Gå til innhold

Stakkars hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om det er vanlig vet jeg ikke, men det er så bort i natta urettferdig mot dyret. Vil man ikke å ha et dyr uten å kupere hale og sette opp ører, er det noe som sier meg at hensikten med hele opplegget lukter makt og forfengelighet. Utstillinger der dyrenes 'skjønnhet' er innvolvert klarer jeg ikke å like. Greit nok at vi mennesker konkurrerer om å ta oss best mulig ut, men med tanke på hvilken makt vi mennesker kan ha, er slike utstillinger dømt til å resultere i at en eller annen misbruker dyret for å tilfredstille seg selv. Blir noe i retning disse 'Miss World for kids'-arrangementene, hvor voksne igjen tar kontroll over forsvarsløse for å tilfredstille eget øye.

Nå er ikke teip det værste en kan gjere mot dyr, men kupering er derimot totalt unødvendig og permanent.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

gikk litt fort i den svingen, kommer ikke til å redigere det for jeg mener fortsatt at det er det beste stedet å komme i kontakt med mennesker, bygge nettverk og finne veien til gode hunder.

Men selvfølgelig finnes det gode hunder som bare bor hjemme som kosehunder eller driver med diverse hundesporter, men de er vanskelige å finne fordi det ikke er noen som viser dem frem.

Skrevet (endret)

Det er det ingen som sier deg imot på. Heller ingen som påstår bevisst kryssavl ikke kan være positivt. Men det forandrer likevel ikke det faktum at selv om man går inn for å bevisst kryssavle, så er det på utstilling man går for å finne avlsmaterialet man vil krysse med, man velger ikke bare en random hund eller slenger ut en annonse på finn.no eller tar chien til venninna di fordi den er "sååå søøøøt"

Absolutt alle raser har sykdommer som kan gå i avl, blandingshunder også. Det finnes selvfølgelig blandingshunder som blir helsesjekket, gentestet, øyelyst og rønket regelmessig. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er flest rasehunder som blir det.

Det er pga utstilling og rasestandard det har blitt som det har blitt. En håndfull snobbete dommere som skal bedømme hvilke hunder som er best egnet til avl etter 5 min i ringen, og 2 min på bordet, det er ikke nok til å bedømme hvordan hundens gemytt og eventuelle plager den har. Utstilling burde blitt byttet ut med veterinær, frem til de fokuserer på de viktige tingene, og ikke hovedsaklig eksteriør.

Man er temmelig naiv om man tror at alt som skjer i ringen er for hundens beste og rasens fremtid... Man ser hvordan det gikk i England. Korrupsjon, kynisme, og grådighet. Hvorfor skal ikke dette skje i Norge også? Utstilling er først og fremst basert på hundens eksteriør.

Du ser aldri en schæfer med korrekte hofter vinne rød sløyfe, jo mer svairygga jo bedre, og da burde det blinke i varsel-lampene, hvorfor er det disse hundene som vinner om helsa er så viktig for dommerne og oppdrettere?

Jeg er helt enig i at hunder bør undersøkes/godkjennes før avl, men det burde gjøres av veterinær, mener nå jeg.

Endret av Nebel86
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...