AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Er det slik at når man har mens så har man hatt eggløsning? Så uansett om mens er forsinket så har man kanskje hatt forsinket eggløsning? Eller kan man ha mens uten å ha hatt eggløsning?
Leifern Skrevet 12. mai 2012 #2 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Ikke sikkert jeg kan svare sikkert (har jo aldri hatt mens selv..), men det skal være slik at slimhinnen i livmorvegen bygger seg opp med og blir tjukk med masse blod, for å være klar til å ta i mot et ev. befruktet egg, som da vil feste seg i slimhinnen i livmorveggen, og svangerskapet vil begynne. Er egget ubefruktet, vil egget og slimhinnen renne ut av skjeden, og det er dette som er det som kalles menstruasjon. Så vil slimhinnen bygge seg opp på nytt igjen for å være klar til å ta i mot neste egg i tilfelle det er blitt befruktet, som normal kommer 4 uker senere. Hva som skjer dersom man av en eller annen grunn ikke har eggløsning, vet jeg ikke, men man skulle jo tro at om det er bygd opp en blodfylt slimhinne, så vil dette renne ut om det ikke fester seg noe befruktet egg der. Spørsmålet er om det som skjer i livmorveggen blir påvirket av ev. problemer med eggløsning. Endret 12. mai 2012 av Leifern
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #3 Skrevet 12. mai 2012 Egget trenger ikke løsne, det kan bli i egglederen, mens de nødvendige hormonene som styrer syklusen likevel frigjøres.
stella K Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 Er det slik at når man har mens så har man hatt eggløsning? Så uansett om mens er forsinket så har man kanskje hatt forsinket eggløsning? Eller kan man ha mens uten å ha hatt eggløsning? man har EG ca 14 dager FØR mens, men man kan en sjeldent gang ha mens uten EG. Dette særlig hvis man stresser... det kan føre til uteblitt EG.
stella K Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 man har EG ca 14 dager FØR mens, men man kan en sjeldent gang ha mens uten EG. Dette særlig hvis man stresser... det kan føre til uteblitt EG. mente ikke EG, men EL
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Hvis man har uregelmessige sykluser så har man som regel ikke EL, men får en menstruasjon likevel innimellom. (ikke alle får det heller) Om du har regelmessige sykluser så har man også nesten alltid regelmessig EL.
Athene Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 I denne tråden var det litt feilinformasjon. Man kan ha mensen uten eggløsning, hormonene i kroppen gjør at livmorslimhinnen støtes ut, selv om eggløsning ikke har skjedd. Men man kan aldri ha eggløsning uten mens eller graviditet. Regelmessig mens er et godt tegn, som regel betyr det god eggløsning. Men ikke alltid. Selv har jeg regelmessig mens, men eggløsningen og hormonproduksjonen rundt den er bare ok i ca 50% av syklusene. Uregelmessig mens behøver ikke være et dårlig tegn. Jeg slet med uregelmessig mens en periode, men fikk da påvist eggløsning flere ganger.
Vaniilje Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 (endret) Da prøver jeg meg på et ganske likt spm her.. Har slitt med uregelmessig mens med lite blod og kort mens etter ppille slutt i ett år, og mensen forsvant i mange mnd. Forrige mnd kom den endelig tilbake, og jeg testa positivt for EL for 14 dager siden. Men desverre kom mens i går, så var nok ikke heldig med EL Men det kom bare bittelitt blod, noen få timer, ikke nok til å fylle en halv liten tampong en gang..og det var det.. Minimalt med mensssmerter i går, men vondt i magen. Bittelitt ryggsmerter i dag, men ikke noe mer blod i dag heller.. Spm mitt da; kan jeg nå få normal EL igjen om ca 14 dager når mens er så kort og så liten? Eller er den helt på bærtur igjen? Endret 13. mai 2012 av Vaniilje
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #9 Skrevet 14. mai 2012 Da prøver jeg meg på et ganske likt spm her.. Har slitt med uregelmessig mens med lite blod og kort mens etter ppille slutt i ett år, og mensen forsvant i mange mnd. Forrige mnd kom den endelig tilbake, og jeg testa positivt for EL for 14 dager siden. Men desverre kom mens i går, så var nok ikke heldig med EL Men det kom bare bittelitt blod, noen få timer, ikke nok til å fylle en halv liten tampong en gang..og det var det.. Minimalt med mensssmerter i går, men vondt i magen. Bittelitt ryggsmerter i dag, men ikke noe mer blod i dag heller.. Spm mitt da; kan jeg nå få normal EL igjen om ca 14 dager når mens er så kort og så liten? Eller er den helt på bærtur igjen? Kan ikke det ha vært en festeblødning du hadde da?
Vaniilje Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 14 dager etter EL og akkurat på IKM? Det høres mer ut som mens... Jeg har fortsatt ikke blødd mer enn det lille på lørdag, men har innimellom mennssmerter i ryggen både søndag og i dag mandag... Hva betyr det?! Først litt blod, så menssmerter men ikke mer blod... Går ikke an å bli klok på denne kroppen :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå