AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Skal nå ta opp lån til tomta vi skal bygge på. Den koster 230.000kr. Jeg har halvparten av pengene til tomta på konto, som jeg har spart siden jeg var liten. Han har ingenting, eller 30.000 har han som han har spart de siste månedene. Vi har ca likt utbetalt i måneden, men jeg sitter igjen med mer i slutten av måneden. Han har mer utgifter til bil enn jeg, feks. Jeg har min egen, som jeg eier selv. Han har dyrere forsikring, osv.. Så han kan ikke betale like mye som meg pr måned inn på lånet. Hvordan skal vi løse dette? Hva ville dere gjort? Er det riktig at jeg skal betale mindre enn det jeg egentlig kan, og samtidig betale ekstra renter, selv om jeg egentlig ikke hadde trengt det? Noen tips???
Glitnir Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Dersom han ikke engang klarer å betjene lånet på en tomt til 230 000 hvor halvparten allerede er innbetalt kontant, hvordan skal han da klare å betjene huslånet? En mulighet er jo selvsagt at dere går inn med forskjellig eierandel, f.eks. 40/60. Ellers kan også trnkes at dersom hans økonomiske situasjon bedrer seg snart kan du evt låne han en sum av din egenkapital til en rente dere blir enige om, som han betaler ned innen en satt dato (evt senest ved brudd/når huset selges).
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Litt OT, men det slo meg at hvis du hadde byttet ut "han" med "hun" i innlegget er det ingen som ville skjenket problemstillingen en tanke...
Jodi Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Altså, hvis du har halvparten av det tomten koster, så vil det jo i praksis si at dere må låne hans andel. Før dere begynner å bygge, så blir det vel da han som må betale på det lånet?
-hild Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Det beste tipset jeg har, er at dere sammen snakker med en rådgiver i banken. De er så vant til den type problemstillinger, og har helt sikkert forslag til hvordan dere skal løse det på best mulig måte. Ulik eierandel er absolutt noe dere bør tenke på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå