Gå til innhold

Forpliktende fadderskap

murmeldyret

Anbefalte innlegg

Dåp er per definisjon kristent. Og så sier du at kirken ikke har noe med å legge seg opp i hva foreldrene/fadderene gjør med det?

Da tror jeg vi er på så forskjellige planeter at vi ikke har noe mer å diskutere.

Så vidt jeg vet lover fadderene og hjelpe til og sørge for at barnet blir oppdratt i kristen tro. Noe nærmere definisjon av hva denne kristne troen innebærer har i hvert fall aldri jeg skrevet under. Da tenker jeg at det er opp til hver enkelt (inntill visse grenser selvfølgelig) å¨definere hva kristen tro er. I mitt hode er det i hvert fall ikke å be med barnet hver søndag og gå i kirken. Men for meg er å oppdra i kristen tro å oppdra barnet til å være mest mulig slik Jesus var. For meg er Jesus handlinger også symbolet på kristendom, selv om jeg vet at mange mener personen Jesus er viktigere. Her mener vi forskjellig. Jeg mener at å være god, ærlig, rettferdig og ikke minst, behandle sin neste som du ønsker din neste skal behandle deg - er mer kristent enn å gå i kirken og kjede seg så kristendom blir symbol på noe "plagsomt jeg måtte gjøre med fadderen min da jeg var liten".

Det innebærer også å la barnet vokse opp i den tro at det finnes en Jesus, en Gud og engler som våker over oss. Det er ikke så mye verre enn det. Jeg ser faktisk ikke problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stakkars faddere.. det skulle vært avskaffet.. barnedåpen også.. hele kirka? folk flest liker ikke kirka og ser det som en fin ramme/tradisjon/holdepunkt.. kirka er religiøst og tørt og man får lyst å sovne der.. men det er jo kanskje koselig å sitte der på julaften? og å gå ned kirkegulvet i hvit kjole er jo noe jeg vil gjøre i allefall! dumt jeg ikke er medlem da.. ...innfør navnefest ellernoe.. det står ikke noe om barnedåp i bibelen, det er noe kirka har funnet opp, og når presten sier at barnet er tilgitt sine synder er det litt snålt, barnet har nettopp blitt født og så har det rukket å synde? jaja.. mine foreldre er som noen vil kalle dem, gla-kristne, og gjæsper av kirka og kaller den for religiøs og kjedelige greier.. jeg er ikke døpt i kirka, og har heller ikke tatt noe standpunkt enda (selv om jeg har fått inn at barnedåpen er tøys) jeg fikk beskjed om at ville jeg konfirmeres i kirka der måtte jeg døpe meg, i en alder av 14.. det er jo utrolig stilig hva.. men man vil jo konfirmere seg sammen med alle de andre ikke sant? det er som barnedåpen, sosialt uakseptabelt og ikke gjøre det.. så lenge leve tradisjonene og det sosiale presset..

de som ikke mener noe med dåpen har vel heller ikke forventninger til de såkalte fadderene.. så vitsen med det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som ikke mener noe med dåpen har vel heller ikke forventninger til de såkalte fadderene.. så vitsen med det hele?

Akkurat, og da bør de kanskje finne på noe annet enn dåp?

Jeg er helt enig med deg, Atmi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa tydelig ifra hva jeg ville skulle være med i fadderskapet---GUDFAR-GUDMOR.Ja da, ja da,selvfølgelig skal vi det.Hva har skjedd.DE GIR FLØYTEN I BARNET.Ikke bursdagspresang,jul el.l.Ikke en tlf.Dette er min bror,+ svigerinne.Barnet har ikke fam,som bryr seg ellers heller..ER SÅ FORBANNA,og trist,lei på barnets vegne.Men hva kan en gjøre???Det burde kommet regler om sånt når en velger kirken og oppfølging.No er barnet 12 år. Og selv oppmerksom på dette forde at konfirmasjon snart står for døren.Hvem skal bes osv.Hva med borgelig....hjjjeeellp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dåp er per definisjon kristent. Og så sier du at kirken ikke har noe med å legge seg opp i hva foreldrene/fadderene gjør med det?

Da tror jeg vi er på så forskjellige planeter at vi ikke har noe mer å diskutere.

jeg synes faktisk ikke at kriken har noe med hvordan mennesker vil forholde seg til sin tro

jeg er selv kristen.. men å la den norske krike diktere hvordan mine barn skal få introduseres til religion osv?? aldri!!

og hvordan jeg og mine barn skal forholde oss til de som skal være faddere for mine barn syenes jeg ingen andre har noe med.. det er private forhold

dersom du ikke synes at sosiale relasjoner, barneoppdragelse og tro er personlig anliggende, så ja, da befinner vi oss virkelig på ulike planeter :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel ikke sagt at kirken skal diktere hvordan det skal gjøres!!

Det eneste jeg har prøvd å få fram i denne diskusjonen er at dåp er en viktig sak som bør følges opp av både foreldre og faddere. Hvordan de velger å gjøre det er meg revnende likegyldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det eneste jeg har prøvd å få fram i denne diskusjonen er at dåp er en viktig sak som bør følges opp av både foreldre og faddere.!

jeg synes absolutt de skal ha muligheten til å bestemme at det f.eks bare er foreldrene som skal følge opp dette og fadderene ikke skal ha noe med det å gjøre også jeg, da..

Hvordan de velger å gjøre det er meg revnende likegyldig!

hva skal de med "kurs" ol, da.. om det er helt fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare velge at fadderne ikke skal ha noe med dette å gjøre, når definisjonen på en fadder innebærer denne oppgaven.

Dessuten har jeg aldri støttet det kurset konkret, men er åpen for tiltak som fremmer dåpsopplæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Man kan ikke bare velge at fadderne ikke skal ha noe med dette å gjøre, når definisjonen på en fadder innebærer denne oppgaven..

jeg mener at selv om det finnes en definisjon på en fadderrolle, så har ikek dette noe med hvordan denne rollen fylles i dag..

og det ser jeg heller ikke noe galt med

jeg syenes at man bør stå fritt til å frigjøre seg fra en slik defninsjon og selv ha frihet til å velge en rolle som passer den enkelte familie

Dessuten har jeg aldri støttet det kurset konkret, men er åpen for tiltak som fremmer dåpsopplæringen.

hvilke tiltak kan du tenke deg som er "ikke dikterende" for hva fadderrollen skal inneholde

et hvert tiltak vil ha en normerende funksjon.. på noe jeg mener vi bør legge opp til større frihet omkring.. ikke mindre

noe jeg ville synes var et langt bedre forslag var å avsaffe "fadderrollen"

at foreldre kunne få døpe barna sine uten å måtte dra inn noen andre i dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ops ikke meningen å gjøre siste del av forrige innlegg forstørret...

men jeg vil i alle fall gjerne døpe barna mine, men helst slippe å ha noen form for "faddere", da jeg mener at det er vi som foreldre som velger å døpe barna våre og skal ha det fulle ansvar og makt over våre barns religiøse oppdragelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Det som er fint med en slik diskusjon som dette

- er at hjernecellene trimmes litt...

Har begyndt å vurdere hele dåpssermonien etter denne debatten faktisk.

Tusen takk for masse gode innspill fra mange debattanter.

Mange ganger kan en kun enes om at en er uenig... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa tydelig ifra hva jeg ville skulle være med i fadderskapet---GUDFAR-GUDMOR.Ja da' date=' ja da,selvfølgelig skal vi det.Hva har skjedd.DE GIR FLØYTEN I BARNET.Ikke bursdagspresang,jul el.l.Ikke en tlf.Dette er min bror,+ svigerinne.Barnet har ikke fam,som bryr seg ellers heller..ER SÅ FORBANNA,og trist,lei på barnets vegne.Men hva kan en gjøre???Det burde kommet regler om sånt når en velger kirken og oppfølging.No er barnet 12 år. Og selv oppmerksom på dette forde at konfirmasjon snart står for døren.Hvem skal bes osv.Hva med borgelig....hjjjeeellp.[/quote']

Det er trist å høre - men problemet ligger vel tross alt mer i din families lojalitet enn i kirkens måte å håndtere dåpen. Jeg syns det bør være naturlig at dersom du tar på deg å være fadder, da er det fordi du ønsker å følge opp barnet når det vokser opp. Klart det kan bli et problem med venninder som bli uvenner osv - men det er de triste tilfellene - at slikt kan skje innenfor familien, med mindre dere virkelig er kommet skjevt ut av en eller annen grunn s yns jeg er veldig trist.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan det "dokumenteres" at man faktisk er i kirka to ganger i året?

Har selv ett fadderbarn på 6 år, og nå er det første gangen på 5 år at vi ser han. Skal vi da reise dit han bor to ganger i året for å gå i kirka? Tror det vanskelig lar seg gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...