mocci Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 Jeg har nylig avlagt første besøket hos gynekologen. Jeg har regelmessig mens og EL testene er alltid positive. Innvendig UL viste ikke noe galt, fikk resept på pergotime. Gynekologen mente at jeg trolig har EL pga regelmessig mens og positive EL tester. Mannen skal levere sædprøve. Vi fikk tilbud om å sende inn søknad om IVF etter at mannen har levert sædprøve, sikkert fordi vi er over 35 begge to. Jeg må si at jeg ble overrasket over at det skulle gå så fort å få henvisning, trodde jeg måtte gjennom en hel bøtteballett av tester og undersøkelser?? Jeg antar at pergokur er det første man prøver som gis til alle åkkesom? Jeg liker ikke helt tanken på å tilføre kroppen hormoner hvis det ikke er helt strengt tatt nødvendig.
Athene Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Svarer deg i denne tråden også jeg. Grunnen til at dere er henvist allerede er alderen din. Kvinnens alder er det viktigste faktoren for å lykkes med prøverør, og når man har passert 35 er sannsynligheten for å lykkes vesentlig redusert. Øvre aldersgrense for prøverør i Norge er 39 år. Jeg er motstander av å bruke pergo dersom eggløsning er påvist, det har ingen påvist effekt. De fleste gynekologer prøver ikke ut pergo dersom eggløsning er påvist ved blodprøve. Samtidig skader det lite å prøve ut. Mange får en del bivirkninger, men det er midlertidig.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Jeg har ikke noe annet å tilføye en: Lykke til :D Håper det klaffer snart ;D
mocci Skrevet 13. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2012 Må man gjennom LAP eller tilsvarende i forbindelse med IVF?
Athene Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 (endret) Må man gjennom LAP eller tilsvarende i forbindelse med IVF? Kommer ann på hvilke problem som er identifisert. Når de ikke har funnet noe annet må du ta LAP, det kan jo være årsaken til at det ikke går. Jeg har ikke tatt LAP, fordi årsaken til at vi holder på med prøverør er mannens sædkvalitet, og det hjelper det lite om mine eggledere er åpne eller ikke uansett. Edit: LAP tas ikke i forbindelse med prøverør. LAP er noe som skal prøves ut før man får innvilget prøverør, i tillfelle det er årsaken til at man ikke blir gravide. Endret 13. mai 2012 av Athene
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Jeg har ikke vært gjennom lap, så det er ikke noe krav til å få prøverør. I vårt tilfelle vet de ikke helt årsaken til barnløsheten, mannens sædkvalitet er ok men jeg er tidligere operert magen så de antar at det er noe der. Jeg fikk istedet hsug-ultralyd.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #8 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har ikke vært gjennom lap, så det er ikke noe krav til å få prøverør. I vårt tilfelle vet de ikke helt årsaken til barnløsheten, mannens sædkvalitet er ok men jeg er tidligere operert magen så de antar at det er noe der. Jeg fikk istedet hsug-ultralyd. Unnskyld, men hva kan være galt etter en mageoperasjon som kan forhindre graviditet? Ellers skal jeg til hsg om ikke veldig lenge, vi har levert en del blodprøver og sædprøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå