Gå til innhold

Forpliktende fadderskap

murmeldyret

Anbefalte innlegg

Fra Foreldre & barn:

"Det bør bli mer forpliktende å være fadder til et barn som blir døpt i Den norske kirke, mener biskopen i Bjørgvin, Ole D. Hagesæter. Han foreslår at barna skal få to hovedfaddere. De må bl.a. delta på et fadderkurs, være med barnet til kirke minst to ganger i året og lese en skriftlig formulert bønn for barnet hver søndag hvis biskopen får det som han vil."

:roll:

Tipper antall døpte barn vill sunket drastisk pga problemer med å finne faddere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, det tror jeg også :D Spesielt den med å lese en bønn hver søndag tror jeg både faddere og foreldre ville hatt problemer med, betyr jo at ingen av de kan reise bort eller at de alltid må reise bort sammen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns det er er godt forslag, jeg. Kanskje flere tenker seg om før de står i kirken og lover noe de på forhånd vet at de ikke kommer til å holde!

Foreldrene lover jo å gi barna er kristen oppdragelse, fadderne lover å følge dette opp - og VELDIG mange av de som døper barna sine/ er faddere mener null og nix med det; hva er poenget?

Døpe bare pga tradisjon? Hold navnefest da vel, og la barnet selv få bestemme når det er gammelt nok?

Det er jo ingen som melder barna sine inn i politiske partier eller organisasjoner de selv ikke er enige i - hvorfor tvangsinnmelde de i statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Man kan vel be for fadderbarnet sitt hver søndag selv om man ikke sitter sammen med det!! ... og alle fadderne lover under dåpen å be for barnet, og lære det selv å be.

Syns ikke forslaget er så dumt, en tankevekker iallefall. Jeg er ikke så veldig pliktoppfyllende fadder, men tar meg på tak av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

Foreldrene lover jo å gi barna er kristen oppdragelse, fadderne lover å følge dette opp - og VELDIG mange av de som døper barna sine/ er faddere mener null og nix med det; hva er poenget?

mener du da at men egentlig bare skal døpe noen hvis man er kristen? Hvis eneklte mener det er en fin tradisjon så må de jo bare døpe barnet sitt...så får heller barnet bestemme om det vil stå i statskirken etterhvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg er Gudmor til min niese, og hadde ingen problemer med det selv om jeg ikke er personlig kristen.

En behøver ikke gå i kirken for å ha et forhold til Gud.

Jeg hadde mange samtaler med min søster angående dette med å være fadder, og hun og jeg har de samme normer og verdier som vi vil at barnet skal lære. :wink:

Tror nok mange døper barnet sitt i dag på grunn av tradisjon, og det burde de få lov til. Kirken skal og bør være åpen for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mener du da at men egentlig bare skal døpe noen hvis man er kristen? Hvis eneklte mener det er en fin tradisjon så må de jo bare døpe barnet sitt...så får heller barnet bestemme om det vil stå i statskirken etterhvert....

Det å døpe et barn dreier seg faktisk om noe litt mer alvorlig enn å gi barnet et enklere valg senere i livet. Hvis det er seremonien man er ute etter, er navnefest et alternativ. Jeg ville aldri stått foran døpefonten og løyet om å oppdra barnet mitt i den kristne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skal du døpe dersom du er villig til å oppdra barnet ditt i den kristne tro. Hvilket for meg er ganske mye mer enn Kardemommeloven. Jeg kan ikke skjønne at man kan stå å love så mye fremfor prest og menighet uten å ha den minste intesjon om å følge opp løftene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er er godt forslag, jeg. Kanskje flere tenker seg om før de står i kirken og lover noe de på forhånd vet at de ikke kommer til å holde!

Døpe bare pga tradisjon? Hold navnefest da vel, og la barnet selv få bestemme når det er gammelt nok?

Det er jo ingen som melder barna sine inn i politiske partier eller organisasjoner de selv ikke er enige i - hvorfor tvangsinnmelde de i statskirken?

Jeg er faktisk helt enig. Nå må vi slutte å legge tradisjoner til grunn for alt vi foretar oss - nå må vi lære oss å se på innholdet i det vi gjør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder for to barn og skulle gjerne tatt mer del i den daglige tralten. Men det er ikke så lett når de bor på to forskjellige sider av landet og jeg på en tredje.

Jeg prøver å ringe av og til for å høre hvordan det går (de er fortsatt ikke så store) og besøker de hvis jeg har muligheten.

Jeg skulle gjerne sett at det ble mer forpliktende å bli fadder, men hvis dette skal gjennomføres krever det jo at fadder og fadderbarn bor i samme kommune - hele tiden.

Noen tanker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel ikke at man må bo så nærme fadderbarnet sitt. Fadderkurs antar jeg at du er med på en gang i forbindelse med selve dåpen - enten i menigheten der du bor eller der barnet bor. Be for barnet er da ikke avhengig av å være sammen med det. Og å treffe fadderbarnet sitt to ganger i året - og ta det med på gudstjeneste når du er der - det kan da ikke være umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

Tror nok mange døper barnet sitt i dag på grunn av tradisjon, og det burde de få lov til. Kirken skal og bør være åpen for alle.

enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kirken stiller seg såpass åpen som den gjør, synes jeg man kan vise respekt for det sakramentet dåpen er, selv om "mange andre gjør det kun av tradisjon".

Jeg synes det er en vesentlig forskjell på å gifte seg i kirken uten å være kristen, og å døpe barn uten å mene noe med det. I dåpen lover man å oppdra barnet i den kristne forsakelse og tro, i en vielse lover man hverandre å leve sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har døpt våre barn pga tradisjon og vi kommer til å gjøre det samme med det tredje. Folk må mene hva de vil om det, men det er valgene vi har tatt og vil ta.

Og fadderkurs må ikke fadderne ta. Det måtte ikke fadderne til våre barn iallefall.

La nå folk få gjøre som de vil, enten det er pga kristen tro eller tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en vesentlig forskjell på å gifte seg i kirken uten å være kristen, og å døpe barn uten å mene noe med det.

Helt enig. Hadde ikke noe problem med å gifte meg i kirken, selv om jeg er utmeldt. Da betydde det mest hva mannen min og bestemora mi syntes :D Men ungene mine skal få gjøre det valget selv, ikke snakk om at de skulle døpes! Hvis det er tradisjonen som betyr noe, og ikke religionen, kan man like gjerne være med på en navneseremoni, eller holde en navnesfest selv. Det viktige er jo å markere at det er kommet et barn, og feire det! På samme måte konfirmerer mine unger seg borgerlig - det er et overgangsrite, ikke en religiøs begivenhet.

De som velger religiøse seremonier, må finne seg i å ta "hele pakka" - ikke bare døpefont og dåpskjole, men også løfter og forpliktelser. Kjempeflott at kirken nå stiller krav om å følge opp dette. (Spørsmålet er jo om Biskopen er så markedsrettet som noen i statskirken ønsker :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig. Nå må vi slutte å legge tradisjoner til grunn for alt vi foretar oss - nå må vi lære oss å se på innholdet i det vi gjør også.

Er ikke det opp til hver enkelt? Nå må vi lære oss å slutte å bestemme for andre, synes jeg. Slutte å sette seg selv som mal, og kreve at alle andre skal være likedan.

Jeg tror at hvis kirken får igjennom det forslaget, så gir de seg selv siste spikeren i kista i et desekularisert Norge. Medlemstallene i kirkene vil synke drastisk, statstøtten krymper til et minimum, man mister det "å tilhøre fordi det er sedvanen". Så er det plutselig sedvanen å ikke høre til, og så skilles kirken og staten, og så er DNK like utbredt som Filadefiamenighetene. Er det det de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Madam Felle
Når kirken stiller seg såpass åpen som den gjør, synes jeg man kan vise respekt for det sakramentet dåpen er, selv om "mange andre gjør det kun av tradisjon".

Jeg synes det er en vesentlig forskjell på å gifte seg i kirken uten å være kristen, og å døpe barn uten å mene noe med det. I dåpen lover man å oppdra barnet i den kristne forsakelse og tro, i en vielse lover man hverandre å leve sammen.

Men så kan en da begynne å analysere hva den kristne forsakelse og tro er.

Jeg følger alle de 10 bud, og det er mer en kan si om mange av de kristne. Jeg behøver ikke gå i kirken for å tro, og heller ikke bevise for noen at jeg tror. Min tro er min, og det holder for meg.

Når det gjelder min niese skal jeg være med å oppdra henne til å bli et godt menneske. Hva hun velger å gjøre senere i livet er helt og holdent opp til henne, og derfor har vi konfirmasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Er det ikke i bibelen det heter:

"La de små barna komme til meg..."?

Står det noen betingelser etterpå...? :wink:

Jeg er en av dem som døper pga tradisjon.

Jeg er ikke personlig kristen.

Dersom det blir faddekurs - kommer jeg til å la være å døpe.

Og da setter jeg ikke bena innenfor kirken ved de hendelsene engang...

Så dersom kirken vil støte enda flere folk bort fra seg:

Velbekomme.

Men da kommer vel også en del til å melde seg ut etterhvert.

Nå "koster" det ikke meg noe å stå der som den passive sau jeg er.

Men dersom den formanende pekefingeren kommer fram:

TAKK FOR MEG.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det formanende å be om respekt for et rituale som faktisk er en viktig religiøs begivenhet for mange? Å stå foran døpefonten og lyve er for meg en svært provoserende handling, det er som å spytte på min tro.

Vil forresten gratulere Madam Felle, som er den eneste jeg vet om som klarer å holde de ti bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det formanende å be om respekt for et rituale som faktisk er en viktig religiøs begivenhet for mange? Å stå foran døpefonten og lyve er for meg en svært provoserende handling' date=' det er som å spytte på min tro.[/quote']

Jeg synes ikke at mitt valg hvorvidt jeg vil døpe barnet mitt har noenting med deg å gjøre, uansett hvor mye eller lite jeg legger i det. Jeg synes det skal være frihet til å tolke selv. Så får du også tolke selv. Det er jo ikke å lyve, selv om ikke barnet får en streng religiøs oppdragelse. Det vokser jo opp i en kristen kontekst, kultur og tradisjon. Jeg synes ikke det er å spytte på din tro, da synes jeg du setter deg(slike som deg) selv litt for mye i sentrum av mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...