magicpie Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Hei! Jeg har fysikk 1 i år, og på prøvene i år har jeg fått karakterene 5+,6,5,6,5. Læreren har sagt at de som vipper mellom to karakterer kan få en ekstra prøve. Vi har hatt fagsamtale, og da sa læreren at jeg lå på 5, og at jeg hadde ikke mulighet til å ta den prøva. Men jeg synes da at jeg ligger og vipper mellom 5 og 6! Eller hva synes dere? Jeg sa ikke noe mer til læreren der og da.. men jeg har lyst til å ta det opp med han. Men jeg er så sjenert, så jeg håper jeg tør det.. Men hvordan synes dere at jeg skal legge det fram? Jeg vil heller ikke skape dårlig stemning mellom meg og læreren, for jeg skal jo ha ham ett år til.. Og på den siste prøva nå da jeg fikk 5, synes jeg at jeg burde ha fått 5+. Jeg hadde bare noen små fillefeil (det var en stor prøve, heldagsprøve), og de gikk stort sett ut på feil fortegn, og at jeg hadde glemt å opphøye noe i andre på kalkulatoren(hadde skrevet det riktig på arket, men slått inn feil på kalkulatoren så jeg fikk feil svar). Jeg er så frustrert nå, for jeg vil virkelig ha 6.. Og jeg synes det er så kjett at det er flere andre som får 5 som jeg vet at jeg er flere hakk bedre enn!
Wednesday Skrevet 12. mai 2012 #3 Skrevet 12. mai 2012 jeg fikk 6 i fysikk og hadde mange 5`ere på prøver.. Fikk såklart noen 6`ere og. Jeg ville spurt læreren min rett ut "Hva kan jeg gjøre for å få 6?".
Gjest alille Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 Problemet er vel at hvis du får 6 på neste prøve så vil du fortsatt vippe mellom 5 og 6... Den vil ikke avgjøre noe som helst. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 En heldagsprøve teller mye mer enn en vanlig prøve. Den viser ikke bare en avgrenset del av pensum, men store deler av punsum.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Har du prøvene dine enda? Jeg regner med du kommer til å spørre om å få den prøven, det må du jo bare. Om dere kun har fått 5 karakterer i år så ligger jo ingen og vipper fordi de uansett vil ha flere av en karakter. Om læreren sier nei så kan du be om at en annen fysikklærer retter de tidligere prøvene dine i tillegg, spesielt den du snakket om der svaret ble feil pga. kalkulatorfeil. T.o.m på høgskolen får vi poeng for riktig tenkemåte selv om vi har tastet feil på kalkulatoren, og da bør du ihvertfall få uttelling på det på VGS. Stå på ditt, prøv det du kan. Karakteren ender opp på vitnemålet ditt, så den er VIKTIG Selv krevde jeg felles gjennomgang av alle prøver og innleveringer der jeg ikke fikk 6, og endte mange ganger opp med å få 6 likevel. Hadde jeg bare godtatt det ville jeg ikke hatt 56 poeng + realfagspoeng. Du er kjempeflink forresten, hvordan du har taklet astrofysikk er for meg en gåte:p
Gjest _La Femme Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 Her høres det ut som at læreren har rett ja. I hvert fall sånn som jeg ser det, basert på at jeg opplevde det samme som deg i de fleste fag når jeg gikk på videregående. Jeg lå nesten bestandig på vippen mellom 5 og 6 i alle fag det første halve året. Da fikk jeg 5. Fordi 6 indikerer perfeksjon, og det er ikke perfekt dersom du har noen 5'ere også. Det andre halve året bestemte jeg meg for å knalle til, og ikke gi lærerne noe å klage på, så da fikk jeg 6 i de fleste fag. Da hadde jeg ikke mindre enn 6- på prøver, innleveringer, osv. 1
ninuska_ Skrevet 12. mai 2012 #8 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Hun ligger vel på 5+? Da syns jeg du skal be om en ny prøve. En sjans til å vise at du fortjener en 6'er. Jeg var i samme situasjon i biologi for lenge siden. Bare at jeg hadde fått en 5+ og resten 6-/6. Han mente jeg vippet. Jeg fikk også 6- på tentamen. Venninna mi, som hadde hatt en prøve hele semesteret, hvor vi hadde sikkert hatt 5-6stk, og fått 4, fikk også muligheten til å ta denne prøven. Vel, prøven var å besvare spørsmål hjemme, som en oppgave. Begge fikk 6, selvfølgelig. Syns det var urettferdig da det var flere i klassen som hadde fått 5+, 6, 5, som ikke fikk prøven... men men. Sånn er livet iblant. Urettferdig. Endret 12. mai 2012 av ninuska_
magicpie Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. mai 2012 En ting til som er så kjipt, er at jeg føler ikke at disse prøvene gjenspeiler det jeg kan.. Fordi jeg føler at jeg kan alt pensumet og vet hvordan jeg skal gjøre alt, det er bare det at på prøver så får jeg ofte sånne "slurvefeil", altså taste inn feil på kalkulatoren, ha riktig framgangsmåte og sette inn et feil tall osv..
Gjest _La Femme Skrevet 12. mai 2012 #10 Skrevet 12. mai 2012 En ting til som er så kjipt, er at jeg føler ikke at disse prøvene gjenspeiler det jeg kan.. Fordi jeg føler at jeg kan alt pensumet og vet hvordan jeg skal gjøre alt, det er bare det at på prøver så får jeg ofte sånne "slurvefeil", altså taste inn feil på kalkulatoren, ha riktig framgangsmåte og sette inn et feil tall osv.. Det er fortsatt din feil, og ikke lærerens. Du må bare lære deg å være mer tålmodig og nøye. Rett og slett. Det skal ikke være enkelt å få 6. Da hadde jo alle fått det, og det hadde ikke vært en indikasjon på hva som er perfekt og best.
Ananas. Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Et gjennomsnitt på 5+ er ikke det samme som et gjennomsnitt som ligger mellom 5+ og 6, så du kan fint defineres som å ikke være på vippen. Blir det definisjonsspørsmål, og her ser det ut som du og læreren din er uenige i hva som defineres som på vippen, rett og slett.. Siden han bestemmer er det nok sannsynlig at du ikke får ta prøven. 5+ er innenfor femmeren, 5+/6 blir vipp, antageligvis.
Gjest Misteltein Skrevet 12. mai 2012 #12 Skrevet 12. mai 2012 Du har for mange 5'ere til å være på vippen. Enig i denne!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 Det er mer enn resultat på prøver som teller inn på endelig karakter. Er du muntlig aktiv og deltar aktivt i timene? Dette har også en innvirkning på karakteren. Dessuten sier du ikke noe om når du har fått de ulike karakterene. En 6'er i høstsemesteret teller ikke like mye som en 6'er i vårsemesteret, fordi det er økte forventinger etterhvert som du lærer mer av stoffet dere skal gjennom. Om du fikk 5 på siste heldagsprøve så veier denne mer på endelig karakter enn om du fikk 6 på første prøve i høst. 1
magicpie Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Det er mer enn resultat på prøver som teller inn på endelig karakter. Er du muntlig aktiv og deltar aktivt i timene? Dette har også en innvirkning på karakteren. Dessuten sier du ikke noe om når du har fått de ulike karakterene. En 6'er i høstsemesteret teller ikke like mye som en 6'er i vårsemesteret, fordi det er økte forventinger etterhvert som du lærer mer av stoffet dere skal gjennom. Om du fikk 5 på siste heldagsprøve så veier denne mer på endelig karakter enn om du fikk 6 på første prøve i høst. Har vært litt muntlig, men kunne ha vært mer.. men det er et par stykker som "tar mye plass" i gruppa og snakker ganske mye, og jeg er i tillegg veldig sjenert, så.. Det er ikke alltid jeg tør å rekke opp hånda. Teit, jeg vet det, men det er bare sånn det er. Og noen ganger så ber læreren noen elever om å vise noen oppgaver på tavla, men jeg melder meg aldri frivillig til det heller, fordi jeg tør ikke.. Men syns det er litt dumt at det å være sjenert skal være et hinder for gode karakterer, det er ikke noe jeg kan noe for. En av 6-erne var like før jul, den andre var nå i vår. Og jeg er uenig i karakteren på heldagsprøva.. Endret 12. mai 2012 av acquiesce
Meridian Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Har vært litt muntlig, men kunne ha vært mer.. men det er et par stykker som "tar mye plass" i gruppa og snakker ganske mye, og jeg er i tillegg veldig sjenert, så.. Det er ikke alltid jeg tør å rekke opp hånda. Teit, jeg vet det, men det er bare sånn det er. Og noen ganger så ber læreren noen elever om å vise noen oppgaver på tavla, men jeg melder meg aldri frivillig til det heller, fordi jeg tør ikke.. Men syns det er litt dumt at det å være sjenert skal være et hinder for gode karakterer, det er ikke noe jeg kan noe for. En av 6-erne var like før jul, den andre var nå i vår. Og jeg er uenig i karakteren på heldagsprøva.. Da syns jeg du skal si til lærer at du vil prate med han, og så forteller du at du er uenig i karakteren fra heldagsprøven. Du har lov til å si din side av saken, og det væreste som kan skje er at han står på sitt om at du får en 5-er. Du kan også spørre hva som skal til for at du skal få en 6-er. Skjønner godt du er skuffa, for det virker som om du jobber hardt for å oppnå de gode karakterene dine. 5 er en veldig god karakter, men det er kun et fåtall som får 6.
magicpie Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #16 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Du kan også spørre hva som skal til for at du skal få en 6-er. Skjønner godt du er skuffa, for det virker som om du jobber hardt for å oppnå de gode karakterene dine. 5 er en veldig god karakter, men det er kun et fåtall som får 6. Jeg gjør dessverre ikke det heller, eneste prøven jeg har øvd til var denne siste prøva.. Så jeg får nesten skylde meg selv. Innser at det er ganske teit av meg å ikke gjøre mitt beste i faget, og så klage.. Ser jo at jeg blir nedstemt i denne tråden. Skal nok ta en liten prat med læreren om det virkelig ikke er mulig å få tatt den prøven, men hvis han sier nei da så får jeg la det være med det.. Da får jeg heller ta faget som privatist til høsten. (tror jeg fortsatt får førstegangsvitnemål når jeg tar det opp samtidig som jeg går vgs?) Endret 12. mai 2012 av acquiesce
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #17 Skrevet 12. mai 2012 Nei, du får ikke førstegangsvitnemål når du har tatt opp et fag, samme om det er mens du går på vgs eller ei. For øvrig er det nok slurvinga di som gjør at du ikke er nærmere vippen. Gjentakende småslurv er verre enn en solid regnefeil. Og siden faget er muntlig, så spiller aktivitet i klassen naturligvis ganske stor rolle. At du er sjenert er ingen unskyldning. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 "Hva kan jeg gjøre for å få 6?". Kle av seg og spre beina? :skratte Sorry. Klarer ikke å pakke bort kofferttankene, selv om en tar seg best ut muntlig.
Tøysejenta Skrevet 12. mai 2012 #19 Skrevet 12. mai 2012 Nei, du får ikke førstegangsvitnemål når du har tatt opp et fag, samme om det er mens du går på vgs eller ei. For øvrig er det nok slurvinga di som gjør at du ikke er nærmere vippen. Gjentakende småslurv er verre enn en solid regnefeil. Og siden faget er muntlig, så spiller aktivitet i klassen naturligvis ganske stor rolle. At du er sjenert er ingen unskyldning. Man får førstegangsvitnemål så lenge man tar opp fag mens man fortsatt går på vgs. Har nettopp gjort det selv. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #20 Skrevet 12. mai 2012 Nei, du får ikke førstegangsvitnemål når du har tatt opp et fag, samme om det er mens du går på vgs eller ei. For øvrig er det nok slurvinga di som gjør at du ikke er nærmere vippen. Gjentakende småslurv er verre enn en solid regnefeil. Og siden faget er muntlig, så spiller aktivitet i klassen naturligvis ganske stor rolle. At du er sjenert er ingen unskyldning. At folk er sjenerte er en unnskylding, jo. Hvordan tror du det hadde gått for de som ikke er flinke i tegning, synging, skjønnskrift? Vi har riktig nok ikke disse fagene på vgs, med mindre man velger visse linjer, men er man sjenert så er man det. Og da kommer de utadvente mer frem. Da burde man heller legge vekt på skriftlig for de som er best i skriftlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå