AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Hvorfor i all verden kan ikke universitetene i Norge kjøre intervjurunder og opptakskrav til f.eks. medisinstudiet? Det er en grunn til at mange andre land kjører denne løsningen. Selvfølgelig skal karakterene også telle, men det bør ikke være det eneste man legger vekt på. Jeg mistet begge foreldrene mine i en ulykke da jeg gikk på videregående, noe som gikk ut over karakterene mine da jeg var langt nede i et par år. Men når jeg til slutt fikk tatt meg sammen igjen, og bearbeidet sorgen, var VGS overstått, og jeg stod igjen med et elendig vitnemål. Den store drømmen min her i livet er å studere medisin - noe jeg selvfølgelig ikke kan fordi jeg ikke har høyt nok snitt. Jeg har topp karakterer i realfagene (tatt etter VGS), fordi det er fag som jeg lærer raskt. Men resten er et ork å måtte drive og ta opp igjen. Og jeg er konstant lei meg fordi jeg ikke kan studere det jeg har såå lyst til! Nå har jeg rukket å bli 24, og jeg sitter her fremdeles og tar opp fag fra videregående. For å ikke "kaste bort" tiden studerer jeg også sykepleie, hvor jeg gjør det veldig bra, men det er ikke det samme. Jeg vil lære mer! Hvorfor må det være så vanskelig? Er det noen som har vært gjennom det samme? Hvor mange år brukte dere på å ta opp igjen fag? Jeg bryr meg ikke om det tar meg 10år, jeg SKAL inn en eller annen gang.. Huff.. måtte bare få ut litt frustrasjon her:( 3
Glitnir Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Skjønner frustrasjonen, og det var heller ikke dette du spurte om, men: Har du vurdert å ta studiet utenlands isteden? Mange som gjør det! Og det er en raskere løsning enn evig gjentak av fag. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Intervjurunder er ekstremt kostbart, samt at det vil være nøyaktig de samme folkene som kommer inn uanett. Innkalling til intervju der de har det går på følgende kriterier: Familienavn på privatskoler, karakterer og motivasjonsbrev. Uten toppkarakterer, så blir man altså ikke innkalt til intervju en gang, med mindre man er født inn i riktig slekt (evt har sportsstipend). Når det gjelder opptaksprøver, så har Sverige noe de kaller högskoleprov, for de som vil inn uten (en god) studenteksamen. Å få gode karakterer på högskoeprov er minst like krvende som å ta opp igjen fag som privatist for å forbedre vitnemålet. Så det er ingen snarvei til opptak. Og ærlig talt: Du klarer ikke å motivere deg for gjenopptak av drittkarakterene dine fra vgs? Neivel. Da er du ikke motivert nok til å begynne på medisin, heller. For hvis du virkelig ønsket det, så hadde du hatt strålende vitnemål allerede, siden du allerede er så gammel som 24 år. 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Om du er virkelig motivert, tar du ett år der du forbereder de karakterene som gjenstår fra vgs. Alternativt forsøker du å få deg en studieplass i utlandet. 1
maya86 Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 Du kan vurdere å reise til utlandet. Da kan du også søke overflytting til Norge etterhvert om du vil det. Litt usikker på hvordan det er med medisin, men på veterinær blir man satt et år tilbake om man overfører til Norge.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 Ta opp igjen kun studiekompetansefagene og realfag og søk etter 23/5-regelen? Kommer nok ikke inn i utlandet heller hvis du ikke klarer å motivere deg til å forbedre VGS.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Intervjurunder er ekstremt kostbart, samt at det vil være nøyaktig de samme folkene som kommer inn uanett. Innkalling til intervju der de har det går på følgende kriterier: Familienavn på privatskoler, karakterer og motivasjonsbrev. Uten toppkarakterer, så blir man altså ikke innkalt til intervju en gang, med mindre man er født inn i riktig slekt (evt har sportsstipend). Når det gjelder opptaksprøver, så har Sverige noe de kaller högskoleprov, for de som vil inn uten (en god) studenteksamen. Å få gode karakterer på högskoeprov er minst like krvende som å ta opp igjen fag som privatist for å forbedre vitnemålet. Så det er ingen snarvei til opptak. Og ærlig talt: Du klarer ikke å motivere deg for gjenopptak av drittkarakterene dine fra vgs? Neivel. Da er du ikke motivert nok til å begynne på medisin, heller. For hvis du virkelig ønsket det, så hadde du hatt strålende vitnemål allerede, siden du allerede er så gammel som 24 år. så slem du er. har du aldri hatt motgang selv? 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 så slem du er. har du aldri hatt motgang selv? Hva har det med saken å gjøre? Når ble motivasjonsproblemer "å ha motgang i livet"? 5
Gjest alille Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 Intervjurunder er ekstremt kostbart, samt at det vil være nøyaktig de samme folkene som kommer inn uanett. Det er også ekstremt kostbart å ha hauger av studenter gående rundt i flere år for å ta opp fag om og om igjen for å få 6 i alle fagene. Det hadde vært mye bedre å få de inn på studier tidligere, slik at de tidligere kan bidra med høyere lønn og dermed høyere skatt. Dagens ordning er utrolig lite effektiv. Nå mener jeg ikke at intervjurunde nødvendigvis er den store løsningen, jeg aner ikke hva man kan gjøre for å forbedre situasjonen (om man kan gjøre noe), men det er hvertfall ikke en god løsning vi har nå heller, at mange unge bruker årevis på å komme inn på medisin. Å utsette utdannelse er svindyrt for samfunnet! De unaturlig høye karakter"kravene" (det er jo ikke krav, det er bare et resultat av mange søkere) gjør også sitt til å bidra til den høye statusen, og gjør at en del uegnede mennesker søker seg inn på medisin. Det er litt for lite fokus på personlig egnethet mener jeg, hvertfall for de som skal satse på legeyrket, og ikke forskning. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #10 Skrevet 13. mai 2012 Hva har det med saken å gjøre? Når ble motivasjonsproblemer "å ha motgang i livet"? Tar det som et nei. Ja. Det har faktisk noe å si. Mange gir opp for en stund, før de tar seg inn igjen. Det går an å miste motivasjon, hvis man får for mange ting imot seg, men det betyr ikke at man skal grave seg helt ed heller.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #11 Skrevet 13. mai 2012 Det er også ekstremt kostbart å ha hauger av studenter gående rundt i flere år for å ta opp fag om og om igjen for å få 6 i alle fagene. Det hadde vært mye bedre å få de inn på studier tidligere, slik at de tidligere kan bidra med høyere lønn og dermed høyere skatt. Dagens ordning er utrolig lite effektiv. Nå mener jeg ikke at intervjurunde nødvendigvis er den store løsningen, jeg aner ikke hva man kan gjøre for å forbedre situasjonen (om man kan gjøre noe), men det er hvertfall ikke en god løsning vi har nå heller, at mange unge bruker årevis på å komme inn på medisin. Å utsette utdannelse er svindyrt for samfunnet! De unaturlig høye karakter"kravene" (det er jo ikke krav, det er bare et resultat av mange søkere) gjør også sitt til å bidra til den høye statusen, og gjør at en del uegnede mennesker søker seg inn på medisin. Det er litt for lite fokus på personlig egnethet mener jeg, hvertfall for de som skal satse på legeyrket, og ikke forskning. Hvis vi skal drive slik analyse så er det overhodet ikke sikkert at det hadde vært bedre å få folk rett inn på medisin fra VGS i 17-18 års alder. Å finne ut hva som er best er et mye mer komplisert tema enn kun hva som er billigst. Men uansett, poenget med denne tråden er at TS ønsker et annet system fordi han ikke har gode nok karakterer til å komme inn med dagens system. Det er nok lite trolig at han ville kommet inn selv med et annet system. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #12 Skrevet 13. mai 2012 Skjønner frustrasjonen, og det var heller ikke dette du spurte om, men: Har du vurdert å ta studiet utenlands isteden? Mange som gjør det! Og det er en raskere løsning enn evig gjentak av fag. Jeg hadde reist på dagen, hadde det ikke vært for at jeg har en lillesøster som er ganske avhengig av meg enda. Men når hun blir eldre er det mulig jeg gjør det hvis jeg fremdeles ikke har kommet inn her. Og ærlig talt: Du klarer ikke å motivere deg for gjenopptak av drittkarakterene dine fra vgs? Neivel. Da er du ikke motivert nok til å begynne på medisin, heller. For hvis du virkelig ønsket det, så hadde du hatt strålende vitnemål allerede, siden du allerede er så gammel som 24 år. Hva er poenget med å være så krass? Får jeg ikke lov å miste motivasjonen litt? Hvis du leser det jeg har skrevet, så har jeg f.eks. tatt opp alle realfagene, og fått topp karakterer der, nå gjenstår en del av de andre fagene. Det er også spesielle regler når en tar opp fag med R94 vitnemål, og dette tar sin tid. I tillegg jobber jeg tre dager i uken, og studerer på fulltid. Du trenger ikke kommentere som om jeg er en udugelig potetsekk som bare sitter på ræv og venter på å få det i fanget. Jeg jobber for å nå målet, det tar bare tid, og jeg er frustrert over at det ikke er mulig å for eksempel ta opptaksprøver slik de har i andre land, for å vise at jeg kan fagene. Ta opp igjen kun studiekompetansefagene og realfag og søk etter 23/5-regelen? Er dette "lov" nå en allerede har studiekompetanse? Vet du hva som vil kunne regne som relevant erfaring for å kunne søke etter 23/5-regelen? Vil f.eks. sykepleieutdanning og jobb etter utdanning telle som 5års erfaring? Men uansett, poenget med denne tråden er at TS ønsker et annet system fordi han ikke har gode nok karakterer til å komme inn med dagens system. Det er nok lite trolig at han ville kommet inn selv med et annet system. Det var da en drøy påstand basert på så lite informasjon om meg. Det finnes folk som begynner på medisin i godt voksen alder, fordi karakterene ikke var gode nok tidligere. Vil du si at de er mindre egnet til å studere medisin fordi de skrev dårlige stiler da de var 16-17? Eller fordi de ikke likte gym/havnet i feil miljø/hadde feil prioriteringer? De flinkeste studentene jeg kjenner er de som studerer noe de brenner for. Og det er ikke nødvendigvis dem som var skoleflinke på videregående. Jeg er forresten en hun, og ikke en han. Men takk for svar alle sammen. Og hvis noen vet eksakt hvordan det med 23/5 regelen fungerer når en allerede har studiekompetanse, blir jeg evig takknemlig for svar:) 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #13 Skrevet 13. mai 2012 Du kan ikke komme inn på 23/5 når du allerede har generell studiekompetanse. For øvrig så lønner det seg å konsentrere seg om færre ting om man har et mål man virkelig brenner for. F.eks. burde du droppet studiene til fordel for å lese privatistfag. Husk også at du ikke kan få studielån for mer enn 8 år på høgre utdanning, noe som tilsier at du ikke får studielån for hele medisinstudiet (6 år) om du fullfører sykepleien (3 år). 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #14 Skrevet 13. mai 2012 Man kunne gjerne hatt noe a la högskoleprov også her til lands. Det ville i såfall erstattet påbyggingsår, realkompetanse og 23/5, så alt i alt ville det antagelig vært en billigere løsning. Högskoleprov er ingen dans på roser, man kan lese om det her: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gskoleprovet
magicpie Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 TS: Det er ikke det at man kanskje ikke var like flink til å prioritere skolen da man gikk på VGS. Men det er det at hvis man har dårlige karakterer i for eksempel realfagene, så kan man antageligvis ikke det man må kunne for å gå medisin.. (jeg går ikke der selv altså, men mener å ha lest at medisinstudiet bygger på blant annet kjemi og matte fra VGS )
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #16 Skrevet 13. mai 2012 Hva er poenget med å være så krass? Får jeg ikke lov å miste motivasjonen litt? Hvis du leser det jeg har skrevet, så har jeg f.eks. tatt opp alle realfagene, og fått topp karakterer der, nå gjenstår en del av de andre fagene. Det er også spesielle regler når en tar opp fag med R94 vitnemål, og dette tar sin tid. Det er strengt talt lite nevneverdig problemer med å gå fra R94 til KL. Alle fagene lar seg konvertere fort og grei, og med unntak av et svært lite antall kan man så ta eksamen i det konverterte KL-faget. Det er heller ingen spesielle krav i forhold til R94 utover økt matte og at man må ha full fordypning i to fag (noe du uansett i praksis må for medisin). I tillegg jobber jeg tre dager i uken, og studerer på fulltid. Du trenger ikke kommentere som om jeg er en udugelig potetsekk som bare sitter på ræv og venter på å få det i fanget. Jeg jobber for å nå målet, det tar bare tid, og jeg er frustrert over at det ikke er mulig å for eksempel ta opptaksprøver slik de har i andre land, for å vise at jeg kan fagene. Dette virker noe tåpelig. Hvorfor ta opp fag, jobbe og studere fulltid samtidig? Det virker som du vil dobbeltsikre deg i stedet for å ta en sjanse og investere alt i å komme inn på medisinstudiet. Jeg jobber for å nå målet, det tar bare tid, og jeg er frustrert over at det ikke er mulig å for eksempel ta opptaksprøver slik de har i andre land, for å vise at jeg kan fagene. Privatisteksamen viser om du kan fagene. Er dette "lov" nå en allerede har studiekompetanse? Vet du hva som vil kunne regne som relevant erfaring for å kunne søke etter 23/5-regelen? Vil f.eks. sykepleieutdanning og jobb etter utdanning telle som 5års erfaring? Ja. VGS teller også, samme med omsorgsarbeid om du skulle ha barn. Problemet med dette er dog at man ikke får alderspoeng før fra fylte 24 hvis man søker på dette grunnlaget. Det var da en drøy påstand basert på så lite informasjon om meg. Det finnes folk som begynner på medisin i godt voksen alder, fordi karakterene ikke var gode nok tidligere. Vil du si at de er mindre egnet til å studere medisin fordi de skrev dårlige stiler da de var 16-17? Eller fordi de ikke likte gym/havnet i feil miljø/hadde feil prioriteringer? De flinkeste studentene jeg kjenner er de som studerer noe de brenner for. Og det er ikke nødvendigvis dem som var skoleflinke på videregående. Jeg er forresten en hun, og ikke en han. Spiller ingen rolle hvilket kjønn du er. Poenget er at et alternativt system i Norge også ville stilt ekstremt høye krav grunnet det begrensede antall plasser. Det er meget sannsynlig at det faktisk ville blitt vanskeligere å komme inn enn i dag. Du kan ikke komme inn på 23/5 når du allerede har generell studiekompetanse. Helt feil. Alle kan søke etter 23/5-regelen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 TS: Det er ikke det at man kanskje ikke var like flink til å prioritere skolen da man gikk på VGS. Men det er det at hvis man har dårlige karakterer i for eksempel realfagene, så kan man antageligvis ikke det man må kunne for å gå medisin.. (jeg går ikke der selv altså, men mener å ha lest at medisinstudiet bygger på blant annet kjemi og matte fra VGS ) Nettopp! Jeg tror du akkurat nå understreket det ts mener. Det er realfagene og personlige egenskaper som har noe å si for om man har det i seg å gå legestudiene. Ikke gym/nynorsk/historie osv... Derfor hadde dset vært bedre med opptaksprøver og intervju! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #18 Skrevet 13. mai 2012 Fullstendig feil. Medisinstudiet består i liten grad av realfag, og i større grad av mye tørt lesestoff, og evnen til å ta inn kunnskap, sile kunnskap og koble kunnskap er helt essensiell. Det er også en del samfunnsmedisin, der kunnskap om både historie og samfunnsfag er viktig for å forstå. Dessuten må man f.eks. ha Ex. phil., noe som mange ser på som svært lite relevant og verdifullt, men man må allikevel komme seg gjennom det. Ergo er lesefagene viktige, og det er også viktig å skjønne at alt man lærer er like verdifullt, samme om man syns det er kjedelig eller interessant, irrelevant eller relevant. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #19 Skrevet 13. mai 2012 Fullstendig feil. Medisinstudiet består i liten grad av realfag, og i større grad av mye tørt lesestoff, og evnen til å ta inn kunnskap, sile kunnskap og koble kunnskap er helt essensiell. Det er også en del samfunnsmedisin, der kunnskap om både historie og samfunnsfag er viktig for å forstå. Dessuten må man f.eks. ha Ex. phil., noe som mange ser på som svært lite relevant og verdifullt, men man må allikevel komme seg gjennom det. Ergo er lesefagene viktige, og det er også viktig å skjønne at alt man lærer er like verdifullt, samme om man syns det er kjedelig eller interessant, irrelevant eller relevant. Å kjære vene, du vet virkelig ikke hva du snakker om! Hele kroppen vår og all oppbygning av den baserer seg på kjemi og fysikk, det matte er en viktig komponent for å kunne regne ut balanseforhold og feil i dette. Hele første året av medisinstudiet er realfagsrettet, kun med få andre støttefag som f.eks latin. Realfagsfokuset er av naturlige grunner med videre i utdanningen. Historie og samfunnsfag er heldigvis ikke det som preger medisinstudiet, det er læren om det friske og syke mennesket som står i fokus, og det er i praksis realfag! Hva i all verden er det du tror dette tørre lesestoffet består av? Klart evnen til å koble og sile kunnskap er viktig, men hvordan har du f.eks tenkt å forstår farene med feil kalimnivå i kroppen om du ikke forstår kjemien rundt og prosessene stoffet inngår i? Eller betydningen av for lav pH? Ikke uttal deg om det du helt tydelig ikke vet noe om, for her tar du skammelig feil. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #20 Skrevet 13. mai 2012 Jeg vet svært godt hva medisinstudiet går ut på, gitt. Men jeg studerte realfag før jeg begynte på medisin, da, og realfagstyngden på medisinstudiet var ikke spesielt stor, tatt i betraktning at det kreves realfagsfordypning for å komme inn. Min erfaring var at de aller fleste skled ganske greit gjennom typiske realfagsbitene av pensum, mens en god del faktisk slet en del med å se sammenhengene i samfunnsmedisin, samt å banke fagspråket inn i skallen fø eksamen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå