Gå til innhold

Jeg er redd hun kommer til å dø tilslutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg veit om skader seg hele tiden i forbidelse med hesten hun eier. Jenta går på ungdomsskolen, og foreldrene lar henne holde på med hesten sin - jeg er redd hun en dag dør av skadene hun påtar seg hele tiden. For å oppsummere de to siste månendene:

- Hentet av ambulanse med blålys, luftambulanse var også bestilt. Misstanke om lammelse, men gikk greit etterhvert.

- et par dager senere ( hadde egentlig fått rideforbud i 2 uker) datt hun av hesten uten hjelm, og landet på hodet. Takk gud at det gikk greit. Legevakta igjen.

- Datt av i galopp og forstuet armen

-Datt av og ble tråkket på i kjeven, mulig brist

- 3 dager senere - brakk ankelen.

Dette har skjedd på under to mnd, lenger enn dette har jeg ikke kjent henne. Foreldrene hennes er med i stallen hver dag, ser de ikke at denne hobbyen kan drepe henne? Jeg er redd når jeg ser henne ri, hun tenker ikke med hodet og spurter bortover jordene hele tiden.. Er det noe jeg kan gjøre? Dette er vel ikke noe barnevernet bryr seg med? hun hører ikke på meg når jeg sier at de kanskje burde ta det litt med ro, men de hører ikke på meg. jeg er bekymret for henne!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er jævlig tåpelig av deg å skrive noe som er så lett gjenkjennelig her.

Bortsett fra det så synes jeg du ikke skal blande deg, som du selv sier, foreldrene er jo med i stallen så de følger jo med. Dessuten uhell skjer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde ri med hjelm og sikkerhetsvest. Jeg datt av på hodet selv, MED hjelm, og ble veldig skadet. Hadde jeg ikke hatt hjelm hadde jeg nok ikke levd nå. Jeg syns du bør drive litt skremselspropaganda, fortelle om ganger det ikke har gått bra, eller det har gått bra pga hjelm og vest.

Hva slags hest er det? Mange unge har eks-løpshester, for de er billige og lett tilgjengelige. Mange av dem er flotte hester, men det er egentlig hårreisende å tenke på hvor mange 13-14-åringer som eier et halvt tonn med løpsinstinkt (been there, done that). De er jo avlet kun for å løpe, og mye kan gå galt når de får nye eiere etter løpskarrieren. Selv om jeg har en forkjærlighet for eks-travere er det de jeg har hatt de styggeste ulykkene med. Uansett, poenget mitt er, det høres ut som hun har en hest hun ikke takler helt, som aktivt går inn for å kaste henne, og da er det kanskje lurt å få seg en roligere, enklere hest.

Hva skulle foreldrene gjort mens de "følger med", egentlig? En hest som begynner å bukke eller en datter som er på vei av hesten får ikke de gjort noe med, uansett hvor hardt de står og ser på. Det ER farlig når folk ikke tenker nok over hva de driver med. Ungdom blir drept av egen tankeløshet rundt hest. De hopper barbak fordi de har sett det på youtube, rir uten hjelm fordi de tror flinke ryttere ikke faller av (hva hvis hesten faller, har de tenkt på det?) og undervurderer hvor mye kraft og energi en hest faktisk har hvis den ikke har fått den mosjonen den fortjener.

Jeg syns det er bra at du bryr deg, for det er grunn til å være bekymret når folk holder på sånn. Er det noen du vet hun har respekt for som du kunne fått til å prate med henne? En ridelærer, for eksempel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal hvertfall ha for guts! Finnes ikke noe herlige følelse enn å spurte bortover jorde i full gallopp i ett med hesten. Man kan uansett aldri vite hva et dyr på 500 kg kan finne på. Eneste måten å ikke bli en veiking er å ta noen sjanser, og det er den eneste måten man lærer på, mener hvertfall jeg. Men alt det på 2 måneder høres ille ut, hun må være utrolig tøff (dumdristig) som setter seg opp i salen igjen og fortsetter som før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan uansett aldri vite hva et dyr på 500 kg kan finne på. Eneste måten å ikke bli en veiking er å ta noen sjanser, og det er den eneste måten man lærer på, mener hvertfall jeg.

Men man kan velge smart. F.eks. å ha sal og hjelm, eller å ikke spurte på hjemveien med en heit hest. Det er forskjell på å ta sjanser og å ta sitt eget liv. Man lærer ikke så mye av å dø... Jeg gjorde utrolig mye dumt som 14-15-åring selv, så jeg vet hva som kan virke lurt den gang, som ikke er så smart. Det ble noen dager på krykker, noen skrubbsår og ødelagte ankler. Og jeg tror man fint kan slippe å være veiking selv om man ikke får brist i kjeven og knekt ankel på to måneder, som jenta TS prater om fikk. Det er forskjell på å være dum og å være tøff.

OG BRUK FOR ALL DEL HJELM! Det er IKKE tøft å ri uten hjelm. Det er tøft å leve.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene er et par idioter hvis de lar henne ri uten hjelm. Hva gjorde hun på hesteryggen 2 dager etter å ha blitt hentet av amulanse og fått 2 uker rideforbud?

Hun eide denne hesten? Høres ut som hun har fått seg en vanskelig hest hun ikke klarer å hanskes med.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene er et par idioter hvis de lar henne ri uten hjelm. Hva gjorde hun på hesteryggen 2 dager etter å ha blitt hentet av amulanse og fått 2 uker rideforbud?

Hun eide denne hesten? Høres ut som hun har fått seg en vanskelig hest hun ikke klarer å hanskes med.

Hun "skulle bare" ri den opp fra beite og inn i stallen i grima uten hjelm. Skjer ikke noe på en så kort tur, må man vite.. HELLO.. Og rir ofte uten hjelm, det er kuuuult skjønner dere i tilfelle noen tar bilder, Hun rir ikke for noen trener, fordi alle prøver å få henne til å ri på en penere og roligere måte, men det vil hun ikke fordi hun vil "satse" i sprang. Hesten er en blandingshest på grensa mellom hest og ponni, jeg har tatt den mye ut og inn fra beite, og den er grei som et lam med meg. Men med henne tråkker den på henne og er urolig. Foreldrene lar henne holde på. Jeg har selv sett endel av fallene hennes og blir liveredd, hun er ikke så stor og henger under magen på hesten, når hun slipper blir hun tråkket på like ved hodet. Forklaringen hennes er at hesten skvatt for noe, også rir hun mot samme hinderet en gang til. Hinderene er ofte fire stuss ( lande og ta av på samme steg) på over en meter høye. Jeg er oprinnelig redd for at denne jenta kommer til å skade seg meget alvorlig snart, og foreldrene lar henne holde på....

AnonymBruker
Skrevet

Hun rir ikke for noen trener, fordi alle prøver å få henne til å ri på en penere og roligere måte, men det vil hun ikke fordi hun vil "satse" i sprang.

Hvis hun vil satse trenger hun jo faktisk en trener, og det burde hun skjønne. Og i så fall er hesten hennes en idrettsutøver som burde behandles deretter, ikke bare burn'e over jordene fordi hun får lyst. Da burde hun ha en treningsplan, en trener og ordentlige treningsøkter.

Dårlige unnskyldninger for å leke cowboy er det hun kommer med.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en sta jente som kanskje ikke vet godt nok til å ivareta sin egen sikkerhet. Du kan jo snakke med noen i stallen, eller hennes foreldre om hun ikke hører på deg? Er du en voksenperson?

Gjest anonym
Skrevet

Dette er noe hun selv vil å er klar over konsekvensene. Holder selv på med motocross å er selv fult klar over at det kan gå veldig galt en dag, men er villig til det for det jeg koser meg så sykt mye når jeg holder på med det.

• Liker 1
Skrevet

Herregud foreldrene burde jo virkelig gripe inn. For det første burde hun ri med hjelm. Så burde noen lære henne hvordan omgås hester. Videre må hun da skjønne at hun må ha en trener om hun skal lykkes innenfor sprang, er ikke bare å peise på og håpe på det beste altså. Virker som hun bare bruker det som en unnskyldning til å gjøre det hun selv ønsker, og foreldrene bryr seg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Hun burde ri med hjelm og sikkerhetsvest. Jeg datt av på hodet selv, MED hjelm, og ble veldig skadet. Hadde jeg ikke hatt hjelm hadde jeg nok ikke levd nå. Jeg syns du bør drive litt skremselspropaganda, fortelle om ganger det ikke har gått bra, eller det har gått bra pga hjelm og vest.

