Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! For 1 år siden var jeg i en butikk og skulle ha renseprodukt osv, fordi jeg var plaget med kviser osv og ville ha produkter fra akkurat den butikken. Da sa de at jeg har fet/sensitiv hud og jeg fikk produkter som passet til det. Har vært fornøyd med det nå en stund, men så skulle jeg bytte foundation til en mørkere farge og spurte hva som passet.

Hun som jobbet i butikken så på huden min og sa at jeg absolutt ikke har fet/sensitiv hud, men dehydrert hud! Hun mente jeg var skikkelig tørr i huden og at jeg trengte en mye bedre fuktighetskrem med aloe vera og uten oljer.

Så nå er jeg skikkelig forvirret, har jeg fet/sensitiv hud eller dehydrert hud? Jeg har allergier, kan det ha sammenheng med sensitiv hud?

Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut åssen hudtype jeg har (helst hjemme)?

Er det noen spørsmål jeg kan stille meg selv for å få vite det?

Ja, jeg hadde fryktelig tørr hud idag, og har følt at fuktighetskremen ikke har vært nok, men hvis jeg pøser på med sånt er erfaringen min at jeg får kviser!

Er litt rådvill nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mulig å ha både fet, sensitiv og dehydrert hud samtidig!

Fet hud har mye olje. Du kan se lett blank ut, spesielt i T-sonen (Nese, hake panne).

Dehydrert hud har for lite vann. Da føler du seg stram i maska etter dusj for eksempel.

Sensitiv hud er veldig følsom. Du blir lett rød etter du har vært ute og går inn(generelt temperaturforandringer), og du reagerer lett med rødhet og prikking/svie av hudprodukter. De som har følsom hud kan ofte ha rosacea.

Endret av RugRatzz
AnonymBruker
Skrevet

Kan kviser ha sammenheng med sensitiv hud?

Ja, blir stram i maska etter en dusj og etter jeg har renset huden, veldig stram. Blir lett rød i ansiktet etter en vask og får lett roser i kinnene osv.

Da har jeg kanskje sensitiv og dehydrert hud da. Men er livredd for å få masse kviser hvis jeg bruker en fet fuktighetskrem! :(

AnonymBruker
Skrevet

Kviser kan definitivt ha sammenheng med sensitiv hud ja! Sider du blir endel rød i kinnene så kan kanskje rosacea være aktuelt for deg. Med rosacea følger ofte kviser. Dra til hudlege om du ønsker å få sjekket dette, en hudpleier kan ikke konstatere hudsykdommer.

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har fet, sensitiv og dehydrert ;) Hvilke produkter bruker du nå?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster det å dra til hudlege og få utredet noe slikt da? :)

Jeg bruker produkter fra The Body Shop:

Link til produkter

Etter anbefaling fordi jeg hadde "fet og sensitiv hud".

Men kanskje jeg får "fet" hud fordi den sensitive huden reagerer på produktene?

Tror ikke jeg har rosacea, etter å ha lest om det. Er ikke rød hele tiden :)

Har vel akne som en reaksjon fordi jeg har sensitiv hud..

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde forresten den fuktighetskremen som skulle være bedre for min "dehydrerte hud" istad, nå har jeg fullt av røde prikker i ansiktet og noen få kviser!

Uffamei. Tåler vel ikke Aloe vera da?

Skrevet

Prøvde forresten den fuktighetskremen som skulle være bedre for min "dehydrerte hud" istad, nå har jeg fullt av røde prikker i ansiktet og noen få kviser!

Uffamei. Tåler vel ikke Aloe vera da?

Hvis du har en så sensitiv hud, så må du bare drite i hudtype en liten stund og bare fokusere på hudtilstand. Hudtilstanden din for øyeblikket høres svært sensitiv ut, så jeg ville nok gått for gode produkter for sensitiv hud. Alle hudpleiemerker har produkter for sensitiv hud. Dermalogica sin ultracalming serie hadde sikkert passet deg godt, ikke er de så veldig fæle i prisen heller ;) Når du har fått kontroll på hudtilstanden din kan du gå over til å jobbe med hudtypen din, enten den er tørr, kombinert eller fet :)

Når det kommer til den dehydrerte delen kan du drikke mer vann, og gjerne kjøpe deg en fuktmaske eller et fuktighetsserum uten parfyme og fargestoffer i ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...