år med pedagogikk fra før også, og at det de fagene jeg har tenkt å søke innpass for. I tillegg har jeg jo tatt alt av exphil osv. fra før, så har mulighet til å ta andre fag i graden istedenfor disse. Har regnet litt på det, og jeg kan muligens klare å korte ned studietiden med et år. Ser ikke bort ifra at jeg tar en mastergrad etterpå.

Så, jeg lurer på om noen har erfaringer fra geologistudiet? MÅ man ha master for å få jobb? Hvilken lønn kan man regne med (vet det er varierende, siden det er svært mange ulike retninger). Hvordan er arbeidsmarkedet? er det vanskelig å få jobb? Ellers er jeg takknemlig for andre innspill noen måtte ha! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg studerer ikke geologi selv, men kan svare utfra det jeg har hørt fra andre. Visstnok bør man ha en master for å få jobb i oljeselskapene i hvertfall, og det er jo der svært mange ender opp, særlig om man ikke tar bevisste fagvalg i en annen retning. Så du bør kanskje belage deg på å ta en master.

Det er i utgangspunktet ikke så vanskelig å få jobb som geolog, gitt at du er villig til å flytte på deg, fortrinnsvis til Stavanger der jeg ser veldig mange ender opp. Ser at det er endel stillinger i Bergen også, men tror det er litt konkurranse om jobbene der, det er i hovedsak Statoil som ansetter der.

Tror du kan få tips og råd fra Tekna, som er en forening for realfag, der kan du også bli medlem som realfagsstudent. (www.tekna.no)

AnonymBruker
Skrevet

Frie valgfag er frie valgfag, slik at du kan innpassere akkurat de fagene du måtte ønske. Bachelor i geovitenskap retning geologi ved UIB har 70 stp valgfrie emner, men det er allikevel anbefalt å velge en del emner innen for realfag som er nevnt nederst i dette innlegget. Videre inneholder bachelorgraden 20 stp innføringsemner og 90 studiepoeng innen for spesialiseringen (men dette antar jeg du vet fra før).

Geologi er et bredt fagområde som tar for seg planeten vi lever på. For å forstå de ulike prosessene må man ha kjennskap til realfagene. Det jeg synes er fint med geologi er at man lærer litt om alt. Matematikk, fysikk, kjemi, biologi. I tillegg er man innom meteorologi og astronomi for å f.eks. forstå hvordan og hvorfor klimaet var annerledes før. Av den grunn er det ønskelig fra UIB sin side at studentene tar realfaglige valgemner for å gjøre de obligatoriske fagene lettere å forstå, men det er ikke noe krav.

Vist du gjennomfører bachelor i geovitenskap vil du uansett gjennom de obligatoriske fagene ha gode kunnskaper som er ettertraktet i hele samfunnet.

Nå er ikke jeg ferdig med bacheloren enda, men har har enda tilgode å høre om noen som ikke får jobb. Har lest statistikk som tilsier at nesten 100% får relevant jobb etter de er ferdig. Videre viser data i bladet "offshore og energi" fra november 2011 (som er hentet fra nav) at geologer og geofysikere er det yrket med mest presset arbeidsmarked. Dette gir selvfølgelig utslag i lønnen, hvor dagens næringsliv nylig skrev:

- Snittlønn ved minst tre års erfaring: 700k, men etter bonusutbetalinger oppnår over halvparten mellom 800k og 900k i året.

- Snittlønn ved minst 15 års erfaring: 1300k, men etter bonusutbetalinger er det flere som oppnår over 1,7 millioner.

Forskjellen mellom bachelor og master tror jeg hovedsakelig er at man får mer interessante og utfordrende jobber med master.

Bare spør vist det er noe du lurer på :)

Smakebit:

http://ansatte.uit.no/kku000/webgeology/

Anbefalte valgemner:

KJEM100/110/120/122/130/131, MAT112/121/212, STAT101/110, PHYS101/111, PTEK100, INF109 og BIO113. Jeg vet at det er snakk om at fagplanen skal bli revidert kommende år, slik at det kan oppstå endringer i forhold til emnene ovenfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

glemte å skrive at alle de obligatoriske emnene har geov101 som obligatorisk, dvs. at første semester kan du bruke til anbefalte emner. geov101 går på våren, slik at du kan ta (v=valgemne) v/v/v -> 101/102/111 -> 103/107/108 -> 104/105/v -> 106/v/v. Da kan du klare det på 2,5 år, men det er undervisningsopptak dvs. begrenset plasser, slik at det ikke er sikkert at du kommer inn på 107 andre året ettersom det er mange tredje året som tar det. Kjenner folk så gjør det, slik at det er mulig ;)

Skrevet

Heisann, og tusen takk for veldig utfyllende svar!

Fikk svar på masse jeg lurte på! Jeg har bare tenkt å få innpass for et par fag, og fylle ut med realfag på resten. Men lurer litt på hvor vanskelig realfagene er? Er en stund siden jeg har hatt matte, og enda lengre siden jeg hadde fysikk og kjemi.. På videregående gikk det sånn passelig med realfagene, så jeg har bare 2FY og 2KJ uten noen voldsomt impoenerende karakterer.Har tatt opp igjen matten etterpå, og det gikk bra uten store problemer.. Men siden da har jeg ikke vært i nærheten av realfag i det hele tatt.. :/ Er det fryktelig mye jobb å sette seg inn i det igjen?

Skrevet (endret)

Hei! Geologistudiet går veldig mye ut på å skjønne hvorfor jorden ser ut slik den gjør i dag. Man får dermed veldig mye praktiske oppgaver, for å skjønne prosesser, som å være ute i felt. Det er selvfølgelig også en del lesing og skriving, men helt sikkert ikke så mye som i jus. Jeg synes selv at geologistudiet er veldig spennende, og anbefaler det. Studieprogrammet varierer fra sted til sted, men her jeg går er 3.året ganske fritt, man kan reise bort eller bli og ta noen realfagspoeng. Realfagene er ganske vanskelig(selvfølgelig individuelt), iallefall hvis man ikke tok alle realfag på videregående, men man kommer seg igjennom det etter en god del jobbing.

Man kan visst få jobb etter 3 år med geologi, men de aller fleste tar 5 år eller mer. Veldig mange er sikret jobb før de er ferdig med masteren. Lønnen er som regel god, iallefall hvis du jobber innen olje, som de fleste gjør og lønnen stiger nok godt i samsvar med jobberfaring.

Endret av Ivana
Skrevet

Hei! Geologistudiet går veldig mye ut på å skjønne hvorfor jorden ser ut slik den gjør i dag. Man får dermed veldig mye praktiske oppgaver, for å skjønne prosesser, som å være ute i felt. Det er selvfølgelig også en del lesing og skriving, men helt sikkert ikke så mye som i jus. Jeg synes selv at geologistudiet er veldig spennende, og anbefaler det. Studieprogrammet varierer fra sted til sted, men her jeg går er 3.året ganske fritt, man kan reise bort eller bli og ta noen realfagspoeng. Realfagene er ganske vanskelig(selvfølgelig individuelt), iallefall hvis man ikke tok alle realfag på videregående, men man kommer seg igjennom det etter en god del jobbing.

Man kan visst få jobb etter 3 år med geologi, men de aller fleste tar 5 år eller mer. Veldig mange er sikret jobb før de er ferdig med masteren. Lønnen er som regel god, iallefall hvis du jobber innen olje, som de fleste gjør og lønnen stiger nok godt i samsvar med jobberfaring.

Takk for svar!

Veldig greit at dere som driver med studiet trives og anbefaler det! :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...