Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg dro det inn for å eksemplifisere, men.om dere ikke vil forstå. Syns dere det er greit å skape et større gap mellom barn av enslige og andre, ja da syns jeg ikke noe om meningene deres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri sagt at enslige ikke skal betale skatt, men en enslig forsørger stiller veldig svakt i forhold til to samboende når det gjelder å skaffe husholdet inntekter. To kan tjene dobbelt så mye som en. Si at to tjener 490000, da har husholdet en inntekt på 980000. Om en enslig forsørger tjener 500000 så slår toppskatten inn og er man så heldig å tjene 800000 så må man betale enda mer.

Skrevet

Tjener man 490.000 i året så betaler man også toppskatt, så jeg ser ikke helt problemet.

Det som ikke henger på greip i din logikk er at du vil belønne familier med en forsørger ved å gi dem skattelette, men jeg håper du er klar over at enslig forsørger også kan tilsvare at far tjener 1,2 mill i året mens mor frivillig er hjemmeværende husmor? Hvorfor skal liksom denne familien belønnes med ekstra skattelette for at mor er hjemmeværede?

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg dro det inn for å eksemplifisere, men.om dere ikke vil forstå. Syns dere det er greit å skape et større gap mellom barn av enslige og andre, ja da syns jeg ikke noe om meningene deres.

Men fanken! Du får da barnebidrag. Det er vel skattefritt?

Selv om man er enslig forsørger, har jo fortsatt barnet to foreldre. (å har det ikke det får man jo andre stønader)

Du skatter mindre fordi du er enslig forsørger. Holder ikke det?

• Liker 2
Skrevet

Nei, man er ikke enslig forsørger når man har en mann, uansett om han arbeider borte eller hjemme.

At det ikke er toppskatt på 490000 er poenget. To foreldre kan tjene dette ganger to, uten noe annet enn vanlig skatt. En enslig forsørger kan kun tjene dette beløpet før man må betale ekstra skatt..

Skrevet (endret)

Men fanken! Du får da barnebidrag. Det er vel skattefritt?

Selv om man er enslig forsørger, har jo fortsatt barnet to foreldre. (å har det ikke det får man jo andre stønader)

Du skatter mindre fordi du er enslig forsørger. Holder ikke det?

Jeg får tilsammen 2000 kr i bidrag i mnd for tre barn.. Det hjelper veldig lite. Og nei, noen ekstra støtte er det ikke å få når man tjener over et visst beløp, bortsett fra en ekstra barnetrygd, altså ikke noe å hoppe i taket for.

Syns du jeg burde bukke og skrape for at jeg er så heldig å tilhøre skatteklasse 2? For meg har det til nå, utgjort null. Jeg har nemlig ligget på en inntekt på ca 350000 og fått begrensing for allminnelig lav inntekt, og forskjellen mellom 1 og 2 er da borte. Sånn i allminnelighet er ikke klasse 2 verdt så veldig mange tusen i året.

Hvorfor er dere så i mot dette? Ettersom jeg forstår så var det slik tidligere. Hvorfor det ble slutt på det vet jeg ikke.

Endret av Mamma1
Skrevet

Nei, man er ikke enslig forsørger når man har en mann, uansett om han arbeider borte eller hjemme.

Jo, man er faktisk definert som "enslig forsørger" dersom det kun er en voksen i familien som har inntekt. Og ifølge din logikk da, så skal da den enslige forsørgeren få skattelette uansett om h*n tjener 200.000 eller 1,2 mill i året. Du kan da virkelig ikke mener at det henger på greip?

Jeg sliter fortsatt med å se logikken din i at man skal straffes ekstra fordi man tjener 2x 500.000 i året kontra om man har 1x 1 mill. inn i året. Du kan kanskje fortelle meg hvorfor du vil straffe familien med to arbeidende personer og belønne personen med kun en arbeidende person?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da må du gi meg linken til den definisjonen din. Jeg vet det er uenighet om definisjonen, men hovedregelen er at man er alene om ansvaret for ett eller flere barn. Det er disse jeg snakker om. Noe annet er helt uvesentlig og jeg lurer på hvorfor du skal kverulere om det.

Det er ikke snakk om å straffe de med to.inntekter, hvor har jeg sagt det? Det er snakk om å heve innslagspunktet for toppskatt for enslige forsørgere.

Endret av Mamma1
AnonymBruker
Skrevet

Skal de som har lavtlønnede yrker skatte mindre også da?

Og hva med de familiene med separat økonomi?

Eller hva med de med høyt lån?

At enslige skal skatte mindre slik at de kan kjøpe merkeklær til barba sine... Det høres jo helt latterlig ut.

Om jeg ikke hadde fått skattelette, så hadde jeg levd på sosialkontoret for å få kjøpt mat. Du syns det høres latterlig ut? Det sier alt om hva slags menneske du er.

Gjest Annaires
Skrevet

Om jeg ikke hadde fått skattelette, så hadde jeg levd på sosialkontoret for å få kjøpt mat. Du syns det høres latterlig ut? Det sier alt om hva slags menneske du er.

Jeg har da ikke sakt noe om at man ikke skal ha skattelette, men at man ikke skal ha mindre toppskatt selv om man er enslig forsørger.

At du klarer å lese noe som ikke står der, sier noe om hva slags menneske du er.

Når man faktisk tjener ca 100 000 mindre enn en gjennomsnittlig husholdning med to forsørgere og to barn, og allikevel mener man bør få skatte mindre...

Og om man regner med barnebidrag og ekstra barnetrygd (om det hadde vært inntekt hadde det vært 3000kr etter skatt, noe som blir ca 56000 i året "før skatt".) da er man ikke langt unna de 620000 som er gjennomsnittet for to forsørgere.

• Liker 1
Skrevet

Da må du gi meg linken til den definisjonen din. Jeg vet det er uenighet om definisjonen, men hovedregelen er at man er alene om ansvaret for ett eller flere barn. Det er disse jeg snakker om. Noe annet er helt uvesentlig og jeg lurer på hvorfor du skal kverulere om det.

Det er ikke snakk om å straffe de med to.inntekter, hvor har jeg sagt det? Det er snakk om å heve innslagspunktet for toppskatt for enslige forsørgere.

Tja... Min far har ihvertfall vært lignet i skatteklasse 2 tiltross for at han og mamma er gift og mamma har vært hjemmeværende i godt over 20 år. Meg bekjent så får man ikke skatteklasse 2 med mindre man defineres som "enslig forsørger", og det blir man ikke dersom man er to stk arbeidende personer i en husholdning.

Når man er enslig forsørger så har man allerede goden av dobbelt personfradrag istedenfor enkelt personfradrag slik vi i skatteklasse 1 har. Dvs at du allerede betaler en god del mindre i skatt enn hva jeg som lignes i skatteklasse 1 og tjener over 500.000 i året gjør. Toppskatten man betaler er for lommerusk å regne når man har en inntekt på 500.000 i året med allerede redusert skatt.

• Liker 4
Skrevet

Du er jo bare ute etter å kvelrulere, veldig lite interessant. Hva du eller jeg legger i begrepet er likegyldig. Du vet hva jeg mente.

Lommerusk for deg, kanskje, men det kan komme veldig godt med. Hvorfor er du så i mot det? Er det den holdningen at de jævla alenemødrene får sååå mye mer enn andre som råder?

Skrevet

Du er jo bare ute etter å kvelrulere, veldig lite interessant. Hva du eller jeg legger i begrepet er likegyldig. Du vet hva jeg mente.

Lommerusk for deg, kanskje, men det kan komme veldig godt med. Hvorfor er du så i mot det? Er det den holdningen at de jævla alenemødrene får sååå mye mer enn andre som råder?

Nei, det er den holdningen om at "Vi jævla alenemødre fortjener sååååå mye mer enn andre" som gjør meg kvalm...

Selvfølgelig er det fristende å kverulere når du ikke klarer å komme opp med et enste brukbart argument for hvorfor du mener at du med dine 500.000 i året skal ha større rett på ekstra fradrag enn en familie som tjener 2x 250.000 i året (ja, de finnes).

Har du i det hele tatt sett på hva regnestykket for toppskatt på 500k faktisk gir deg i ekstra skatt per måned? Skjønner du i det hele tatt hva toppskatt vil si og hvordan den regnes ut?

Og JA, jeg mener virkelig at 217,50 kr/mnd er å anse for lommerusk.

• Liker 4
Skrevet

Nedlatende er du i hvert fall. Argumentet er at det handler om utjevning. Det ER lettere å forsørge barna sine når man er to, man har større muligheter til å få en bedre økonomi. 217 kr snakker du om, det kan sikkert for noen utgjøre det, for andre vil det være mer. De 217 kr kunne.min datter for eksempel fått i lommepenger, for det har jeg for stram økonomi til å kunne gjøre i dag. Eller jeg kunne tatt de og satt de inn på en sparekonto til en ferie e.l.

Du er rimelig trangsynt når du ikke kan se at det du kaller lommerusk ikke er det for andre.

Jeg syns heller ikke at alenemødre skal få så mye mer enn andre, men du må da være enig i at de burde få såpass at barna deres ikke skiller seg fra andre i vesentlig grad?

Skrevet

Jeg syns forøvrig det er ille at du faktisk ikke mener at noen grupper i samfunnet kan få litt ekstra støtte i noen år, slik at gapet ikke blir så stort. Hvis det er lommerusk i dine øyne, hvorfor kunne de ikke bare fått det?

Du sier at min argumentasjon ikke holder vann, men du kommer.ikke med et eneste argument for det motsatte.

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg syns forøvrig det er ille at du faktisk ikke mener at noen grupper i samfunnet kan få litt ekstra støtte i noen år, slik at gapet ikke blir så stort. Hvis det er lommerusk i dine øyne, hvorfor kunne de ikke bare fått det?

Du sier at min argumentasjon ikke holder vann, men du kommer.ikke med et eneste argument for det motsatte.

Men du får jo ekstra støtte som eneforsørger i Norge i dag.

• Liker 2
Skrevet

Men du får jo ekstra støtte som eneforsørger i Norge i dag.

Ja, nettopp... Om du tjener over en viss sum så faller de bort, nesten alt sammen. Påstår du at vi får for mye så er du velkommen til å prøve.

Trodde aldri jeg skulle havne i den situasjonen jeg er i, men det gjorde jeg. Vi greier oss, men det er bare såvidt. De aller fleste alenemødre sliter økonomisk, vi er ofte taperne der. Det verste er kankje at det finnes folk som dere, som syns dette er helt greit. Jeg blir kvalm.

Gjest Annaires
Skrevet

Ja, nettopp... Om du tjener over en viss sum så faller de bort, nesten alt sammen. Påstår du at vi får for mye så er du velkommen til å prøve.

Trodde aldri jeg skulle havne i den situasjonen jeg er i, men det gjorde jeg. Vi greier oss, men det er bare såvidt. De aller fleste alenemødre sliter økonomisk, vi er ofte taperne der. Det verste er kankje at det finnes folk som dere, som syns dette er helt greit. Jeg blir kvalm.

Hadde du tjent 300000 som en "vanlig" alenemor hadde du fått all min sympati, men det gjør du ikke. Du tjener nesten like mye som en husholdning med to forsørgere.

At du blir kvalm av at jeg mener det jeg gjør, (at toppskatt er toppskatt, uansett) bryr meg midt bak.

• Liker 3
Skrevet

Hadde du tjent 300000 som en "vanlig" alenemor hadde du fått all min sympati, men det gjør du ikke. Du tjener nesten like mye som en husholdning med to forsørgere.

At du blir kvalm av at jeg mener det jeg gjør, (at toppskatt er toppskatt, uansett) bryr meg midt bak.

Det er veldig få husholdninger med to inntekter som tjener 500k. Inntil nå har jeg ligget på såvidt over 300000, inkl stønadene jeg fikk. De fleste alenemødre tjener faktisk ikke mer, likevel mener du de har det greit som de har det.

Ikke nok med det, men for å få denne jobben så sitter jeg med et studielån på over 300k, som jeg nå sliter med å betale. Så, ikke nok med at man straffes for å være alenemamma, man straffes også når man har tatt seg en utdannelse for å få en lønn man kan leve av.

Gjest Annaires
Skrevet

Det er veldig få husholdninger med to inntekter som tjener 500k. Inntil nå har jeg ligget på såvidt over 300000, inkl stønadene jeg fikk. De fleste alenemødre tjener faktisk ikke mer, likevel mener du de har det greit som de har det.

Ikke nok med det, men for å få denne jobben så sitter jeg med et studielån på over 300k, som jeg nå sliter med å betale. Så, ikke nok med at man straffes for å være alenemamma, man straffes også når man har tatt seg en utdannelse for å få en lønn man kan leve av.

Om du leser det jeg skriver, så sier jeg at jeg faktisk har medfølelse for aleneforsørgere som ikke tjener mer enn 300000, men du tjener mye mer enn det, så det er ikke den gruppen det er snakk om.

Ang studielån er jo det likt for alle.

Som jeg har skrevet over her; en gjennomsnittlig husholdning med to voksne og to barn tjener ca 620000. Du tjener over 550 000 (om man ser på barnebidrag og ekstra barnetrygd som skattbar inntekt og en skatt på ca 35% av de). Mener du at du skal ha såpass lite skatt at du skal tjene det samme som to?

Det er ikke alle som har råd til å gi barna sine lommepenger selv om de er to forsørgere... Mener du også de skal få ekstra skattelette slik at de får råd til det?

Hvor skal grensen gå?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...