Valentinaa Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Hei! Poenggrensen for å komme inn på medisin i Oslo var i fjord 66.1 (start vår). Året før var det 67.0. Veit noen hva som er grunnen. Tror det det vil ligge på rundt 66 eller 67 i år??? Takk på forhånd
cornflake_girl Skrevet 12. mai 2012 #2 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Krystallkula mi forteller meg at grensen kommer til å ligge et sted mellom 65 og 70 konkurransepoeng i år! Endret 12. mai 2012 av cornflake_girl 1
Valentinaa Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2012 TS Jeg veit at det er umulig å gjette, men i og med at den har vært stabil i de siste årene så synes jeg det er rart at den har gått ned så mye. Jeg har hørt at det er fordi de ikke tar inn tannlegestudenter til våren lenger, derfor er deet flere plasser for de som skal studere medisin.
cornflake_girl Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Det blir jo bare spekulasjoner. Det er, som du sier, umulig å gjette (eller vite). Jeg hadde tatt utgangspunkt i 67, og tatt det som en bonus om det ble lavere. Forøvrig så jeg at grensen på flere av "prestisjestudiene" gikk ned i 2011, men aner ikke hva grunnen var. Blir interessant å se hvordan det blir i år. Antallet søkere har jo økt for hvert år. Kan ikke forstå sammenhengen mellom odontologi og medisin...? Såvidt jeg vet er det ikke blitt flere plasser på medisin. Endret 12. mai 2012 av cornflake_girl
Nienna83 Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 TS Jeg veit at det er umulig å gjette, men i og med at den har vært stabil i de siste årene så synes jeg det er rart at den har gått ned så mye. Jeg har hørt at det er fordi de ikke tar inn tannlegestudenter til våren lenger, derfor er deet flere plasser for de som skal studere medisin. De tar ikke inn tannlegestudenter på vårparten lenger, bare medisin og ernæring. Antall medisinplasser er derimot likt som før, både for høst og vår.
Nienna83 Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Det blir jo bare spekulasjoner. Det er, som du sier, umulig å gjette (eller vite). Jeg hadde tatt utgangspunkt i 67, og tatt det som en bonus om det ble lavere. Forøvrig så jeg at grensen på flere av "prestisjestudiene" gikk ned i 2011, men aner ikke hva grunnen var. Blir interessant å se hvordan det blir i år. Antallet søkere har jo økt for hvert år. Kan ikke forstå sammenhengen mellom odontologi og medisin...? Såvidt jeg vet er det ikke blitt flere plasser på medisin. Grunnen til at poenggrensen gikk ned på medisin for opptaket i 2011, var at medisinstudiet fikk samme inntaksregler som de andre studiene, istedenfor andre regler som ga betydelig mer poeng. Medisinstudenter, tannleger og ernæringsstudenter går sammen de første (nesten) 4 semestrene. Inntaket er derimot endret slik at alle tannlegene starter på høsten, mens alle ernæringsstudentene starter på våren. Medisinerstudentene er fremdeles fordelt likt over høst- og våropptak. Endret 12. mai 2012 av Nienna83
Valentinaa Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2012 TS Odontologer, ernæringsstudenter og medisinere har samme løp fram til 4. semester. Men nå tar de inn tannlestudenter bare på høsten ikke på våren. Jeg har heller ikke sett at det er flere plasser på medisin, men bare hørt!
Valentinaa Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2012 Grunnen til at poenggrensen gikk ned på medisin for opptaket i 2011, var at medisinstudiet fikk samme inntaksregler som de andre studiene, istedenfor andre regler som ga betydelig mer poeng. Medisinstudenter, tannleger og ernæringsstudenter går sammen de første (nesten) 4 semestrene. Inntaket er derimot endret slik at alle tannlegene starter på høsten, mens alle ernæringsstudentene starter på våren. Medisinerstudentene er fremdeles fordelt likt over høst- og våropptak. TS Tusen takk!! Nå gir det mening
cornflake_girl Skrevet 12. mai 2012 #9 Skrevet 12. mai 2012 Grunnen til at poenggrensen gikk ned på medisin for opptaket i 2011, var at medisinstudiet fikk samme inntaksregler som de andre studiene, istedenfor andre regler som ga betydelig mer poeng. Medisinstudenter, tannleger og ernæringsstudenter går sammen de første (nesten) 4 semestrene. Inntaket er derimot endret slik at alle tannlegene starter på høsten, mens alle ernæringsstudentene starter på våren. Medisinerstudentene er fremdeles fordelt likt over høst- og våropptak. Takk for info! Vet du hvilke inntaksregler som ble endret? Dvs, hvilke regler var ulikt medisinstudiet og andre studier frem til 2011? Og bare av ren interesse, er antallet plasser på ernæring og odontologi halvert, eller er det dobbelt så store kull? Så forresten at psykologi profesjon ved UiO også gikk ned, men det kan ha sammenheng med at 2011 var første året NTNU hadde opptak til profesjon via SO.
Nienna83 Skrevet 12. mai 2012 #10 Skrevet 12. mai 2012 Poenggrensene blir jo bare et uttrykk for søkernes poeng, så med andre ord, umulig å forutsi..
Nienna83 Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Takk for info! Vet du hvilke inntaksregler som ble endret? Dvs, hvilke regler var ulikt medisinstudiet og andre studier frem til 2011? Og bare av ren interesse, er antallet plasser på ernæring og odontologi halvert, eller er det dobbelt så store kull? Så forresten at psykologi profesjon ved UiO også gikk ned, men det kan ha sammenheng med at 2011 var første året NTNU hadde opptak til profesjon via SO. Jeg husker ikke konkret alle reglene, men vet det var mulig å få 12 poeng for tre års høyere utdanning. I tillegg endret jo de generelle reglene for tilleggspoeng seg, så dette påvirket også medisinstudiet. Nei, antall plasser er fremdeles det samme, så Høst 2011 kullet er innmari stort, noe som ikke var så veldig gjennomtenkt... Skaper problemer med forelesningssaler, kurs og veiledere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå