LukaFrost Skrevet 12. mai 2012 #1 Del Skrevet 12. mai 2012 Jeg ser at mange skriver mammaer og pappaer. I min verden heter det mødre og fedre. Jeg kan ikke se at det er lov å skrive mammaer og pappaer. Hvorfor skriver folk det da? En undervurdering at mottakeren eller uvitenhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arlea Skrevet 12. mai 2012 #2 Del Skrevet 12. mai 2012 I følge bokmålsordboka bøyes mamma slik: mammaen, mammaer og mammaene. Men er helt enig i at det høres fryktelig merkelig ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 12. mai 2012 #3 Del Skrevet 12. mai 2012 Jeg syns ikke det høres rart ut.. mødre og fedre er vel bøyningen av mor og far? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 12. mai 2012 #4 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Jeg syntes også det høres rart ut. "Jeg er mammaen/pappaen til Tor" høres rart ut, mye bedre med "Jeg er moren/faren til Tor". Jeg sier selv "min mor" eller "min far" når jeg snakker om mine foreldre ("denne oppskriften fikk jeg av min mor" "Det var min far som lærte meg å støpe"). Når noen bruker ordet "mammahjertet" grøsser det i meg ("Mammahjertet banket ekstra hard da lille prinsen Milo Sander...") Edit: Må legge til at jeg kaller mine foreldre for mamma og pappa når jeg snakker til dem. Om jeg snakke med nær familie, kan jeg si for eksempel "Har du snakket med mamma i det siste?", om det ikke er nær familie eller nære venner, sier jeg "Har du snakket med min mor i det siste?" Dette er ikke regler jeg har laget for meg selv, det har bare fallt seg naturlig. Jeg har aldri filosofert over min bruk av mamma/pappa før denne tråden Endret 12. mai 2012 av Alice123 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #5 Del Skrevet 12. mai 2012 Selv så sier jeg det fordi det høres litt barnslig ut og det får meg til å føle meg ekstra glad i dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 12. mai 2012 #6 Del Skrevet 12. mai 2012 Liker det ikke, høres helt rart ut. "Pappaen min er sterkere enn pappaen din" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. mai 2012 #7 Del Skrevet 12. mai 2012 Jeg kaller meg selv mamma og kaller mine foreldre mamma og pappa. Liker ikke å si mor og far.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 12. mai 2012 #8 Del Skrevet 12. mai 2012 Det er per definisjon korrekt å skrive 'mammaer og mammaene'. Selv foretrekker jeg å si 'mamma og pappa' nettopp fordi det var slik jeg vokse opp med dem. 'Mor og far' vitner ikke om like mye tilhørlighet for meg, kan man si. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 12. mai 2012 #9 Del Skrevet 12. mai 2012 De er mange som sier "mormorer og morfarer" også. Det heter faktisk mormødre og morfedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 14. mai 2012 #10 Del Skrevet 14. mai 2012 Eg synest ikkje "mammaer og pappaer" ser så bra ut skriftleg. Eg seier gjerne mamma og pappa om foreldra mine når eg snakkar om dei til folk eg kjenner, elles brukar eg "foreldra mine" eller "mora mi/faren min". Skriftleg skriv eg helst mor/far, mødre/fedre, foreldre, men kan vel slumpe på ein "mamma og pappa" innimellom viss eg skriv i barn/familieforumet - vert litt påverka Eg synest det kjem litt an på kva som diskuterast. Er det sjølve morsrolla/mammarolla som vert diskutert, er det meir greitt og skrive "mamma", enn i ein diskusjon om noko heilt anna. For øvrig 100% einig i at ordet "mammahjertet" er grusomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 16. mai 2012 #11 Del Skrevet 16. mai 2012 "mammaer/pappaer" høres litt barnslig ut synes jeg, som om en barneskoleelev skulle skrevet det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mai 2012 #12 Del Skrevet 16. mai 2012 For øvrig 100% einig i at ordet "mammahjertet" er grusomt Kva tykkjer du høver i denne samanhengen? Morshjarta til dømes? Eller "hjartet mitt..."? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 16. mai 2012 #13 Del Skrevet 16. mai 2012 å si mammaen og pappaen din føler jeg er noe man kan si til barn jeg når man omtaler foreldrene deres til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 16. mai 2012 #14 Del Skrevet 16. mai 2012 Kva tykkjer du høver i denne samanhengen? Morshjarta til dømes? Eller "hjartet mitt..."? Det er ikkje finare på nynorsk Det er berre eit grusomt ord. Ein kan sjølvsagt seie at ein får vondt i hjartet. Alle mennesker har jo eit hjarte, i vanleg og i overført meining. Men kvifor skal ein gje inntrykk av at hjartet får spesielle eigenskaper av at eigaren av det har pressa ut ein unge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mai 2012 #15 Del Skrevet 16. mai 2012 Det er ikkje finare på nynorsk Det er berre eit grusomt ord. Ein kan sjølvsagt seie at ein får vondt i hjartet. Alle mennesker har jo eit hjarte, i vanleg og i overført meining. Men kvifor skal ein gje inntrykk av at hjartet får spesielle eigenskaper av at eigaren av det har pressa ut ein unge? Det er vel ikkje det som er meint, trur eg. Eg tenkjer meir noko à la dette at morshjartet blør om ungen din er veldig sjuk til dømes, eller om nokon ikkje er snill mot han. Ein blør jo ikkje i konkret tyding . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 16. mai 2012 #16 Del Skrevet 16. mai 2012 Det er vel ikkje det som er meint, trur eg. Eg tenkjer meir noko à la dette at morshjartet blør om ungen din er veldig sjuk til dømes, eller om nokon ikkje er snill mot han. Ein blør jo ikkje i konkret tyding . Nei, det er sikkert ikkje slik meint. Men når nokon nyttar eit slikt omgrep ser eg for meg sånne damer som lev heile livet sitt gjennom ungen og meiner livet ikkje er komplett før ein har fått ungar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mai 2012 #17 Del Skrevet 16. mai 2012 Nei, det er sikkert ikkje slik meint. Men når nokon nyttar eit slikt omgrep ser eg for meg sånne damer som lev heile livet sitt gjennom ungen og meiner livet ikkje er komplett før ein har fått ungar Eg kjenner til nokre av den sorten, sjølvopptekne og keisame . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn82 Skrevet 16. mai 2012 #18 Del Skrevet 16. mai 2012 Jeg ser at mange skriver mammaer og pappaer. I min verden heter det mødre og fedre. Jeg kan ikke se at det er lov å skrive mammaer og pappaer. Hvorfor skriver folk det da? En undervurdering at mottakeren eller uvitenhet? Jeg personlig synes det høres mere personlig ut å snakke om foreldre på den måten. Mødre og Fedre høres mye mer formelt og upersonlig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin91 Skrevet 30. mai 2012 #19 Del Skrevet 30. mai 2012 Mor å far høres upersonlig ut, så høres det ut som det er noen du tjener.¨Høres så strengt ut. Liker mamma jeg, litt koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 4. juni 2012 #20 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Personlig synes jeg mamma og pappa er litt som navn, men mor og far høres ut som titler. Å si mammaen eller pappaen blir da litt feil, jeg bruker heller moren, faren, mødre og fedre. Edit: trykkfeil Endret 4. juni 2012 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå