Gå til innhold

Betale for forlovelses- og gifteringer

126 stemmer

1. 1. Hvem bør betale for forlovelsesringer?

• Mannen
      53
    • Kvinnen
      1
    • Spleise
      72
  2. 2. Hvem bør betale for gifteringer?

• Mannen
      5
    • Kvinnen
      2
    • Spleise
      119

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir spleising her også. En ting er at vi har felles økonomi, men vi skal heller ikke ha butikk-ringer. Vi ordner oss med en smed vi kjenner, og skal finne ut av design i fellesskap. Da er det rart at f.eks. han skal betale for ringene som om han skulle overraske meg med dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han vil fri til meg så håper jeg han kjøper ring, men den trenger ikke være en dyr diamantring.. :) Mest for "den romantiske gesten" sin skyld, jeg er ikke så opptatt av smykker. Ville nok ikke giddet å ha forlovelsesring om jeg måtte kjøpt den selv, da ville jeg ventet på gifteringene istedet :fnise: *insert gjerrig-smilefjes*

AnonymBruker
Skrevet

Å fri uten ring virker sponant. Har man ring virker det langt mer gjennomtenkt og seriøst. Vi sier ikke "ja" pga en ring, ringen kan alltids leveres tilbake/selges.

Hver sine meninger om dette også, gitt. Jeg synes - ut fra forholdet jeg er i vel å merke - at det virker langt mer gjennomtenkt å fri uten, siden vi da kan se på ringer sammen og vi får velge noe begge liker.

Ellers synes jeg det er en spleiseting. Jeg ser ikke helt poenget i å ha både forlovelses- og gifteringer, jeg vil helst bare ha ett par. Liker tanken på at det er samme ring som markerer både forlovelse og ekteskap, jeg :rodmer: Og da synes jeg også det er greit å spleise. Men for all del: hvert par får ordne det som de selv er fornøyd med. Det er jo de som kjenner hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns egentlig man bør spleise, men i min situasjon som student hadde det da ikke blitt rare ringene :P Så endte opp med at han betalte. Vi hadde egentlig bestemt oss sammen for ringer før han fridde, men han hadde prøvd å finne ut ringstørrelsen min, men jeg visste det ikke selv engang, da jeg ikke brukte ringer før.... Og jeg skulle liksom gå og måle meg, men da jeg ikke fikk fingeren ut, bokstavelig talt, endte han opp med å fri uten ring. Og så gikk vi sammen til gullsmeden dagen etter og bestillte ringer, syns dette var en fin måte :yvonne:

Skrevet

Hos oss betalte mannen begge deler. Han hadde designet og kjøpt forlovelsesringen før han fridde, og gifteringene kjøpte vi på ferie. Da var det også han som betalte siden jeg er student og ikke hadde penger til det der og da. Nå har vi felles økonomi etter bryllupet så var jo egentlig hipp som happ hvem som betalte :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor det? Hvorfor spiller det noen rolle hvilket kjønn man er?

Nei, det er vel det jeg understreker på et vis. Tråden handler om det er mannens eller kvinnens ansvar, eller om man skal spleise. Siden vi er to kvinner vil det føles mest naturlig å spleise. Ingen har noen ansvarsrolle som mange menn har (som i at mange forventer at han skal fri, han skal ordne med ringer, etc). Jeg ville følt det som like unaturlig å betale alt som å la kjæresten betale alt. Vi er to om å gifte oss, når den tid kommer, og bør stå sammen om ringene.

Edit: typo

Endret av Rainbow81
Skrevet

I min verden spleiser man. Hvis den som frir absolutt vil kjøpe ringene på forhånd og betale for dem, så ville jeg latt han/henne få betale for dem ja. Men spleising generelt. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Hvorfor spiller det noen rolle hvilket kjønn man er?

Jeg tror det er sånn at de fleste tenker kanskje litt automatisk at mannen betaler slikt. I de fleste kulturer i verden er det alltid slik at mannen, det er han som gifter seg med kvinnen, så han betaler absolutt alt. Selv om de da er blitt enig på forhånd :gjeiper: I india er det vel kanskje det eneste landet som skiller seg ut, ved at det er kvinnen som giftes bort, og hun betaler alt. Her i Norge handler det hele tiden om at alt skal være likt mellom kvinnen og mannen, blir litt sliten av det. Det er fremdeles mange som synes det er romantisk, eller kanskje tradisjon at mannen betaler folovelsesring/giftering. Men når man tenker på det, så dyrt som det er, er det vel kanskje greit å spleise på alt og.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg hadde tenkt at han kan kjöpe min og jeg kan kjöpe hans, eller betale da.

Gjest najki
Skrevet

Jeg er litt usikker på svaret mitt, faktisk...

Det ble imidlertid så jeg krysset av for at mannen betaler forlovelsesringen, og spleising på gifteringen.

Grunnen til dette er at jeg tenker den som frir skal betale forlovelsesringen om h*n frir med ring. Jeg kommer aldri til å fri selv... Om mannen velger å fri uten ring eller med en dummyring synes jeg vi kan gå og plukke ut ringer sammen, og da spleiser vi naturligvis. Det er kanskje den beste måten.

Skrevet

Blir kanskje mest romantisk om mannen betaler.

For hvem? Mannen eller kvinnen...;-)

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Han fridde, så han kjøpte forlovelsesringen min. Han hadde ikke forlovelsesring.

Vi plukket ut gifteringene sammen, og jeg betalte. Vi har ikke felles økonomi i den forstand at vi har felles konto, men vi anser likevel pengene for å være felles.

Jeg syns det romantiske var å se på ringer sammen. Hvem som dro frem kortet først, har liksom veldig lite å si.

Skrevet

Vi forlovet oss på en måte aldri, vi bare satt en bryllupsdato. Så noen forlovelsesringer hadde vi ikke. Og gifteringene var det faktisk svigermor som betalte, litt tilfeldig... :sjenert:

Skrevet

Han fridde rett før 30 års dagen min (var på jobb i utlandet da jeg hadde bursdag) og jeg fikk da forlovelsesring kombinert med bursdagsgave, ringen som frieriet, og diamanten var bursdagsgaven... (og det var helt greit for meg da jeg har sagt lenge at jeg ønsker meg forlovelsesring i gave :fnise:

Så ergo betalte han.....

Om jeg skal ha egen giftering vet jeg ikke.... fikk en alliansering som forlovelsesring og har tenkt at jeg kanskje ønsker meg en diamant til til bryllupet og ring til han (han har ikke ring nå) og da spleiser vi selvsagt!

Gjest "gjest"
Skrevet

Er det ikke våre penger da når man har kommet så langt at man stoler såpass på at det er "oss for resten av livet".

• Liker 1
Skrevet

Jeg krysset av på "mannen", men egentlig mener jeg at den som frir betaler. Vil man ha nye ringer til bryllupet, synes jeg det er mer naturlig at det blir spleising.

Blir man bare "enige om forlovelse" uten at noen frir, så blir det hipp som happ.

Skrevet (endret)

Er det ikke våre penger da når man har kommet så langt at man stoler såpass på at det er "oss for resten av livet".

Går utifra at (nesten*) alle kommer til å få felles pott når de blir husvarme hos hverandre :) Kanskje mange mener hvem som drar kortet? Regner ikke med at bruden lar brudgommen leve på vann og brød mens hun selv spiser biff fordi han har brukt sin lønn på ring :)

*) Enkelte trives med separat økonomi. Men i de tilfellene jeg har hørt om (kun på KG, forresten), så har de tjent såpass mye at begge lever godt og kan reise på turer sammen, og evt personlig overskudd går til sparing og hobby og eget ekstra-forbruk.

Endret av Jade
Gjest "gjest"
Skrevet

Går utifra at (nesten*) alle kommer til å få felles pott når de blir husvarme hos hverandre :) Kanskje mange mener hvem som drar kortet? Regner ikke med at bruden lar brudgommen leve på vann og brød mens hun selv spiser biff fordi han har brukt sin lønn på ring :)

*) Enkelte trives med separat økonomi. Men i de tilfellene jeg har hørt om (kun på KG, forresten), så har de tjent såpass mye at begge lever godt og kan reise på turer sammen, og evt personlig overskudd går til sparing og hobby og eget ekstra-forbruk.

Nemlig.

Skrevet

Her betalte han.

Grunn: Høyest inntekt.

Vet ikke om det ville vært annerledes om vi var liktlønnet, vil heller ikke spekulere i det, da det ikke var tilfelle.

Kan og nevnes at vi brukte/bruker forlovelsesringene som gifteringer.

Skrevet

Jeg stemte for "spleising".

Rett og slett fordi vi begge bruker hele lønna på familien, huset, mat og lån, så det spiller ingen rolle hvem som betaler hva. Det går på det samme for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...