Hva slags hest er det? Mange unge har eks-løpshester, for de er billige og lett tilgjengelige. Mange av dem er flotte hester, men det er egentlig hårreisende å tenke på hvor mange 13-14-åringer som eier et halvt tonn med løpsinstinkt (been there, done that). De er jo avlet kun for å løpe, og mye kan gå galt når de får nye eiere etter løpskarrieren. Selv om jeg har en forkjærlighet for eks-travere er det de jeg har hatt de styggeste ulykkene med. Uansett, poenget mitt er, det høres ut som hun har en hest hun ikke takler helt, som aktivt går inn for å kaste henne, og da er det kanskje lurt å få seg en roligere, enklere hest.

Hva skulle foreldrene gjort mens de "følger med", egentlig? En hest som begynner å bukke eller en datter som er på vei av hesten får ikke de gjort noe med, uansett hvor hardt de står og ser på. Det ER farlig når folk ikke tenker nok over hva de driver med. Ungdom blir drept av egen tankeløshet rundt hest. De hopper barbak fordi de har sett det på youtube, rir uten hjelm fordi de tror flinke ryttere ikke faller av (hva hvis hesten faller, har de tenkt på det?) og undervurderer hvor mye kraft og energi en hest faktisk har hvis den ikke har fått den mosjonen den fortjener.

Jeg syns det er bra at du bryr deg, for det er grunn til å være bekymret når folk holder på sånn. Er det noen du vet hun har respekt for som du kunne fått til å prate med henne? En ridelærer, for eksempel?

Hva slags hestemiljø er dette? Hvor er det slikt foregår?

Jeg har drevet med hest i alle år, og slikt har jeg aldri vært borti!

(men nå har jeg stort sett vært på store hestesentre med meget dyktige voksne personer og hester i verdenskklassen, i tilleg til alle hestejentene som flyr ned gangene der.Det kan vel ha en innvirkning kanskje..gode forbilder!)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun "skulle bare" ri den opp fra beite og inn i stallen i grima uten hjelm. Skjer ikke noe på en så kort tur, må man vite.. HELLO.. Og rir ofte uten hjelm, det er kuuuult skjønner dere i tilfelle noen tar bilder, Hun rir ikke for noen trener, fordi alle prøver å få henne til å ri på en penere og roligere måte, men det vil hun ikke fordi hun vil "satse" i sprang. Hesten er en blandingshest på grensa mellom hest og ponni, jeg har tatt den mye ut og inn fra beite, og den er grei som et lam med meg. Men med henne tråkker den på henne og er urolig. Foreldrene lar henne holde på. Jeg har selv sett endel av fallene hennes og blir liveredd, hun er ikke så stor og henger under magen på hesten, når hun slipper blir hun tråkket på like ved hodet. Forklaringen hennes er at hesten skvatt for noe, også rir hun mot samme hinderet en gang til. Hinderene er ofte fire stuss ( lande og ta av på samme steg) på over en meter høye. Jeg er oprinnelig redd for at denne jenta kommer til å skade seg meget alvorlig snart, og foreldrene lar henne holde på....

Selvfølgelig!! Den er det viktig at hun gjør!

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hestemiljø er dette? Hvor er det slikt foregår?

Jeg har drevet med hest i alle år, og slikt har jeg aldri vært borti!

(men nå har jeg stort sett vært på store hestesentre med meget dyktige voksne personer og hester i verdenskklassen, i tilleg til alle hestejentene som flyr ned gangene der.Det kan vel ha en innvirkning kanskje..gode forbilder!)

På alle små staller rundt på bygdene. Tenåringsjenter som har hest hjemme, på gården eller i garasjen, og som blogger f.eks. på hest.no og poster bilder og youtube-videoer fra sine bragder. Disse bloggerne har stor status og får andre til å prøve det samme. Da får man mengder av barbak-hopp-videoer, for eksempel.

Ellers har jeg hatt hest på et par store staller og har sett mye av holdningen "nå har jeg blitt flink, så nå trenger jeg ikke hjelm". Det har jeg sett blant ridelærerne også... På et sted ble jeg sett rart på fordi jeg alltid red med hjelm og vest, og jeg var omtrent den eneste med vest på sprangtreningene. Jeg har også hatt en hest på for som stod på en western-stall, og der kan du jo tenke deg hvor mange av tenåringene som ikke brukte hjelm. Greit at det er vanskelig å falle av når man har westernsal, men hesten kan falle, og de brukte ikke hjelm når de trente til hunter-klasser og hadde engelsk sal heller. Men dette blir OT.

TS, kanskje du kan si til henne at du bryr deg om henne og at du rett og slett er redd for at hun skal dø, og spørre om hun ikke kan være forsiktigere for din skyld?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...