tuji Skrevet 4. februar 2004 #41 Del Skrevet 4. februar 2004 Tror ikke vi skal dra KRL-faget inn i dette, men elevene har altså ikke kristendomsundervisning hver dag. Jeg har egentlig ikke sagt at foreldre/faddre skal være så "superkristne", som mange kaller det, jeg er bare opptatt av at man tar dåpsløftet alvorlig, og lærer barnet om den religionen det er døpt inn i. Dåp er snakk om mye mer enn medlemskap i en statsreligion, så argumentet med at det blir lettere å velge senere holder ikke for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #42 Del Skrevet 4. februar 2004 så du mener at jeg skulle sagt nei til å være fadder til min kusines datter, selv om jeg har et kjempeforhold til min kusine og ønsker å være der for datteren hennes.. bare fordi jeg ikke har noen planer om å snakke med barnet om religion? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #43 Del Skrevet 4. februar 2004 Ja. Man kan være til stede for barnet uten å være fadder også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #44 Del Skrevet 4. februar 2004 Ja. Man kan være til stede for barnet uten å være fadder også! og hvordan tror du da min kusine hadde reagert? for ikke å snakke om hele slekta?? og jeg kan love deg at hun ikke ønsker at jeg skal snakke med dattera om religion heller.. det er virkelig ikke det hun ønsker av meg.. så hvem er du, den norske kirke eller noen andre da til å si at jeg ikke burde ha vært fadder..?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 4. februar 2004 #45 Del Skrevet 4. februar 2004 Kunne godt ha tatt med meg fadderbarna mine i kirka to ganger i året, det hadde kanskje ikke vært så dumt. Men å lese en bønn hver søndag hadde det nok blitt verre med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #46 Del Skrevet 4. februar 2004 og jeg kan love deg at hun ikke ønsker at jeg skal snakke med dattera om religion heller.. det er virkelig ikke det hun ønsker av meg.. Det er jo nettopp det vi diskuterer, om ikke det burde være mer forpliktende å være fadder! Hva er det kusina di ønsker av deg da? At du skal være mye sammen med barnet? At du skal passe på barnet hvis noe skjer foreldrene? At du skal gi barnet gode råd og være en å lene seg til når det trengs? Alt dette kan du gjøre uten å være fadder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #47 Del Skrevet 4. februar 2004 Hva er det kusina di ønsker av deg da? At du skal være mye sammen med barnet? At du skal passe på barnet hvis noe skjer foreldrene? At du skal gi barnet gode råd og være en å lene seg til når det trengs? Alt dette kan du gjøre uten å være fadder! selvfølgelig kan man gjøre dette uten å være fadder.. men nå er det nå dette hun ønsker at jeg skal gjøre som fadder, da.. og hvorfor skal noen andre kunne "kreve" noe annet, da? skal ikke foreldrene selv få bestemme hvilke type faddere de ønsker seg? selv foreldre som er oppriktig interesserte i å oppdra barna kristent, kan vel ønske å få "gjøre det i fred" og at fadderene ikke legger seg opp i dette? og da kan jeg ikke skjønne at de ikke må få lov til å bestemme det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #48 Del Skrevet 4. februar 2004 hva ønsker man egentlig å oppnå med å gjøre "fadderskap" mer forpliktende? å tvinge mennsker til å lyve? å gjøre det vanskelig for å de som ønsker å døpe barna sine å finne faddere? å overstyre foreldrenes valg av faddere? jeg kan ikke se hva godt som kan komme ut av en slik ordning i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #49 Del Skrevet 4. februar 2004 Hva man ønsker å oppnå? At dåpsløftet blir tatt mer på alvor. Det er ikke snakk om å overstyre foreldrenes faddervalg. Reglene for hva en fadders oppgaver er har alltid vært klare, men ikke alle bryr seg om det. At kirken vil minne om disse oppgavene er da ikke overstyring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #50 Del Skrevet 4. februar 2004 Det er ikke snakk om å overstyre foreldrenes faddervalg. Reglene for hva en fadders oppgaver er har alltid vært klare' date=' men ikke alle bryr seg om det. At kirken vil minne om disse oppgavene er da ikke overstyring.[/quote'] gjeldende praksis er at foreldrene selv får definiere rollen til sine barns faddere dette synes jeg er bra, da det er foreldrene som har ansvaret for barnet at kirken vil forsøke å tvinge folk vekk fra denne praksisen og bestemme premissene for hvordan sosiale relasjoner skal være hva ser du tuji for deg at konsekvensene ville bli..? det lurer jeg på..! jeg ser for meg at mange ville føle seg svært ukomfertable med å ta på seg fadderrollen.. så mange at det ville bli et problem for foreldre som vil døpe barna sine å skaffe faddere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #51 Del Skrevet 4. februar 2004 gjeldende praksis er at foreldrene selv får definiere rollen til sine barns faddere dette synes jeg er bra, da det er foreldrene som har ansvaret for barnet Gjeldende og gjeldende, fru Blom. Jeg jobber selv i kirken og vet godt hva en fadder er. Det går selvfølgelig ikke an å gå rundt og sjekke at faddere gjør det de sier de skal, men kirken kan likevel ytre et sterkt ønske om at de utfører faddergjerningen etter den opprinnelige meningen. Jeg ser for meg flere mulige konsekvenser av å gjøre fadderskapet mer forpliktende. For noen kan det bli en påminner om noe de egentlig hadde tenkt å gjøre men som det ikke har blitt noe av, for andre blir det en hjelp til oppdragelsen, mens noen igjen velger å ikke døpe som en konsekvens av dette. Selvfølgelig ønsker jeg at mange skal bli døpt, men jeg skulle også ønske at alle som døper barna sine gjør det fordi de mener noe med det. Alt i alt tror jeg de positive konsekvensene er større enn de negative. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #52 Del Skrevet 4. februar 2004 Hva man ønsker å oppnå? At dåpsløftet blir tatt mer på alvor. tror du seriøst at vanlige mennesker kommer til å begynne å fly rundt å ta med seg fadderbarna sine i kirken? at det faktisk kommer til å skje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #53 Del Skrevet 4. februar 2004 Det er jo ikke snakk om hver bidige søndag, da. Og det er jo ikke bare i kirken kristen opplæring kan skje. Bare det å lese en historie, be kveldsbønn en gang man er på besøk er minst like verdifullt. Og det tror jeg kommer til å skje. Mange vet rett og slett ikke hvordan de skal gjøre det, så det må noen fortelle dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #54 Del Skrevet 4. februar 2004 Og tro det eller ei: Kristne er også vanlige mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #55 Del Skrevet 4. februar 2004 Gjeldende og gjeldende' date=' fru Blom. Jeg jobber selv i kirken og vet godt hva en fadder er..[/quote'] og du er uenig i at gjeldende praksis er at foreldrene er de som legger premissene for en fadders rolle? så gå på dem som tar dette valget, da; foreldrene.. det er faktisk ikke fadderene som tar valget om barna skal døpes eller ei.. nå må du holde tunga rett i munnen her.. tror du at du påvirker foreldrenes ønske om å holde tradisjoner med å "plage"/"straffe" faddere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #56 Del Skrevet 4. februar 2004 Bare det å lese en historie' date=' be kveldsbønn en gang man er på besøk er minst like verdifullt. [/quote'] lese en historie kan jeg godt gjøre.. om ole brumm f.eks men be??? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #57 Del Skrevet 4. februar 2004 Og tro det eller ei: Kristne er også vanlige mennesker. selvfølgelig er de det.. men vanlige mennesker er ikke nødvendigvis kristne.. uansett; selv kristne mennesker er ikke nødvendigvis kjempegira på at noen skal drive religionspåvirkning på deres barn.. jeg regner meg selv som kristen, men det er svært mange tanker som blir kategorisert som "kristne" som jeg er sterk motstander av.. jeg vil derfor IKKE overlate den slags til noen andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #58 Del Skrevet 4. februar 2004 Nå tror jeg du prøver å misforstå alt jeg skriver. For det første sier jeg ikke at fadderen er den som velger om et barn blir døpt. Tror du jeg er helt dum? Jeg snakket om foreldrene hele tiden. Det er du selv som påstår at foreldre ikke kommer til å døpe barna sine fordi det er umulig å finne en fadder som kan stå inne for dåpsløftet. Det kan komme som et sjokk på deg, men veldig mange legger noe mer enn tradisjoner i dåpen. Dette uttrykket "gjeldende praksis" som du bruker så ofte; hva mener du med det? Hvis du mener kirkens retningslinjer, har du ikke rett i at foreldrene definerer fadderens oppgaver. Det har kirken allerede gjort, og disse oppgavene har jeg nevnt over. Hvis det er å "plage" eller "straffe" faddere...vær så snill. Hvis det oppfattes som en straff å måtte stå for det man sier, passer man kanskje ikke til den rollen man har fått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #59 Del Skrevet 4. februar 2004 Det er du selv som påstår at foreldre ikke kommer til å døpe barna sine fordi det er umulig å finne en fadder som kan stå inne for dåpsløftet.. det har jeg aldri påstått.. jeg påstår at de kommer til å ville døpe pga tradisjon og pga det er sosialt uakspetabel å si nei, kommer bryde til å falle på en stakkar fadder.. som verken har valgt det aktivt selv eller mener noe med det Det kan komme som et sjokk på deg' date=' men veldig mange legger noe mer enn tradisjoner i dåpen..[/quote'] det er jeg da fullstendig klar over... og som sagt så unner jeg også dem å selv få ha kontroll over sine barns religiøse påvirknign (dvs få gjøre det selv, ikke bli "påvunget" en aktiv fadder om de ikke ønsker det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2004 #60 Del Skrevet 4. februar 2004 Dåp er per definisjon kristent. Og så sier du at kirken ikke har noe med å legge seg opp i hva foreldrene/fadderene gjør med det? Da tror jeg vi er på så forskjellige planeter at vi ikke har noe mer å diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå