Gå til innhold

Jogging - hvor ofte, langt/lenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig kommet godt i gang med å jogge, men har ikke noen faste treningsrutiner bortsett fra at jeg kommer meg ut 2-4 ganger i uka. Har kanskje heller ikke noe konkret mål med treninga, men kan finne på å melde meg på halvmaraton eller kortere distanser om et års tid for å opprettholde motivasjonen. Løper greit 45 minutter i strekk, kanskje mer, men er det kanskje lurere å løpe kortere flere ganger i uka, i stedet for å ha få, lengre økter?

Trener foreløpig ikke noe annet, bortsett fra minimalt med styrke hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefalt minimum for voksne er 2,5 timer i uken med trening.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar - men har det noe å si om jeg for eksempel jogger litt hver dag, eller tar noen færre lengre økter pr uke?

AnonymBruker
Skrevet

Anbefalt minimum for voksne er 2,5 timer i uken med trening fysisk aktivitet

Skrevet

Fint å variere litt. Noen langturer, noen kortere, men kanskje høyere intensitet osv. Kroppen venner seg til den belastning den utsettes jevnlig for og fremgangen går ( synes jeg ) saktere. Ved å trene variert opplever jeg støtt og stadig å bli litt stiv og støl når jeg gjør uvante ting, og formen blir stadig bedre. Springer flere gnager hver uke, og har forskjellige løyper. En kort, med masse motbakker hvor jeg spurter mellom lyktestolper for deretter å gå mellom de neste. En lang hvor jeg jogger rolig hele veien, en "mellomløype" hvor jeg springer fortere, men i flatt terreng osv.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Det høres bra ut, jeg har også en fin, flat løype å løpe raskere på, og noen alternativer med mer kupert terreng. Liker skikkelig godt å løpe, har jeg funnet ut!

Skrevet (endret)

AB, 2,5 timer med fysisk aktivitet er feil, det er 2,5 timer trening i medium intensitet. Gåing for eksempel teller som fysisk aktivitet, men 2,5 timer i uken med gåing er langt ifra nok, om gåing er alt du gjør må du tredoble beløpet for at det skal bli akseptabelt.

Endret av Kajalle
AnonymBruker
Skrevet

AB, 2,5 timer med fysisk aktivitet er feil, det er 2,5 timer trening i medium intensitet. Gåing for eksempel teller som fysisk aktivitet, men 2,5 timer i uken med gåing er på langt nært nok, om gåing er alt du gjør må du tredoble beløpet for at det skal bli akseptabelt.

akseptabelt i forhold til hva?

Skrevet

akseptabelt i forhold til hva?

Akseptabelt i forhold til hva et voksent menneske trenger for å holde kroppen sunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...