Mamma1 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #41 Del Skrevet 14. mai 2012 Så om jeg hadde vært av den gruppen som ikke tok utdannelse, men levde på støtte fra staten, da ville jeg fått din medfølelse?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #42 Del Skrevet 14. mai 2012 To voksne og to barn har en gjennomsnittlig inntekt på 620000, jeg tjener ca 500000. Hvorfor skal ikke grensen for toppskatt heves for enslige forsørgere slik at de også kan nå en gjennomsnittlig inntekt (for husholdet) uten å måtte betale.mer skatt for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 14. mai 2012 #43 Del Skrevet 14. mai 2012 Så om jeg hadde vært av den gruppen som ikke tok utdannelse, men levde på støtte fra staten, da ville jeg fått din medfølelse?? Det er vel ikke det man diskuterer her. Jeg syns synd på de som er aleneforsørgere med kun 300 000 i inntekt. Ikke de som har 500000 og krever mindre toppskatt. Deg går det jo ikke Ann å diskutere med. Du klarer jo ikke holde deg til temaet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #44 Del Skrevet 14. mai 2012 Sier du? Du kommer jo ikke med ett eneste godt argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 14. mai 2012 #45 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Sier du? Du kommer jo ikke med ett eneste godt argument. Godt argument for hva? At jeg mener at enslige forsørgere ikke skal ha mindre toppskatt enn de som ikke er enslige forsørgere? Endret 14. mai 2012 av Annaires 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #46 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeg hadde vært lykkelig om jeg måtte betalt toppskatt. Ene og alene fordi jeg da ville ha tjent så mye. Man får jo allerede en skattefordel i klasse 2 som ligger i bunnen her. Som utgjør rundt 800 ekstra i måneden. Jeg skal love deg at du vil merke det når skatteklasse 2 bortfaller samtidig med barnetrygd og barnebidrag og du fortsatt sitter igjen med å forsørge en tenåring som ikke er ferdig på videregående. DA snakker vi tøffe ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #47 Del Skrevet 14. mai 2012 To voksne og to barn har en gjennomsnittlig inntekt på 620000, jeg tjener ca 500000. Hvorfor skal ikke grensen for toppskatt heves for enslige forsørgere slik at de også kan nå en gjennomsnittlig inntekt (for husholdet) uten å måtte betale.mer skatt for det? Men det er jo derfor du har skatteklasse 2! Du har rett til enten pose eller sekk, ikke begge deler. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Innslagspunktet for toppskatt er latterlig lavt, men det er igrunnen en annen sak... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #48 Del Skrevet 15. mai 2012 Mamma1 er tydeligvis sunn-møring. Håper du aldri må ut og svømme, for det går aldri bra for sunn-møringer. Som enslig forsørger har du skattelette på skatteklasse, tilsvarende ca 10.000 i året. Om denne lettelsen heller hadde vært høyere innslagspunkt på toppskatten (nei, man får ikke i pose og sekk, selv om du nok gjerne ønsker det), måtte du hatt en inntekt på over 100.000 over inslagspunktet for toppskatt for å oppnå samme skattelette. For øvrig er det bra at statlige tilskudd til enslige forsørgere er behovsprøvd mot inntekt, og at de gradvis fases ut mot innslagspunktet på 6G. For øvrig har vel ungen(e) en far som betaler av deres utgifter via bidrag. Husk at det er faktisk ikke det offentlige sin oppgave å forsørge de ungene man velger å sette til verden. Det er en oppgave for mor og far. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #49 Del Skrevet 15. mai 2012 Prøv å les tråden før du svarer. Av forskjellige grunner får jeg 2000 i mnd i bidrag. Det er ikke nok til pc og utgifter på skolen til eldstemann engang. Ja, støtten man får forsvinner gradvis og alt forsvinner plutselig ved 6g, pluss at man da må betale ekstra i skatt. 500000 er ikke fett, det er bare såvidt det går sammen om man har gjeld. Dere får mene det dere mener, så får andre mene det de syns. Noe som slår meg er at folk er utrolig gjerrige og smålige. Det fortsetter bare til dere ender i en vanskelig situasjon selv. Og nei, jeg er ikke verken sunnmøring eller sunn-møring. Faktisk finnes det ikke møring i meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #50 Del Skrevet 15. mai 2012 To voksne og to barn har en gjennomsnittlig inntekt på 620000, jeg tjener ca 500000. Hvorfor skal ikke grensen for toppskatt heves for enslige forsørgere slik at de også kan nå en gjennomsnittlig inntekt (for husholdet) uten å måtte betale.mer skatt for det? Jeg er singel, uten barn. Kan ikke jeg få en ordning slik at jeg også kan nå en gjennomsnittlig husholdningsinntekt uten å måtte betale mer skatt for det? Nei, det kan jeg ikke, fordi jeg er faktisk bare én, og jeg (og du) må bare leve med at noen som er to har mer penger enn oss som bare er én. Å forvente noe annet er som å sitte der uten utdannelse og forvente å tjene en gjennomsnittlig inntekt. Som nevnt gjennom tråden har du som enslig forsørger en rekke andre fordeler for å gjøre det enklere for deg, men du (eller noen andre) har ingen rett til å tjene like mye som et gjennomsnittlig par. Det er forøvrig ikke nødvendigvis spesielt fett for et par med inntekt på 620K heller, stordriftsfordeler gjelder bare på enkelte områder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #51 Del Skrevet 16. mai 2012 Dersom eldstemann går på vgs, så får han utstyrsstipend som skal dekke leasing av skole-PC sånn høvelig. Andre utgifter er det ikke mange av i skolen i dag. De må vel ha kalkulator (engangsutgift), samt kladdebøker og skrivemateriell. Men de trenger også mindre av dette i dag, siden de kan bruke skole-PC. Er han yngre enn det, så trenger han strengt tatt ikke egen PC, det holder med tilgang til en familie-PC så lenge han går i grunnskolen. Heller ikke der er det særlig store utgifter utenom som er obligatoriske (gymtøy er vel det eneste). Stønader forsvinner for øvrig ikke "plutselig" ved 6G, de utfases opp til 6G. Og at du har mye gjeld er da ikke et argument. Det har du jo selv valgt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #52 Del Skrevet 16. mai 2012 Du er jo bare ute etter å kvelrulere, veldig lite interessant. Hva du eller jeg legger i begrepet er likegyldig. Du vet hva jeg mente. Det er faktisk du som kverulerer i denne debatten, Smalltalk debatterer på en konstruktiv og fornuftig måte. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #53 Del Skrevet 16. mai 2012 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du snakker om utjevning, TS. En ordning som du skisserer vil jo bare være til glede for de enslige forsørgerne som tjener mest (som du per definisjon er en del av, siden du betaler toppskatt), ikke for de som tjener minst, for de betaler ikke toppskatt. Det eneste de vil få ut av det hele er færre skatteinntekter til omfordeling. Hvor er utjevningen i det? Det er jo ikke utjevning å omfordele inntekt fra noen med 600 000 til 550 000? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #54 Del Skrevet 16. mai 2012 To voksne og to barn har en gjennomsnittlig inntekt på 620000, jeg tjener ca 500000. Hvorfor skal ikke grensen for toppskatt heves for enslige forsørgere slik at de også kan nå en gjennomsnittlig inntekt (for husholdet) uten å måtte betale.mer skatt for det? Hvorfor i alle dager skal du som bare er én ha samme gjennonsmittlige inntekt som dem som er 2? De som er to voksne har da også mer utgifter enn deg som bare er en. De er to som skal ha mat, bruke varmtvann, vaske klær, osv osv. De er to som jobber for inntekten, du er bare en som jobber. Hvorfor er det rettferdig at du skal ha "dobbel lønn" når du bare bidrar med én jobb? Og med din logikk, hvorfor er det bare enslige -forsørgere- som skal få toppskattelette? Hvorfor ikke alle enslige? Jeg er også enslig, jeg betaler også toppskatt. Jeg må også kjempe for å komme meg inn på boligmarkedet helt aleine. Jeg har også studielån jeg må betale på. Du får skattelette for å være enslig forsørger fra før. Hvorfor skal du få skattelette også på toppskatten? Du vil ha i både pose og sekk, og gjerne et lite spann i tillegg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #55 Del Skrevet 16. mai 2012 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du snakker om utjevning, TS. En ordning som du skisserer vil jo bare være til glede for de enslige forsørgerne som tjener mest (som du per definisjon er en del av, siden du betaler toppskatt), ikke for de som tjener minst, for de betaler ikke toppskatt. Det eneste de vil få ut av det hele er færre skatteinntekter til omfordeling. Hvor er utjevningen i det? Det er jo ikke utjevning å omfordele inntekt fra noen med 600 000 til 550 000? Det er fordi TS ikke egentlig har tenkt gjennom saken - hun vil bare ha mer penger til seg selv (noe som jo er forståelig, hvem vil vel ikke ha mer penger?). Men at hun forsvarer meningene sine med at hun vil ha mindre skille mellom fattig og rik er direkte latterlig (og ganske underholdende). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #56 Del Skrevet 16. mai 2012 Synes dere er litt slemme med TS i denne tråden. Jeg forstår frustrasjonen hennes veldig godt, og kan absolutt forstå at det må være tøft å få endene til å møtes som alenemor. Spesielt når man har tre barn å forsørge, og når én (eller flere?) av dem også er tenåring. Men skattesystemet er dessverre sånn at det må ha noen absolutte grenser, og da vil det slå urettferdig inn hos noen. Jeg kommer selv uhensiktsmessig ut av skatteberegninger sammenlignet med andre i tilsvarende situasjon som meg, og synes det er irriterende. Men forstår likevel at det må være sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #57 Del Skrevet 16. mai 2012 Noe som slår meg er at folk er utrolig gjerrige og smålige. Det var jo riktig person som uttalte seg. Eneste jeg er enig med deg i, er isåfall at innslagspunktet for toppskatt bør økes - men da for alle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 18. mai 2012 #58 Del Skrevet 18. mai 2012 Barn av enslige forsørgere får stipend mens de går på videregående. Dermed faller utgifter til feks klær, busskort og slikt vekk. Synes godt ungdommene kan betale dette selv når de begynner å få stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #59 Del Skrevet 18. mai 2012 Barn av enslige forsørgere får stipend mens de går på videregående. Dermed faller utgifter til feks klær, busskort og slikt vekk. Synes godt ungdommene kan betale dette selv når de begynner å få stipend. Ikke riktig så enkelt. Stipendet på videregående behovsprøves mot foreldres inntekt, og med skilte foreldre, kun opp mot bostedforelders inntekt. Er denne rimelig høy, blir stipendet avkortet helt ned til 0. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/grunnstipend_og_lan/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 18. mai 2012 #60 Del Skrevet 18. mai 2012 Ikke riktig så enkelt. Stipendet på videregående behovsprøves mot foreldres inntekt, og med skilte foreldre, kun opp mot bostedforelders inntekt. Er denne rimelig høy, blir stipendet avkortet helt ned til 0. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/grunnstipend_og_lan/ Inntekten etter at alle fradragene er trukket fra, ikke bruttoinntekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå