AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 Jeg har så lyst til å kjøpe meg en leilighet. Har ikke særlig med egenkapital, er i full jobb. Har en pappa som gjerne er villig til å hjelpe meg på en måte. Hva er alternativene, noen som har vært borti samme situasjon? Kom gjerne med innspill
rotekopp1989 Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Hei! Jeg er student og kjøpte leilighet for noen måneder siden.. har bare deltidsjobb ved siden av studiene,så har altså nærmest null i inntekt og absolutt null i egenkapital.. jeg "lånte" penger til egenkapitalen av mamma og pappa,og de står som sikkerhet på leiligheten..ellers står resten av lånet på meg.. du kan jo høre med banken hva de mener du kan gjøre for å få lån? Å ha foreldre som kan hjelpe er gull verdt!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Det er flere alternativer. - Din far låner deg det du trenger for å ha minimum 15% egenkapital. Resten låner du selv i banken med pant i bolig. - Din far er medlåntager på deler av boliglånet. - Din far kjøper bolig i sitt navn, og du bor der og betaler hans utgifter. Alt avhenger av hvor mye egenkapital du har nå, hvilken betalingsevne du har, og ikke minst prisen på boligen du ønsker å kjøpe.
rotekopp1989 Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Det er flere alternativer. - Din far låner deg det du trenger for å ha minimum 15% egenkapital. Resten låner du selv i banken med pant i bolig. - Din far er medlåntager på deler av boliglånet. - Din far kjøper bolig i sitt navn, og du bor der og betaler hans utgifter. Alt avhenger av hvor mye egenkapital du har nå, hvilken betalingsevne du har, og ikke minst prisen på boligen du ønsker å kjøpe. Husk på at dersom boligen står i din fars navn og det er du som bor der, må det betales skatt av det du evt. tjener på å selge boligen. Det slipper du dersom det er du som eier boligen og har bodd der selv de to siste årene (arrester meg gjerne om jeg nå er helt på jordet..)
SoftKitty Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 (endret) Jeg tror ikke det lønner seg at foreldre eier. Da bør de heller låne barna penger til å få kjøpt. Det letteste er kanskje at du får et privat lån av faren din sånn at du har egenkapital. Hvis han har eid selv en stund har han sannsynligvis hatt verdiøkning på boligen sin og kan refinansiere eget boliglån for å få tak i noen hundre tusen. Med EK og fast jobb bør du få et ok lån uten å måtte ha kausjonist eller medlåntaker. Er faren din ekstra grei kan lånet være rentefritt. Man har lov til å gi barna sine en viss sum skattefritt hvert år (som gave), så da kan han si at rentene av lånet er gave Endret 13. mai 2012 av SoftKitty
Mamma1 Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 Hei! Jeg er student og kjøpte leilighet for noen måneder siden.. har bare deltidsjobb ved siden av studiene,så har altså nærmest null i inntekt og absolutt null i egenkapital.. jeg "lånte" penger til egenkapitalen av mamma og pappa,og de står som sikkerhet på leiligheten..ellers står resten av lånet på meg.. du kan jo høre med banken hva de mener du kan gjøre for å få lån? Å ha foreldre som kan hjelpe er gull verdt! Med nærmest null i inntekt så lurer jeg på hvordan du betjener lånet ditt? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Med nærmest null i inntekt så lurer jeg på hvordan du betjener lånet ditt? Studielån og deltidsjobb...? Man kan få avdragsfritt lån en periode, og bare betale renter. Hvis lånet ikke er altfor stort blir ikke dette veldig mye i måneden, jeg har lån på 1,5mill og betaler 4800 i måneden akkurat nå, noe som er mindre enn husleie i området jeg bor. Man har et problem hvis renten går opp da, eller hvis man ikke får en bedre betalt jobb før den avdragsfrie perioden slutter.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 Ikke glem å først søke om lån i husbanken/kommunen (alt etter som hvem det er som står for det i din kommune). De ser på inntekten din og alt det andre akkurat som en "vanlig bank" og kan finansiere alt mellom deler av egenkapitalen til hele lånet. Det positive er at renta er lav, her er den 2.4% Har du i tillegg egenkapital fra faren din har du nok større sjanse for å få lån fra dem, og mange banker godtar startlån fra kommeune/husbank som et lån som kommer før deres eget lån.
rotekopp1989 Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 Med nærmest null i inntekt så lurer jeg på hvordan du betjener lånet ditt? Nærmest null - jeg har da noe! Og studielån i tillegg..Det går helt fint! Har treroms, så skal i tillegg leie ut et rom i leiligheten til sommeren.
rotekopp1989 Skrevet 13. mai 2012 #10 Skrevet 13. mai 2012 Studielån og deltidsjobb...? Man kan få avdragsfritt lån en periode, og bare betale renter. Hvis lånet ikke er altfor stort blir ikke dette veldig mye i måneden, jeg har lån på 1,5mill og betaler 4800 i måneden akkurat nå, noe som er mindre enn husleie i området jeg bor. Man har et problem hvis renten går opp da, eller hvis man ikke får en bedre betalt jobb før den avdragsfrie perioden slutter. Nettopp! Ikke verre enn det I tillegg har jeg fått veldig gode betingelser på lånet de neste tre årene, og da er jeg forhåpentligvis ferdig med studier og i bedre betalt jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå