Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente i midten av 20 årene som har mistet en del vekt det siste året vha kostholdsendring og mye styrketrening.

Jeg er 168 cm og veier nå 75 kg, og i følge BMI er jeg fremdeles overvektig....

Men alle sier at NÅ må jeg ikke bli tynnere.... Og jeg er egentlig enig!

Jeg har veldig brede skuldre og smale hofter, når jeg står rett opp og ned så stikker på en måte ribbeina ut og magen kommer "innunder", og hoftebeina stikker ut..... Jeg har som sagt trent mye styrke og ser jo at på armer og bein er det ikke mer fett igjen, kun fint definerte muskler. Har litt hud til overs på magen som følge av den tidligere fedmen.

Men vil jeg aldri kunne bli normal på BMI?? Jeg tror at pga så mye jeg trener så går jeg nå opp i vekt, men i cm blir jeg smalere!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen, har også kragebein som stikker evig langt ut og fått sånne "hull" mellom kragebein og nakkebein om dere forstår hva jeg mener med det :P

Skrevet

BMI over nettet er ikke noe å bry seg om, den er ikke nøyaktig. På treningsstudioet mitt så har de tilbud om å sjekke fettprosent og BMI, kanskje de har det i nærheten av deg og?

• Liker 1
Skrevet

BMI over nettet er ikke noe å bry seg om, den er ikke nøyaktig. På treningsstudioet mitt så har de tilbud om å sjekke fettprosent og BMI, kanskje de har det i nærheten av deg og?

BMI er jo en ganske enkel formel, så at den er unøyaktig er jo feil å si.. Dog skal ikke BMI brukes for å måle enkeltpersoner, det er et verktøy for å måle folkegrupper. Så du burde ikke tenke på BMI ts, husk at muskler veier mer enn fett:)

Skrevet

Det virker ikke som du bør gå ned noe mer i vekt. Men det blir kanskje feil å skylde på beinbygning dersom du har høy BMI. Kraftig beinbygning vil maks utgjøre pluss 1 kg ift. "normal" beinbygning.

AnonymBruker
Skrevet

BMI er jo en ganske enkel formel, så at den er unøyaktig er jo feil å si.. Dog skal ikke BMI brukes for å måle enkeltpersoner, det er et verktøy for å måle folkegrupper. Så du burde ikke tenke på BMI ts, husk at muskler veier mer enn fett:)

TS her.

Takk for svar. Konklusjonen er at om jeg fortsetter samme trening vil jeg aldri komme innenfor "normal BMI?"

Tror det er litt psykisk dette ønsket om å komme der etter et helt liv som overvektig. Var jo på en måte målet med vektnedgangen :tristbla: Men er vel viktigere å ha en sunn, veltrent og sterk kropp enn å være normal på BMI :gjeiper:

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

Hvilken størrelse bruker du i klær?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken størrelse bruker du i klær?

Over skuldrene: Large

Over brystene: Medium

Rundt magen og hofte/rumpe/lår: Small/Medium

Kan derfor ikke ha klær som er "formsydd", må ha klær med stretch, for det blir for smått over skuldre/rygg, men henger som en pose over magen :tristbla: Skikkelig kjip kroppsform som dame egentlig :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som du bør gå ned noe mer i vekt. Men det blir kanskje feil å skylde på beinbygning dersom du har høy BMI. Kraftig beinbygning vil maks utgjøre pluss 1 kg ift. "normal" beinbygning.

Men med kraftig beinbygning følger jo større muskelmasse? Og det ligger også til familien å være litt "tung" selv om de er radmagre.....

Gjest Tidssone
Skrevet

Over skuldrene: Large

Over brystene: Medium

Rundt magen og hofte/rumpe/lår: Small/Medium

Kan derfor ikke ha klær som er "formsydd", må ha klær med stretch, for det blir for smått over skuldre/rygg, men henger som en pose over magen :tristbla: Skikkelig kjip kroppsform som dame egentlig :kjefte:

Dette er helt normale størrelser for folk som er ekstremt godt trent og som har brede skuldre.

Du har en trent kropp, men trenger å trene tankene dine i forhold til eget syn på kropp.

• Liker 2
Skrevet

Når Arnold Scwarzenegger var kroppsbygger hadde han en BMI som skulle tilsi at han var sterkt overvektig når det faktisk bare var muskler og skjelett på kroppen omtrent.

BMI er et tullemål etter min mening, fordi det etter min oppfatning tas utgangspunkt i at all vekt er fett. Muskler veier mer enn fett, og en veldig tynn og godt trent person kan lett få en BMI som er høyere enn en smålubben person som bare mosjonerer en gang i blandt i form av gåturer en gang i blandt.

Så overse hva BMI'en sier, og ta utgangpsunkt i hvordan du trives med kroppen din :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normale størrelser for folk som er ekstremt godt trent og som har brede skuldre.

Du har en trent kropp, men trenger å trene tankene dine i forhold til eget syn på kropp.

Bra å høre! Etter at jeg først var kommet i gang med vektnedgang gikk det overraskende fort og lett, sikkert litt for fort for psyken egentlig.... Og det faktum at jeg ikke klarer å nå "målet" jeg hadde satt meg, men har jo innsett at skal jeg nå det så må jeg jo slutte å trene, og det er jo IKKE noe mål i seg selv!

Jeg må bli fornøyd med meg selv som den sunne veltrente dama jeg har blitt, og holde på det! Takk for supre innspill alle sammen! Litt mer fornøyd med meg selv nå :jepp:

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

Bra å høre! Etter at jeg først var kommet i gang med vektnedgang gikk det overraskende fort og lett, sikkert litt for fort for psyken egentlig.... Og det faktum at jeg ikke klarer å nå "målet" jeg hadde satt meg, men har jo innsett at skal jeg nå det så må jeg jo slutte å trene, og det er jo IKKE noe mål i seg selv!

Jeg må bli fornøyd med meg selv som den sunne veltrente dama jeg har blitt, og holde på det! Takk for supre innspill alle sammen! Litt mer fornøyd med meg selv nå :jepp:

De fleste sliter med å omformulere målene dersom de både slanker seg og samtidig trener. Muskler veier mer enn fett og dersom man har bestemt seg for et visst antall kilo, blir det vanskelig når kroppsform ikke stemmer overens med kilo. Det er en øvelse å se etter hvordan man _ser_ ut og ikke hva vekten eller BMI sier.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste sliter med å omformulere målene dersom de både slanker seg og samtidig trener. Muskler veier mer enn fett og dersom man har bestemt seg for et visst antall kilo, blir det vanskelig når kroppsform ikke stemmer overens med kilo. Det er en øvelse å se etter hvordan man _ser_ ut og ikke hva vekten eller BMI sier.

Min kropp har ikke midje på 50 cm, og jeg kommer aldri til å bli liten og nett som f eks Iselin i paradise hotell eller andre "små" jenter..... Jeg er stor, og det er det jeg må slå meg til ro med. Skal jeg veie 45 kg, som kan være normalt for andre så vil jeg sannsynligvis stå med ene foten i graven..... Om ikke begge! Igjen, takk for hjelp til å innse saker og ting her!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...