Gå til innhold

Dr. Atkins-diett!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg bestilt bøkene "Dr. Atkins nye slankerevolusjon" og "Dr. Atkins for livet".

Nå har jeg forsøkt det meste for å gå ned i vekt, og nå står Dr. Atkins for tur.

Jeg ønsker å høre fra dere som har forsøkt denne dietten, både med positivt og negativt resultat.

Takker for eventuelle svar! :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En på jobben til min mor har gått ned veldig mye med denne dietten. Hun har gått fra overvektig til slank. Er ikke sikker på hvor lang tid hun har brukt men den har tydeligvis fungert flott for henne.

Skrevet

Nå prøvde jeg bare dietten i 2 uker. Klarte ikke mer, det var for pesete å holde seg helt uten karbohydrater, måtte jo lage omelett hver morgen og det orket jeg ikke lenge. Det tok for lang tid og jeg er trøtt om morgenen. Brød er nemlig ikke lov!

Det var greit å kunne spise så mye nøtter, bacon, egg og kjøtt jeg ville. Men etter to uker var det vanskelig å finne på noe nytt å spise. Det ble veldig ensformig.

Gikk ned 3 kilo på to uker, men så fort jeg sluttet gikk jeg opp 5!!

Jeg vil nok ikke anbefale kuren, da er nok Fedonkuren bedre for kroppen og lettere å leve med.

Skrevet

Jeg prøvde å følge Fedon's diett en periode. Og den virker såfremt man følger den slavisk. Jeg gikk ned 3-4 kilo.

Jeg spiser poterer, pasta, ris og hvitt brød, men ikke så mye som før. Dessuten er jeg blitt mer obs på å spiser mer grønnsaker.

Tror Dr. Atkins kuren kan være litt skummel dersom en bare spiser store mengder proteiner. Hørt om mange som legger på seg de dobbelte når de forsøker seg på "normalt" kosthold.

Men, men lykke til Barbie, du får informere oss etterhvert :D

Skrevet

Jeg har prøvd den, og ble bare tjukk :(

Skrevet

Jeg kjenner en som har gått på den - og som de andre sier - kanksje fort ned, men fort opp igjen, hvis du da ikke velger å gå på denne dietten resten av livet. Og det tror jeg neppe kan være sunt.

Og selv om man går ned, hvordan tror dere blodårene ser ut inni etter noen måneder med seterrømme og bacon...?

Slank er ikke ensbetydende med sunt.

Gjest Ethereal
Skrevet

Altså: med utgangspunkt i mitt syn/kunnskap om kosthold, er denne dietten ganske skummel. Et så høyt proteininnhold som Atkins anbefaler, er skummelt på den måten at det belaster nyrer og lever; en jeg kjenner som fulgte en slik diett utsondret faktisk aceton, så han gikk rundt og luktet malingfjerner :o

Kroppen din TRENGER en viss mengde karbohydrater, men det lure er som Lindberg sier, å spise karbohydrater av den typen som brytes langsomt ned og som derfor gir en mer langvarig effekt på blodsukkeret. Raske karbohydrater (hvitt brød er det aller verste) får blodsukkeret til å stige til himmels, for så å dale ned raskt igjen.

Så jeg vil IKKE anbefale Atkins-dietten. Det at mange Hollywood-stjerner følger den, er heller ikke så rart; du ser kanskje raske resultater, og i de kretsene er det å være tynn mye viktigere enn å ha god helse. Dessuten tipper jeg at hvis du skal tilbake til et normalt kosthold, vil du raskt gå opp i vekt igjen.

Skrevet

Min kjære leser innimellom et blad som heter Wired, her sto det faktisk en oversikt og vurdering av flere dietter, blant annet Atkins. Det var denne som kom ABSOLUTT dårligst ut!

Her er hva de mente:

The Plan: The bacon lovers diet, this much-maligned but wildly popular fad eliminates nearly all carbs.

Weight loss: 9.7 pounds in 12 months (based on 63 obese dieters)

Violates all of the food and nutricion science alliance's 10 red flags of junk science; because it's high in fat, can be linked with heart disease and certain kinds of cancer.

(Wired's rankings are based on input from diet experts at the Harvard school of public health, the Stanford prevention research center, the american institute of cancer research, and the american dietic association. Each plan is scored on a scale of 1-10 (the more points the better) for calorie allowance, health benefits, safety, patient's ability to maintain weight loss, stick-to-itiveness, and support for the diet within the scientific community.)

Man må jo ha mer karbohydrater enn hva som er tilatt i denne! Og skal man spise så mye protein og fett, så må man i alle fall trene mye, og jeg kan ikke skjønne hvordan man skal klare det på denne dietten. For høyt inntak av protein uten trening, kan føre til benskjørhet og det som verre er. Det kan hende man blir slank, men SUNN og i form blir man ikke!

Forøvrig kom Harvard's healthy eating pyramid på førsteplass med 9 poeng, den viser et balansert kosthold. (25 people lost an average 15 pounds over 6 months)

Gjest Anonymous
Skrevet
en jeg kjenner som fulgte en slik diett utsondret faktisk aceton, så han gikk rundt og luktet malingfjerner :o

.

Nå er ikke jeg noen spesiell tilhenger av Atkins, han er for ekstrem. Men litt av poenget med induksjonen ( de to hardeste ukene med under 20 gram karbohydrat) er nettopp å komme i ketose slik at kroppen er nødt til å gå rett på fettreservene og ikke bruke karbohydrater til forbrenning.

Skrevet

Når det gjelder slanking er det mange ueniheter. Har fått et intrykk av at det er to grupper de for lav karbo (atkins) og de som er mot.

Jeg ville tro at det er greit å spise karbohydrater så lenge du ikke spiser de med høy GI

Det viktgster er jo ikke om du går fort ned i vekt, men hvordan du skal holde deg slank over lengere tid !

les denne:

http://www.iform.no/kosthold/karb.shtml

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...