Quinden Skrevet 28. januar 2004 #1 Del Skrevet 28. januar 2004 Har et soverom med treverk på veggene, panel, og har lyst til å male det i eggehvitt. Er det bare å male direkte på veggen, eller må det tas spesielle forholdsregler? Noen som har peiling?? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. januar 2004 #2 Del Skrevet 28. januar 2004 Først kvistlakk på alle kvister, så et strøk med oljebasert heftgrunn og to strøk silkematt oljemaling til slutt. Kvistlakken er en kjip, men nødvendig jobb - og det går fortere enn fryktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. januar 2004 #3 Del Skrevet 28. januar 2004 1. Kvistlakk på alle kvister 2. Sparkling og pussing. 3. Grunning. 4. Pussing 5. Maling 6. Pussing 7. Maling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. januar 2004 #4 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg er visst mer pussa enn Mie.. Men bare i teorien :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. januar 2004 #5 Del Skrevet 28. januar 2004 Søren at jeg ikke kjente Lea når jeg malte ørten-kvm med panel på hytten. Vi kunne blitt pussa sammen ! Malt panel er kjempefint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. januar 2004 #6 Del Skrevet 28. januar 2004 Det kommer kanskje an på panelen om man trenger å sparkle og pusse så fælt. Vi sparkler og pusser når det er mye hull/hakk og sånt. Mellom strøkene med maling er jeg ikke så nøye. Stort sett dropper jeg det helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. januar 2004 #7 Del Skrevet 28. januar 2004 Min erfaring er at det er viktig å pusse flatene mellom strøkene dersom treverket er grovt/ru slik at busten reiser seg når treverket blir malt. (syk setning!) Panelet jeg har malt har stort sett vært høvlet/helt glatt, så det har ikke vært nødvendig å pusse. Der det er sparklet må detselvsagt det pusses. *føle seg pussa* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 28. januar 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 28. januar 2004 1. Kvistlakk på alle kvister 2. Sparkling og pussing. 3. Grunning. 4. Pussing 5. Maling 6. Pussing 7. Maling :o Herregud... kanskje det er like fint umalt med nærmere ettertanke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simsalabim Skrevet 28. januar 2004 #9 Del Skrevet 28. januar 2004 Ikke har jeg pussa,sparkla,grunna eller noen ting før jeg mala panelet. Og det ble så fint så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 28. januar 2004 #10 Del Skrevet 28. januar 2004 :o Herregud... kanskje det er like fint umalt med nærmere ettertanke Samme tanken slo meg. Har den del panel jeg kunne tenkt meg å malt, men pkt. 1-7 virker avskrekkende :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. januar 2004 #11 Del Skrevet 28. januar 2004 Hvis du grunner først, så fester toppstrøket bedre, og Heftgrunn kan du få blandet i samme farge som du skal ha toppstrøket i. Kvistlakk er viktig, eller kan det "blø" kvae gjennom malingen. Ikke pent. (Jeg vet, for jeg har slurvet før.) Kvistlakken er kjapp å få på, men i fremtiden skal jeg ta patent på kvislakk på sprayboks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. januar 2004 #12 Del Skrevet 28. januar 2004 Som sagt.. pussingen er kanskje ikke nødvendig. Men kvistlakk ER viktig. Se om panelen "reiser seg" etter grunning. Hvis den gjør det, så bør det pusses, ellers får du hårete panel. Og malt panel er myyyye finere enn ubehandlet panel. Ellers kan man bruke beis eller panel-lakk. Da er det litt enklere å få fikset litt farge på panelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 29. januar 2004 Forfatter #13 Del Skrevet 29. januar 2004 Tusen takk for alle gode svar.... setter snart igang, skal ta kvistlakken uansett... så får vi se med det andre... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 29. januar 2004 #14 Del Skrevet 29. januar 2004 Har et soverom med treverk på veggene' date=' panel, og har lyst til å male det i eggehvitt. Er det bare å male direkte på veggen, eller må det tas spesielle forholdsregler? Noen som har peiling?? :D[/quote'] Kvistlakk er et must. Jeg brukte ikke heftegrunn, og måtte male et ekstra strøk. Skal du gjøre det etter boka bør du kanskje male et strøk med heftegrunn. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 29. januar 2004 #15 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg har malt granpanel i nesten hele huset, og har aldri brukt kvistlakk :oops: Joda, har hørt om det, men aldri kommet så langt. Det er nok vesentlig forskjell på gran og furu når det gjelder kvae som blør gjennom malingen. Har bare hatt et par steder hvor grana lekker, tror furu er mye verre. Poenget med furu er at den er penere enn gran som umalt, og dermed mye brukt når veggene skal stå ubehandlet eller lakket. Du blir som regel frarådet å kjøpe gran hvis du ikke skal male/behandle den. Så hvis rommet som skal males var beregnet å være ubehandlet, så vil jo gjerne panet være furu, Og dermed trengs kvistlakken........ Jeg har mange rom som bare har to strøk Lady 15, ikke sparkling eller noe. Helt avhengig av kvaliteten på panelet, og på høvlinga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #16 Del Skrevet 29. januar 2004 Gjør som Lea skriver, men bytt om på punkt 2 og 3. Hvis du grunner før du sparkler er det mye lettere å se hvor det faktisk trengs. Du kan i tillegg fuge sprekker mellom panelet. Det med sliping er selvsagt opp til enhver enkelt, men hvis du vil ha glatt og pent panel, bør du slipe det. Sliping høres mye verre ut enn det er; du tar litt slipepapir og drar fort og greit over panelet. Poenget er å få av støv og knaster som sitter i malinga + fibrene i treet som reiste seg da det ble tilført fuktighet. Hvis du sliper så mye at du ser treverket under malinga har du slipt for mye. Støvsug panelet før ny maling påføres og den siste gangen bruker du i tillegg en limklut for å få bort alt. Bruk støvsugeren flittig og hold rommet så støvfritt som du kan. For din egen del kan det være lurt å investere i en gassmaske. Du blir neppe løsemiddelskadet, men noen kan føle seg litt uvel. Lykke til -maler'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå