Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på Finn på boliger i min Kommune, og andre for å sammenligne. Jeg bor vel i den dyreste kommunen i så måte.

Nå har jeg pr. i dag lite i eiendomssaktt. Ca 700 i mnd.

Ser på et hus,de har samme tomtestr som oss,men eiendomsskatten er på 28000 i året.

Hvor stort hus har du,hvor mye har dere i eiendomsskatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det var mye! Er ikke så verst her alikevel da, jeg betaler 2600,- i året for min enebolig på 165 kvm.

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var mye! Er ikke så verst her alikevel da, jeg betaler 2600,- i året for min enebolig på 165 kvm.

2600 i året? Hvilke promilletakst bruker din kommune? Må være kommune med god råd?

Skrevet

Promilletaksten avhenger jo igjen av hvilken verdi som er lagt til grunn. Her jeg bor ble Promilletaksten satt ned i år etter 10 år med eiendomsskatt. Men samtidig ble grunnlaget hevet MASSE. Resultatet er at de fleste fikk en økning på minst 60 % i eiendomsskatt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler 3100 i eiendomsskatt. Enebolig på 189m2 og tomt på litt over 2 mål.

Det handler ikke bare om hvilke takser og beregningsgrunnlag som blir brukt, men også om beliggenheten i forhold til kommunale ting og hva kommunen "gir" tilbake.

Jeg bor i ei lita grend og her er eiendomsskatten ren inntekt for kommunen i all den tid vi ikke engang får vedlikehold av veien.

Etter flommen i høst har vi heller ikke kollektivtilbud ( kun skolebuss for elever og noen få bestillingsbusser som må ordnes med dagen før) og lokalveien vår ble ikke åpnet igjen før i april.

Så akkurat eiendomsskatten min betaler jeg IKKE med glede, men jeg betaler for det er enda dummere å la være.

Skrevet

2600 i året? Hvilke promilletakst bruker din kommune? Må være kommune med god råd?

2 promille. Er vel laveste takst. Kommunen har kjempedårlig råd, nettopp derfor eiendomsskatt er innført de siste årene.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er eiendomsskatten et sted mellom to og tre promille av likningsverdi. Det maksimale er sju promille.

Jeg betaler ca 2000 kroner per år i eiendomsskatt på en enebolig med 900 m2 tomt og boareal på ca 140m2.

Hvis man har en eiendomsskatt på 28.000 og max skattetakst, er likningsverdien på 4 millioner. Likningsverdi på boliger heretter er vel satt til 30% av salgsverdi, ergo må du se på en bolig som koster minst 13 millioner kroner. Siden Oslo ikke har eiendomsskatt må boligen ligge i en annen by. Jeg vet det er dyrt i byene, men er du sikker på at de har oppgitt rett eiendomsskatt på denne eiendommen?

Eller er det offentlige avgifter til sammen som er oppgitt? I så tilfelle kommer det jo vann, avløp, renovasjon, feiing ++ i tillegg til eiendomsskatten.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er eiendomsskatten et sted mellom to og tre promille av likningsverdi. Det maksimale er sju promille.

Jeg betaler ca 2000 kroner per år i eiendomsskatt på en enebolig med 900 m2 tomt og boareal på ca 140m2.

Hvis man har en eiendomsskatt på 28.000 og max skattetakst, er likningsverdien på 4 millioner. Likningsverdi på boliger heretter er vel satt til 30% av salgsverdi, ergo må du se på en bolig som koster minst 13 millioner kroner. Siden Oslo ikke har eiendomsskatt må boligen ligge i en annen by. Jeg vet det er dyrt i byene, men er du sikker på at de har oppgitt rett eiendomsskatt på denne eiendommen?

Eller er det offentlige avgifter til sammen som er oppgitt? I så tilfelle kommer det jo vann, avløp, renovasjon, feiing ++ i tillegg til eiendomsskatten.

Jeg ser div annonser, den jeg refererte til er borte nå,men skal fiinne en annen senere.

Nå ser jeg på min regning fra kommunen. Den er delt opp i avgifter og skatt.

Om du ser boligannonser, så ser du "avgifter til kommunen." Eiendomsskatt er en skatt.

Jeg betaler ca 8400 i eiendomsskatt. De kommunale avgifter(vann-kloakk) er på ca 3400 kr. Varir litt,men ikke mye.Pga vannmåler

En annen ting,så undrer det meg at de ikke oppgir i alle annonser summen på eiendomsskatt. trodde de var pliktig til det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser div annonser, den jeg refererte til er borte nå,men skal fiinne en annen senere.

Nå ser jeg på min regning fra kommunen. Den er delt opp i avgifter og skatt.

Om du ser boligannonser, så ser du "avgifter til kommunen." Eiendomsskatt er en skatt.

Jeg betaler ca 8400 i eiendomsskatt. De kommunale avgifter(vann-kloakk) er på ca 3400 kr. Varir litt,men ikke mye.Pga vannmåler

En annen ting,så undrer det meg at de ikke oppgir i alle annonser summen på eiendomsskatt. trodde de var pliktig til det.

En skatt er også en offentlig avgift. Se f.eks denne annonsen på finn. Der står det eksplisitt at de offentlige avgiftene inkluderer eiendomsskatt + + At den kommunale regningen din er spesifisert betyr ikke at meglere gjør det i annonsene på finn. I prospektet, som inneholder mer enn finn-annonsen, tror jeg det er spesifisert.

AnonymBruker
Skrevet

Nå handler ikke denne diskusjonen om hvorvidt eiendomsskatt er ok eller ikke, men hvor mye de ulike her inne betaler. Jeg er ingen stor tilhenger av skatter og avgifter, men det er ikke poenget her.

Det er for øvrig stor forskjell på å betale 8000 og 28000 i året i eiendomsskatt. Har kommunen max eiendomsskatt tilsvarer 8000 kroner i skatt en eiendom med en salgsverdi på i underkant av 3,5 mill, noe som ikke er uvanlig for nyere boliger i små og mellomstore byer.

Skrevet

Hos oss er eiendomsskatten 3.5 promille av MARKEDSVERDIEN. Og likningsverdien er max 30% av markedsverdien, så der er det er store sprik. Kommunen verdsetter selv grunnlaget de ønsker å innkreve eiendommskatt fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...