Gjest chiki Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34848993 Er det virkelig vanlig å gjøre slikt med ørene til hunder? Så utrolig ubehagelig ut:s
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #2 Skrevet 12. mai 2012 Stakkars... Og 30 000 svenske kr for en valp er vel litt drøyt eller? Er det vanlig pris for rasen? 1
zanna Skrevet 12. mai 2012 #3 Skrevet 12. mai 2012 10-13.000 er vanlig i Norge. Og det er vanlig å kupere ørene i enkelte land, f.eks. Russland. I Norge og Sverige er det hvertfall ikke lov.
Gjest Bobler Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 30k er vanlig pris for rasen hvis den har avkappede ører. Kupering er ulovlig i de fleste land, men noen steder er det fortsatt lov. Hundene blir derfor dyrere da de enten må sendes ut av landet for å kuperes, eller så må de importere hunden. Hunden er forøvrig ubrukelig og kan ikke brukes til annet enn å se "tøff ut" (som er grunnen til kupering). Ang teipingen av ørene er det ikke vondt, men litt rart i begynnelsen. Gjøres på flere raser, for å få ørene til å stå riktig. Siden Dobbermann har hengeører så må de teipes opp når hunden er valp for at de skal stå senere.
Gjest chiki Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 Men hvorfor må ørene "stå" om det ikke blir slik naturlig? Spørr av nysgjerrighet:p Det så jo helt forferdelig ut på det bildet hvor den hadde "stativ" på hodet
Capricorn Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 De hundene er mye finere med hengeører og hale. Hvorfor kan ikke de få være som de er født? 8
Gjest Bobler Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 Men hvorfor må ørene "stå" om det ikke blir slik naturlig? Spørr av nysgjerrighet:p Det så jo helt forferdelig ut på det bildet hvor den hadde "stativ" på hodet For at det skal se "bra" ut. Er ikke uvanlig å teipe ørene på f.eks Kinesisk nakenhund for at de skal stå. På raser som rottweiler så hender det at de teipes for å få "riktig knekk" på øret mtp utstilling og rasestandar.. Jeg syntes hele kuperings-greia er helt forkastelig jeg da.
Kosemose Skrevet 12. mai 2012 #8 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Det er så utrolig trist at man premierer og framelsker ting ved raser som i bestefall er unødig og i verste fall negativt for hunden med tanke på fungering og trivsel Endret 12. mai 2012 av Kosemose 3
Ryvre Skrevet 12. mai 2012 #9 Skrevet 12. mai 2012 Det er ofte man må teipe ørene når de henger også siden mange valper har ører som vokser "utover" Har selv en doberman som jeg måtte teipe ørene ned på ellers ville hun blitt disket i alle utstillingene.
Gjest Loverdose Skrevet 12. mai 2012 #10 Skrevet 12. mai 2012 Tror dette er ganske vanlig egentlig. Mener å huske at en venninne av meg som har en chihuahua teipet ørene på hunden slik at dem sto rett til værs (dem gjør iallefall det nå, uten teipen). For å være helt ærlig, så ser jeg ikke så mye galt i det med mindre det plager hunden og den irriterer seg over teipen.
Portvinpiken Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Det er jo helt på trynet galt! Hvorfor i all verdens land og rike skal vi ha hunder med ører som står opp så de må tapes, og hunder med ører som skal ha en liten bøy i tuppen (eg Collie), hvor de også må tapes. Hvor er moralen og etikken her? Hvorfor i alle dager skal vi overføre vår forfengelighet til uskyldige dyr? At mennesker selv velger å sprøyte Botox inn i ansiktet sitt er et valg - dyrene velger ikke dette, og det har absolutt ingenting for seg å gjøre det annet enn at mennesker har bestemt at det ser "fint" ut! Skammelig! For de som er interessert i menneskers relasjon til dyr og hvordan vi har distansert oss og som setter spørsmål ved etikken, så vil jeg anbefale boken "Den ensomme apen" av Berglijot Børresen. Den burde vært pensum i skolen :-) 9
Gjest _La Femme Skrevet 12. mai 2012 #12 Skrevet 12. mai 2012 Idiotisk. Skulle likt å teipa opp ørene på eierne av hunden. 4
Gjest Quake Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 Totalt unødvendig. Jeg driter i om folk gjør det for å stille ut hunden, forkastelig er det uansett. 3
FantasDick Skrevet 12. mai 2012 #14 Skrevet 12. mai 2012 Jeg har aldri hatt behov for teiping, så vet ikke helt hvordan jeg stiller meg til det, men om det ikke plager hunden så synes jeg det er greit. På en annen side så burde det ikke være "nødvendig" å teipe for å få finere ører på hunden, men.. Det er jo fint med korrekte ører på de fleste rasene.. Vanskelig. Jeg kunne aldri kupert hunden min, verken hale eller ører, men jeg må innrømme at både Dobermann og Grand Danois ser sinnsykt kule ut med kuperte ører, og litt mer "dumme" ut med hengeører.
Portvinpiken Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Jeg har aldri hatt behov for teiping, så vet ikke helt hvordan jeg stiller meg til det, men om det ikke plager hunden så synes jeg det er greit. På en annen side så burde det ikke være "nødvendig" å teipe for å få finere ører på hunden, men.. Det er jo fint med korrekte ører på de fleste rasene.. Vanskelig. Jeg kunne aldri kupert hunden min, verken hale eller ører, men jeg må innrømme at både Dobermann og Grand Danois ser sinnsykt kule ut med kuperte ører, og litt mer "dumme" ut med hengeører. Korrekt i forhold til hva? En rasestandard fra en gjeng hos Fci som synes det ser fint/kult ut? Som uansett skaper ubehag for hunden hvis man i tillegg må teipe de. Smerte kanskje ikke - men ubehag, helt klart. Sier seg jo selv. Jeg blir matt... 7
Nebel86 Skrevet 13. mai 2012 #16 Skrevet 13. mai 2012 (endret) Ang teipingen av ørene er det ikke vondt, men litt rart i begynnelsen. Gjøres på flere raser, for å få ørene til å stå riktig. Hva som er riktig i dette tilfelle er hvordan hunden er født... Synes det er forkastelig med kupering av ører og hale fordi det er etisk fint og ser tøft ut. Har mine tvil om at slike hunder havner hos en familie som vil ha en selskaps-hund, eller brukshund. Står det ikke opp så er det heller ikke meningen. Det gjelder teiping og annet kun basert på forfengelighet. La nå dyr være dyr. Noe av det verste jeg ser er ihuga utstillings-besatte mennesker som glemmer hva hunden egentlig er, og hvor den kommer fra. Så lenge ørene og halen funker som det skal så er jeg strålende fornøyd med meksikaneren min med usymmetriske brettete ører, for han sin del så er det totalt likegyldig hvordan han ser ut... Endret 13. mai 2012 av Nebel86 1
Ryvre Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 Du tviler på at en slik hund havner hos noen som vil ha en selskapshund eller brukshund? Hvem skulle de havnet hos da? Jeg har drevet med doberman, har fortsatt ei tispe, og jeg har aldri hørt om noen som importerer en kupert hund for moro skyld (ifølge oppdretterene selv) Om du ikke har kjennskap til miljøet så er det teit å komme med en slik påstand
Gjest chiki Skrevet 13. mai 2012 #18 Skrevet 13. mai 2012 Men hunden er jo på en måte "jukset" med når man må ty til slike ting fordi den skal være "korrekt" utstillingsmessig. Om de får valper på den er det jo vell sannsynlig at de også ikke får "riktige ører"? Tviler på det er alle som oppgir at den var teipet som valp? Er det da rett å kanskje stille den ut og få premier på den når den egentlig har rasefeil?
Gjest Quake Skrevet 13. mai 2012 #19 Skrevet 13. mai 2012 Hva som er riktig i dette tilfelle er hvordan hunden er født... Synes det er forkastelig med kupering av ører og hale fordi det er etisk fint og ser tøft ut. Har mine tvil om at slike hunder havner hos en familie som vil ha en selskaps-hund, eller brukshund. Står det ikke opp så er det heller ikke meningen. Det gjelder teiping og annet kun basert på forfengelighet. La nå dyr være dyr. Noe av det verste jeg ser er ihuga utstillings-besatte mennesker som glemmer hva hunden egentlig er, og hvor den kommer fra... Så lenge ørene og halen funker som det skal så er jeg strålende fornøyd med meksikaneren min med usymmetriske brettete ører, for han sin del så er det totalt likegyldig hvordan han ser ut Skulle gjerne gitt deg flere plusser. Er den ikke født slik, så er det ikke korrekt å teipe ørene opp. Da er det juks og tukling. 2
Gjest uAnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #20 Skrevet 13. mai 2012 (endret) kupering er horribelt, men teiping er helt ok for min del om man vet hvordan man teiper, har vett til å barbere ørene først, bruker riktig teip og padder såpass at så lite teip som mulig er borti hud, lar de lufte og sjekker nøye hver dag at teipen sitter som den skal. Min hadde bare teip i en uke så stod ørene. Brusken hardner når tannfellingen er over så enkelte trenger teip frem til da om ørene ikke reiser seg. Det er fordi de ifølge standarden skal ha ståører og noen ører trenger litt hjelp når man ser etter en stund at de ikke vil stå på egenhånd. Hengeører fører også med seg flere problemer enn ståører så det er ikke kun for show. Lagt til: forøvrig er sånn den hunden i annonsen er teipet absolutt ikke sånn de fleste hunder er teipet. Min ble teipet ved hjelp av to små teipbiter og en liten tampong. Endret 13. mai 2012 av uAnonymBruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå