Gå til innhold

Var dette stygt sagt av læreren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei søster som går 8. I klassen så er det to stykker som er ganske så overvektige og ei som er litt småtjukk kan man si. I går så sa læreren da de snakket om mat "det er jo ingen som er tjukke i våres klasse".

Hva synes dere om at læreren sa det? Jeg mener selvsagt ikke at læreren skulle si sanheten, det kunne jo vært sårende, men læreren hadde vel ikke trengt å si noe? Søsteren min sa at hun ene i hvertfall så ut til å bli såret av det læreren sa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Pepe
Gjest "gjest"
Skrevet

Synes læreren gjorde det eneste rette. Vi har alt for mange eksempler på at det har kommet en kommentar som har blitt oppfattet feil av en tenåringsjente og så har anorexiahelvetet begynt.

• Liker 7
Skrevet

Synes læreren gjorde det eneste rette. Vi har alt for mange eksempler på at det har kommet en kommentar som har blitt oppfattet feil av en tenåringsjente og så har anorexiahelvetet begynt.

Hvorfor mener du det var var nødvendig av læreren å si noe i det hele tatt?

• Liker 6
Skrevet

Hvis personer er "ganske så overvektige" burde noen ta grep, med mindre de overvektige er voksne.

Foreldre har et ansvar for å holde barna sine friske. Hvis disse ungdommene er overvektige er det viktig at de kommer seg i form, kansje begynner med idrett. Overvektige har mye større sannsynlighet for hjerte og kar sykdommer, samt plager i muskler og ledd pga overvekt. Dessuten er det farlig for de indre organene når fettprosenten blir for høy. Foreldre har et ansvar for å i det minste prøve å holde ungene sine sunne og friske.

Dessuten er det felleskapet av våre skattepenger som en dag må betale for de medisinske plage de garantert kommer til å få senere i livet. Læreren burde tatt ansvar både som medmenneske, lærer og i form av samfunnsansvar og sagt det som det er, hvis man er "ganske så overvektig" så vil det være farlig for helsen! Eventuelt tatt dette opp med foreldre e.l.

Skrevet

Hvorfor skulle det være stygt sagt? Lite gjennomtenkt, ja, men sannsynligvis sagt i beste mening. Du sier lite om hva som ble sagt før dette utsagnet eller på hvilken måte det ble sagt. Kanskje hadde de to jentene blitt enda mer såret om det ble pinlig stillhet rundt temaet fedme.

• Liker 4
Gjest Vettel
Skrevet

Kommer an på om de/den eleven VAR tjukk eller ei. Kanskje læreren ikke synes det ER noen tjukke i sin klasse..? Vi har jo ganske ulikt syn på hva overvekt er for noe.

Ellers synes jeg ikke det var så ille sagt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det var stygt sagt. Det er da ikke så lett å vite akkurat hvordan formulere seg i hvert et øyeblikk.

Muligens hadde det kansje vært best å ikke si noen ting om noen i klassen, men kansje noen i klassen hadde følt seg ille uansett?

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å se for meg en setting der det er nødvendig at læreren i det hele tatt kommenterer hvorvidt det er overvektige i klassen eller ei.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tipper læreren synes dette var et ubehagelig emne i og med at det faktisk var overvektige i klassen, og derfor kom med denne "floskelen". Han mente det nok ikke vondt, så jeg synes ikke det er stygt sagt. Men jeg var selv overvektig under oppveksten, og hadde nok selv blitt såret av en slik kommentar. Det er ikke lett for noen parter.

Til kontoinformasjon: Vi hadde et vanlig, bra kosthold og aktivt familieliv da jeg vokste opp. Likevel ble jeg overvektig, og foreldrene mine kunne ikke gjøre noe med det. Det var mitt valg å stenge meg inne på rommet mitt og spise masse usunt. Det hadde ingenting med foreldrene mine å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Hørtes litt unødvendig ut å si noe sånt, særlig hvis hun ene er åpenbart overvektig? Direkte løgn blir det jo da :S Og det må være ekkelt for hun som er tykk.

hb.jpg

lk.jpg

Skrevet

Det spørs hva åpenbart tykk er. For en 8. Klassing er gjerne 55 kilo med former, tykk. For en voksen lærer som ser og vet om mennesker i alle former og varianter skal det nok en del mer til før man mener at noen er tykk. Jeg leste en forskning at lærere tar opp til 300 beslutninger i løpet av en skoletime og da kan ikke hvert Eneste ord tenkes så nøye gjennom. Men man har jo utdanning og et grunnlag for dette, men likevel vil det glippe. Men jeg synes ikke dette var en glipp

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv om noen 8. klasse-jenter mener at en eller 2 i klassen er overvektige, betyr ikke det at de er det. Muligens hun sa det for å prøve å banke litt vett inn i hodene deres!

Og det er litt dumt å kritisere læreren for å ha nevt noe da dere ikke vet noe om sammenhengen. Det kan hende hun sa det som svar på en slengbemerkning eller spydig kommentar fra de andre jentene

Skrevet

Det beste hadde kanskje vært om læreren ikke sa noe, men vi vet ikke om det var en mulighet. Derfor kan læreren si (med påfølgende reaksjoner):

- Det er ingen som er tjukke (de tjukke føler seg utsatt)

- Det er noen som er tjukke (de tjukke føler seg utsatt)

- Det er flere som er tjukke (de tjukke føler seg utsatt).

Uansett kan man ikke unngå at de det gjelder føler seg utsatt, og særlig i denne alderen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som skulle vært stygt ved å si dette?

Dette med vekt blir vel feil uansett, vi hører mye om mobbing og mistrivsel i skolen pga vekt, og at lærere ikke sier ifra.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Hvorfor mener du det var var nødvendig av læreren å si noe i det hele tatt?

Hvor hen står det at jeg mente det var nødvendig???

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å se for meg en setting der det er nødvendig at læreren i det hele tatt kommenterer hvorvidt det er overvektige i klassen eller ei.

Enig i denne!

• Liker 1
Skrevet

Hvor hen står det at jeg mente det var nødvendig???

Misforsto jeg deg? Du skrev jo at læreren gjorde det eneste rette. :klo:

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Misforsto jeg deg? Du skrev jo at læreren gjorde det eneste rette. :klo:

Jeg kan tenke meg at den kommentaren kom i en setting av noe slag hvor det var snakk om feite jenter eller noe. Og da er det greit at den som er voksen dekker over og kommer med en klar kommentar om at her finnes ingen overvektige/feite mennesker, sånn at det blir slutt på situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...