Gå til innhold

Stakkars hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg synes dobermann er mye kulere og stiligere når den er øre kupert.

Men nå er jeg i mot å fjerne friske kroppsdeler på dyr- det gjelder kastrering også.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På vakthundrasene (dobermann, boxer, grand danois osv) ble kupering utført for at hundene skulle vise mindre kroppsspråk. Kuperingen på disse rasene hadde jo sin funksjon i at inntrengere ikke klarte å lese hunden spesielt godt (en hund som legger ørene bakover og logrer som en gal er jo ikke så veldig truende).

På enkelte raser kuperer man halen fordi de ofte skader den under arbeid. De fleste innen denne kategorien er fuglehunder (vorsteh, weimaraner osv) men også enkelte vakt/tjeneste hunder (dobermann) har blitt kupert på grunn av det.

På kamphundrasene (tosa inu, pitbull, dogo argentino osv) ble jo selvfølgelig kupering utført for å minimalisere skadene under hundekamper.

Så kupering ble overhodet ikke opprinnelig utført for at det skulle se pent eller ”tøft” ut. Praksisen har bare levd videre (antagelig fordi det ser tøft ut som dere sier) selv om de fleste rasene i stor grad har blitt avlet bort fra sitt opprinnelige bruksområde.

Angående teiping ser jeg ikke problemet. De fleste hunder bryr seg ikke spesielt om det, og det er bare en kort periode det brukes.

Dog er det jo ikke videre moralsk å teipe hunden, for så å avle videre på den og holde tett om at den ikke egentlig har riktige ører. Det er jo dette som har skjedd med sheltien. Folk har teipet (eller festet noe med litt tyngde i øreflippen) hunden for at den skulle gjøre det bra på utstilling, og så avlet videre på den uten å ta hensyn til ørene. Dette har ført til at ukorrekte ører har blitt et utbredt problem på rasen, og det er få individer som blir født med korrekte ører.

Dette er forøvrig et problem som er utbredt på flere raser og ikke bare sheltie (chinese crested og de fleste terriere med V ører før å ta noen eksempler).

Skrevet

Ang kupering av hale så er det riktig at det er pga at de skader den lett, men det er kanskje viktig å få med seg hvorfor.

F.eks doberman har ingen underpels, halen er lite polstret og derfor er det fort gjort at den blir skadet.

Kjenner til flere som har hatt ukuperte dobbiser men som har vært nødt for å kupere halen fordi hunden har logret så hardt at halen har blitt slått kraftig når den treffer en hard kant f.eks

Så det å kupere haler på enkelte hunderaser er for å forebygge eventuelle senere skader

AnonymBruker
Skrevet

På vakthundrasene (dobermann, boxer, grand danois osv) ble kupering utført for at hundene skulle vise mindre kroppsspråk. Kuperingen på disse rasene hadde jo sin funksjon i at inntrengere ikke klarte å lese hunden spesielt godt (en hund som legger ørene bakover og logrer som en gal er jo ikke så veldig truende).

På enkelte raser kuperer man halen fordi de ofte skader den under arbeid. De fleste innen denne kategorien er fuglehunder (vorsteh, weimaraner osv) men også enkelte vakt/tjeneste hunder (dobermann) har blitt kupert på grunn av det.

På kamphundrasene (tosa inu, pitbull, dogo argentino osv) ble jo selvfølgelig kupering utført for å minimalisere skadene under hundekamper.

Så kupering ble overhodet ikke opprinnelig utført for at det skulle se pent eller ”tøft” ut. Praksisen har bare levd videre (antagelig fordi det ser tøft ut som dere sier) selv om de fleste rasene i stor grad har blitt avlet bort fra sitt opprinnelige bruksområde.

Angående teiping ser jeg ikke problemet. De fleste hunder bryr seg ikke spesielt om det, og det er bare en kort periode det brukes.

Dog er det jo ikke videre moralsk å teipe hunden, for så å avle videre på den og holde tett om at den ikke egentlig har riktige ører. Det er jo dette som har skjedd med sheltien. Folk har teipet (eller festet noe med litt tyngde i øreflippen) hunden for at den skulle gjøre det bra på utstilling, og så avlet videre på den uten å ta hensyn til ørene. Dette har ført til at ukorrekte ører har blitt et utbredt problem på rasen, og det er få individer som blir født med korrekte ører.

Dette er forøvrig et problem som er utbredt på flere raser og ikke bare sheltie (chinese crested og de fleste terriere med V ører før å ta noen eksempler).

For et lattelig innlegg.

hvorfor uttaler du deg om ting du ikke vet noe om? Kuppering så ikke inbruddstyver leser kropsspråket? :skratte: :skratte:

Skrevet

For et lattelig innlegg.

hvorfor uttaler du deg om ting du ikke vet noe om? Kuppering så ikke inbruddstyver leser kropsspråket? :skratte: :skratte:

Kanskje du burde lese litt historie om f.eks doberman?

• Liker 1
Skrevet

Korrekt i forhold til hva? En rasestandard fra en gjeng hos Fci som synes det ser fint/kult ut? Som uansett skaper ubehag for hunden hvis man i tillegg må teipe de. Smerte kanskje ikke - men ubehag, helt klart. Sier seg jo selv. Jeg blir matt...

Selvsagt korrekt i forhold til rasestandard. Det er jo ikke til å stikke under stol at utstilling er big business i dag, og da er det rasestandard-ører vi referer til som korrekte ører.

Hvorvidt teiping skaper smerter/ubehag hos hunden vil jeg ikke diskutere, men teipingen i annonsen det linkes til er en ekstrem variant jeg ikke har sett tidligere. Som regel er det en enkel teiping som for eksempel litt i knekken på ørene på Manchester terriere mens de enda er så unge at brusken er helt myk.

Skrevet

Den teipingen du ser i annonsen er vanlig når ørene kuperes.

Rart du ikke har sett det tidligere om du har en fot innenfor hundeverdenen.

Hvordan ellers skal de klare å stå opp?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Den teipingen du ser i annonsen er vanlig når ørene kuperes.

Hvordan ellers skal de klare å stå opp?

Jeg har aldri sett sånn teiping før, men så driver jeg med små og mellomstore raser da så kanskje det er derfor. Jeg trodde kupering var forbudt i norge, at man ikke en gang får stille ut hunden om den er kupert?

Skrevet

Jeg har aldri sett sånn teiping før, men så driver jeg med små og mellomstore raser da så kanskje det er derfor. Jeg trodde kupering var forbudt i norge, at man ikke en gang får stille ut hunden om den er kupert?

Kupering er forbudt i Norge ja, og man kan ikke stille ut hunden her i Norge, men man kan importere kuperte hunder og bruke dem i avl, som brukshund eller som selskapshund.

I tillegg er det mange som reiser til utlandet og stiller ut hundene der, spesielt om de da skal brukes i avl

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Kupering er forbudt i Norge ja, og man kan ikke stille ut hunden her i Norge, men man kan importere kuperte hunder og bruke dem i avl, som brukshund eller som selskapshund.

I tillegg er det mange som reiser til utlandet og stiller ut hundene der, spesielt om de da skal brukes i avl

Men da er det vel ikke rart om Zaphireh ikke har sett så mange teipede kuperte hunder at hun vet hva som er vanlig metode å gjøre det på. Det er jo ikke i nærheten av metoden som brukes på vanlige ukuperte ører som bare skal opp og stå eller ha en liten knekk.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt korrekt i forhold til rasestandard. Det er jo ikke til å stikke under stol at utstilling er big business i dag, og da er det rasestandard-ører vi referer til som korrekte ører.

Hvorvidt teiping skaper smerter/ubehag hos hunden vil jeg ikke diskutere, men teipingen i annonsen det linkes til er en ekstrem variant jeg ikke har sett tidligere. Som regel er det en enkel teiping som for eksempel litt i knekken på ørene på Manchester terriere mens de enda er så unge at brusken er helt myk.

Ironien i mitt innlegg var nettopp det ja; at det er "korrekt" i forhold til en rasestandard laget av en gjeng "entusiaster" i FCI. Hvem gjør utstilling til big business? Ikke hundene ihvertfall. Det er vi mennesker som bestemmer at det og det ser fint/ikke fint ut. Avl på utseende er for mange oppdrettere vel så viktig som gemytt og helse. Dessverre.

Personlig mener jeg at det ikke er noe å diskutere i det hele tatt om det forårsaker ubehag og ha teipet ørene. Selvfølgelig gjør det det! Smerte med teip kanskje ikke; men at det er ubehagelig og irriterende å ha ørene teipet opp (eller ned for den saks skyld som på Collie), det behøver man ikke være noen rakettforsker for å forstå.

Dermed er vi tilbake til start. På hvilket etisk grunnlag har vi rett til å skape et visst ubehag for hundene ved å få de til å få et utseende noen liker?

I mine øyne er det fortsatt like forkastelig og kan ikke forsvares på noen som helst måte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For et lattelig innlegg.

hvorfor uttaler du deg om ting du ikke vet noe om?

Kuperte hunder har dårligere kroppsspråk. Andre årsaker til at man kuperte vakthunder er som sakt at de hadde lett for å skade halene sine (Ryvre har forklart hvorfor :takke: ), ører og hale er lett å gripe tak i for en inntrenger og at hunder med stående ører hører bedre enn de med hengende ører.

Kuppering så ikke inbruddstyver leser kropsspråket? :skratte: :skratte:

Hva tror du egentlig at vakthundene ble brukt til?

For øvrig er jeg fullstendig villig til å diskutere temaet om du klarer å komme opp med noe mer konstruktivt enn i ditt forrige innlegg.

Det er ikke lenger tillatt å stille kuperte hunder i noen sportsgrener i Norge.

Iflg. Landbruks-departementets forskrift for ”Øre-og/eller halekupert hund - §4. – Forbud mot å stille ut kupert hund.”

”Det er forbudt å stille ut hund som har fått øre og /eller hale kupert. Forbudet gjelder alle arrangementer som er en del av avlsarbeid, og alle arrangementer hvor hunder konkurrerer og/eller rangeres for eksteriør og/eller prestasjon”.

www.kvamhundeklubb.com/regelverk/Blod_ferskspor_regler.pdf

Skrevet

Ja, men man kan fortsatt bruke hunden som en brukshund.

Og for å stille hunden så kan man reise til utlandet

(ikke alle har et ønske om å stille hunden i Norge, og svært mange med doberman ønsker kun å bruke hunden som fritidssyssel/hobby)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Å tape ørene, slik uAnnonym bruker skriver, er ikke så ille. Det vil ikke skape smerter for hunden.

Kuppere er noe helt annet og heldigvis ulovelig. Jeg ser en hund her i nabolaget, som har kupperte ører og hale. Den har bare små fliker igjen av ørene. Hunden er så stygg, at jeg må se vekk når jeg ser den. Det er en Boerboel elns og den er hissig som faen og må gå med kort bånd hele tiden. Skjønner ikke greia...

Selv fletter jeg mana til hesten før utstilling, så all man skal være på en side, selv om den har et verv, som gjør at noe gjerne vil falle på den andre siden. Ikke smertefult, men ren pynting. Etter utstilling, så får mana flagre dit den selv vil.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

For et lattelig innlegg.

Dette er jo den grunnen, som alle er klar over. Eller rettere sagt nesten alle :gjeiper: Hvorfor ellers tror du man gjorde dette?

Skrevet

Å tape ørene, slik uAnnonym bruker skriver, er ikke så ille. Det vil ikke skape smerter for hunden.

Kuppere er noe helt annet og heldigvis ulovelig. Jeg ser en hund her i nabolaget, som har kupperte ører og hale. Den har bare små fliker igjen av ørene. Hunden er så stygg, at jeg må se vekk når jeg ser den. Det er en Boerboel elns og den er hissig som faen og må gå med kort bånd hele tiden. Skjønner ikke greia...

Selv fletter jeg mana til hesten før utstilling, så all man skal være på en side, selv om den har et verv, som gjør at noe gjerne vil falle på den andre siden. Ikke smertefult, men ren pynting. Etter utstilling, så får mana flagre dit den selv vil.

Nå vet ikke jeg så mye om hester, men vil fletting av manen hindre hesten i å vise naturlig kroppsspråk...? Og det er vel strengt talt en liten forskjell i å tape ører og flette en man...

Skrevet (endret)

Det er ofte man må teipe ørene når de henger også siden mange valper har ører som vokser "utover"

Har selv en doberman som jeg måtte teipe ørene ned på ellers ville hun blitt disket i alle utstillingene.

Kupering er bare kvalmt.

Derimot er teiping det dummeste jeg ser. For det er jo så viktig at hunden ser riktig ut at vi jukser oss heller til litt bedre stilling på disse stakkars ørene så den 'ser riktig ut' og kanskje kan få noen sløyfer. :kjefte:

Om en hund er født med 'utstillingsfeil' som man så fint kaller det, ja da når den ikke langt i ringen. Og om hunden er født slik så er det jo kun juks og fanteri å drive å teipe og styre. Dessuten er det GENETISK. Om man vinner ditt og datt med en teipet hund og deretter begynner å avle på denne, tror man automatisk at valpene kommer til å få korrekte ører??

Utstillng går såpass til hodet på mange hundeeiere og oppdrettere at det er ikke rart det blir stadig vanskeligere å få tak i en brukanes hund. Vi avler heller på de som ikke kan puste og de som ikke kan bevege seg ordenlig for disse rasestandardene hjelper jo heller ikke. Og når ikke hardbarka hundefolk ser at vi driver rasene i total feil retning, hvem kan gjøre noe med det da?

Skjønnhetskonkurranser for dyr. Det er det det er, og ikke 'verktøy for avl' som folk liker å kalle det. Det er MH og FA, det. Og eventuelle meritter i sport/bruks-grener.

Blir kvalm over disse utstillingsentusiastene som tror alt dreier seg om utseende på bikkjene. Og de stakkarne som ikke vet bedre og kjøper valper etter foreldre som er 'dobbeltchampioner og har masse utstillingsresultater' - akkurat som det gjør valpene til gode hunder. :popcorn:

Takke meg til hunder som er premierte for andre ting som faktisk beviser at de har egenskapene og gemyttet sitt i behold - da spiller det ingen rolle hvordan ørene ligger.

Endret av mysticmoo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rapporterte han til finn jeg og håper det slår gjennom. Jeg skrev at det er ulovlig med kuppering både i norge og sverige, og at jeg håper de sletter annonsen og blokkerer selgeren da dette er dyremishandling. Håper virkelig de blokkerer han dritten!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg rapporterte han til finn jeg og håper det slår gjennom. Jeg skrev at det er ulovlig med kuppering både i norge og sverige, og at jeg håper de sletter annonsen og blokkerer selgeren da dette er dyremishandling. Håper virkelig de blokkerer han dritten!

Kommer ikke til å skje.

Om du leste hele annonsen så er ikke hundene kupert i verken Norge eller Sverige.

De er født i Serbia og ble også kupert der.

Det er ikke forbudt å importere kuperte hunder

Endret av Ryvre
AnonymBruker
Skrevet

Om så det ikke skjer så veit jeg at jeg har prøvd ihvertfall. Og det har ikke kosta meg så mye som en kalori, og da prøver jeg med glede ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...