Gå til innhold

Pusse opp bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg eier en leilighet på 60 kvadrat, og alle rom er nyoppussede, unntatt badet.

Badet er grusomt stygt, gammelt gulv, gammelt dusjkabinett og stygge vegger. Har egentlig lyst til å rive alt og bygge helt nytt bad.

Hvor mye vil dette koste? Jeg klarer ikke å gjøre noe som helst selv, og må ha fagfolk til alt.

Er det noen firmaer som gjør hele jobben selv? Hadde vært veldig deilig å blitt enig om en pris, gi de nøklene og komme hjem til ferdig arbeid. Men det går kanskje ikke?

Setter pris på hjelp - dette er min første leilighet, og har ingen familie som kan bistå meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor stort er badet? Skal ting fortsette å være på samme plassen (do, vask, dusj)?

Skrevet

Da jeg pusset opp badet kostet det meg 60 000. jeg droppa vegghengt toalett fordi rørleggeren sa at et vegghengt toalett har "levetid" på 15 år, mens vanlig toalett varer i 50 år... da var valget enkelt for min del. sparte litt penger der og. Ellers betalte jeg en del for mosaikkfliser her og der.. og varmekabler og fliser generelt. Jeg ringte et firma, fikk et tilbud på 70 000, forhandla med ned til 60 000, ga dem nøklene og ca to uker senere (måtte vente litt på mosaikkflisene i den fargen jeg ville ha) hadde jeg nytt bad :-D

Skrevet (endret)

etter hva jeg har lest koster det rundt 150 000 og pusse opp bad. Men det kommer jo selvfølgelig ann på hvor stort, og hvor mye du skal gjøre. Men jeg tror alle jeg kjenner som har pusset opp har kommet på rundt 150 000.

Edit: Hmm ser over her at man gjøre det til en billigere penge ;)

Endret av sebra
Skrevet (endret)

edit

Endret av rødstrupe
Skrevet

Jeg ville tippe at du kan komme unna med 100.000-150.000, men det kommer selvfølgelig ann på hva du vil ha og gjøre. Jeg vet at bademiljø tar på seg hele oppdraget, og da har du bare en kontaktperson. De har også en baderomsdesigner du kan planlegge badet i ;)http://bademiljo.no/nyttbad/Design-ditt-bad/

Skrevet

Om badet er gammelt kan det hende du har fuktskader du ikke vet om, også. Da kan det fort bli dyrt! (fuktskader er det jeg er mest redd for i hele verden).

• Liker 1
Skrevet

Vi har nettopp pussa opp badet og vaskerommet. Refinansierte huslånet og det kom på ca 300 000. Fikk nytt rør i rør system også vel og merke.

Jeg har ikke tenkt budsjett men valgt det jeg syns er fint i forhold til innredning og fliser.

Det jeg gjorde først var å ringe de stor kjedene.. Bademiljø, comfort, varme og bad pluss en mindre bedrift som naboen annbefalte og spurte om de ville komme på befaring og gi et anbud.

Var ikke noe problem, og da kan du velget utifra det inntrykket du får.

Og rørleggerfimaet ordner alt med snekker, elektriker og murer som de samarbeider med :)

Vi endte opp med den mindre bedriften fordi han var veldig nøyaktig på befaring og i anbudet. Pluss at han var 20 000 billigere. Angrer ikke et sekund en gang :)

Skrevet

Litt OP:

Hvor lenge "varer" et bad? Med tanke på fukt o.l?

Skrevet

Vi har nettopp pussa opp badet og vaskerommet. Refinansierte huslånet og det kom på ca 300 000. Fikk nytt rør i rør system også vel og merke.

Jeg har ikke tenkt budsjett men valgt det jeg syns er fint i forhold til innredning og fliser.

Det jeg gjorde først var å ringe de stor kjedene.. Bademiljø, comfort, varme og bad pluss en mindre bedrift som naboen annbefalte og spurte om de ville komme på befaring og gi et anbud.

Var ikke noe problem, og da kan du velget utifra det inntrykket du får.

Og rørleggerfimaet ordner alt med snekker, elektriker og murer som de samarbeider med :)

Vi endte opp med den mindre bedriften fordi han var veldig nøyaktig på befaring og i anbudet. Pluss at han var 20 000 billigere. Angrer ikke et sekund en gang :)

Var dette i Oslo eller? Har du i såfall navnet på bedriften du brukte?:)

Skrevet

Var dette i Oslo eller? Har du i såfall navnet på bedriften du brukte?:)

Nei, er i Kristiansand :)

Hør litt med venner, kollegaer osv om de har noen anbefalinger. Tror firmaer føler for å stille bra opp hvis man sier man har fått den anbefalt av noen andre :)

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, er i Kristiansand :)

Hør litt med venner, kollegaer osv om de har noen anbefalinger. Tror firmaer føler for å stille bra opp hvis man sier man har fått den anbefalt av noen andre :)

Lykke til :)

Kunne godt tenkt meg det navnet, jeg? :)

AnonymBruker
Skrevet

Litt OP:

Hvor lenge "varer" et bad? Med tanke på fukt o.l?

Jeg mener å ha lest at det skal være 20 år, vel og merke hvis det er gjort ordentlig.

Skrevet

1. sjekk at firma har eksistert 10+ år (garanti) (sjekk individuelle butikker, baderomsmiljø og comfort er en franchise som skjuler fakta om de individuelle butikkene. Franchisenavnet er ikke ansvarlig for arbeidet.)

2. sjekk at de er sertifisert etter våtromsnormen

3. finn smarte løsninger på f.eks. byggebolig.no (størrelse på varmekabler i forhold til rom, vanlige feil som blir gjort så du kan passe litt på, nedsenket dusjsone om du skal dusje rett på flis, sveisemembran kontra smøremembran etc)

4. planlegg prosessen, hvordan betaling skal foregå, hvor mye penger du har, om du skal han fastpris (ofte lurt), flistype, vegghengt toalett, layout

5. hent inn anbud fra relevante firmaer og be om deres synspunkt

Vanligste feil er at man ikke vet hva man kjøper.

Gjest Coolaid
Skrevet

Bad er viktig å få gjort skikkelig pga det kan koste deg dyrt å fikse opp i andres drittarbeid som de har stukket av fra når du finner mangler og må klage. Det er også risiko om du har naboer under badet ditt.

Du kan få folk til å gjøre hele pakka. Vær utrolig nøye med å sjekke opp dem som skal gjøre jobben. Bruk et anerkjent firma, feks noen av de store vvs kjedene. Mange småfirma kjører prisen ned, gjør dårlig arbeid, og stikker av når du oppdager feil. Da må du betale mer for å rydde opp. Sørg for skikkelige kontrakter med tidsfrister og nøyaktige priser. Har du en bekjent som har litt peiling kan du la han se på kontrakt og tilbud. Ikke alltid at det lønner seg med blillig tilbudene. Gå også over jobben i ettertid sammen med en uavhengig fagperson.

Lykke til

Skrevet

Vi pussa opp badet nå i vinter og brukte et lokalt malerfirma som har totalrenovering av bad.

Fordelen med akkurat det er at de har et fast team av rørleggere og elektrikere de samarbeider med, og da er det det firmaet som får folk til å komme når det er klart for de, så vi slapp å styre med organisering av masse forskjellige håndverkere og de kom inn som perler på en snor.

I utgangspunktet skulle det koste litt under 80 000, men da skulle vi bare ha det gamle vvs-utstyret om igjen og billigste badekaret osv, men vi ombestemte oss og hev på 50 000 ekstra for å få nytt interiør og et kombikar som det går an å stå og dusje i. Ordna med nye varmekabler i samme slengen.

Det tok vel ca. tre uker å få det ferdig. :)

Skrevet

Kunne godt tenkt meg det navnet, jeg? :)

Flaa vvs.. Veldig flinke :)

• Liker 1
Skrevet

1. sjekk at firma har eksistert 10+ år

Et firma som er 2 år gammelt kan da være like så flinke om ikke flinkere enn de som har eksistert i 15 år. De som har ett firma som er ganske ferskt har jo gjerne jobbet i bransjen i noen år.

Skrevet

Et firma som er 2 år gammelt kan da være like så flinke om ikke flinkere enn de som har eksistert i 15 år. De som har ett firma som er ganske ferskt har jo gjerne jobbet i bransjen i noen år.

Problemet er at du kan reklamere i fem år. Ofte så glemmer de som driver firmaet hvor mye dette kan koste, og de slår seg selv konk etter 4-5+ år når alle kravene renner inn. Det er derfor et poeng at firmaet har eksistert lenge og derved vist at de er ansvarlige. Det har ingenting med fagpersonene i firmaet å gjøre, det er mer en måte å beskytte seg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...