Gå til innhold

Hvorfor gifte seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Muslingen
Skrevet

Lurer ganske enkelt på hvorfor dere gifter dere, og hvordan dere kom fram til at det er det rette for dere å gjøre? Hvem fridde? Hvor lenge har dere vært sammen før dere gifter dere?

Er i det filosofiske hjørnet idag, og lurer på hvilke tanker dere andre gjør dere om dette. Jeg skal svare senere... :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi gifter oss fordi vi ønsker å være sammen resten av livet og fordi vi vet vi hører sammen (sjelefrender).

Vi kom vel frem til det sammen tror jeg :oops:

Men han fridde etter et halvt år og jeg var uforberedet på det, men svarte rungende JA :D

Ting skjedde fort i begynnelsen. Vi kjøpte hus etter tre måneder og forlovet etter et halvt år og vi har vært sammen i to år når vi gifter oss.........lykkelig og forelsket :blunke:

Skrevet

Vi gifter oss for å vise vår kjærlighet,og leve sammen resten av livet..Og vi hører sammen,noe vi bare vet og føler :hjerter:

Det var sambo som fridde,hadde vært sammen i 1 år..

Skrevet

Me gifta oss fordi me ville leve resten av livet saman!

Min kjære fridde etter (rekne rekne) litt over 2 år. Og så gifta me oss etter 3 1/2.

Skrevet

...dessutan kjende me kvarandre så godt - både gode og dårlege sider - at me meinte me visste at me var klare for å 'gå vidare'.

Skrevet

Noe av grunnen til at jeg vil gifte meg, kjærligheten spiller selvsagt størst rolle, men noe av det jeg tenker om min samboer er at jeg har ikke funnet den mannen jeg kan leve med, men den jeg ikke kan leve uten. Og det har jeg sagt til min mamma, pappa og kommende svigerforeldre også. Han har sine mindre gode sider han som meg, men jeg vet ikke hva jeg skulle gjort om han en dag var borte. Det er dette som forteller meg at det er den store kjærligheten.

Andre ting er rettigheter man får som gift, siden begge har barn fra tidligere forhold, vi eier hus og har masse gjeld sammen og som gifte vil vi også arve hverandre, ikke bare løse ut barna. Nå mener sikkert mange at jeg virker kynisk og tror at jeg vil gi minst mulig til hans sønn, men slik er det ikke. Men mine tanker er at Jo mer barna skal løses ut med, jo mindre er sjansen for å kunne sitte med huset om en av oss faller i fra. For at de barna som bor hos oss fortsatt skal kunne bo i hjemmet sitt, og for at særkullsbarna fortsatt skal ha mulighet til å komme og være her, og for å kunne ha kontakt med sine søsken synes jeg det er viktigst at di sikrer oss slik.

Og så er det jo en dag jeg ser frem til, egentlig blir mitt høydepunkt selve vielsen, det er den jeg gleder meg til. Festen er det sambo som helst vil ha og da skal ha få det. Seff så synes jeg det blir moro med fest også, men det er ikke det viktigste for meg den dagen...

Skrevet

Vi vil gifte oss fordi vi elsker hverandre og vil leve sammen resten av livet! Livet mitt er tomt og meningsløst uten han.. Ingen fridde, vi ble enig om å gifte oss og vi har vært sammen i 10 år da vi gifter oss! Kjenner hverandre både på godt og vondt..

Skrevet

Vi gifter oss fordi vi har tatt valget at vi skal være sammen resten av livet. Giftemålet er en slags seremoni for oss selv at vi har valgt hverandre.. Vi gifter oss selvfølgelig også fordi vi elsker hverandre, og fordi vi syns det er greit å være gift, i og med at vi har en sønn. Det var jeg som fridde på nyttårsaften..Hadde bestemt meg at om han ikke frir innen nyttårsaften så skal jeg gjøre det. Det var veldig søtt, han satt der med tårer i øynene - og det er ikke ofte. Vi hadde vært sammen i 2 år da jeg fridde og har vært sammen i snart 4 når vi gifter oss.

Skrevet

Hvorfor, jo fordi jeg ønsker Å være sammen med denne mannen resten av mitt liv. HAr selvfølgleig ingen garanti for at dette skal holde ut livet. Men når jeg står foran presten og svare jeg til og leve emd han i gode og onde dager, ja da mener jeg det med hele mitt hjerte. Vi har akkuratt passert 8 års dagen vår. Vi har to barn sammen. Og ser frem til å bli gammel med han.

Skal man tanke juridisk så er ekteskapet det tryggeste. Og synes det er en trygg ramme emd det å gifte oss, spesielt når man også har gått til det skrittet å få barn sammen.

En dag uten han, kan ikke forestille med det. Blir trist ved tanken. Også synes jeg det å love med "Gud" som vitne og elske hverandre resten av vårt liv, er vel den utlimate kjærligheterklæringen vi til hverandre..

Gjest sexysadie
Skrevet
Lurer ganske enkelt på hvorfor dere gifter dere, og hvordan dere kom fram til at det er det rette for dere å gjøre? Hvem fridde? Hvor lenge har dere vært sammen før dere gifter dere?

Er i det filosofiske hjørnet idag, og lurer på hvilke tanker dere andre gjør dere om dette. Jeg skal svare senere... :wink:

Les dette forumet og fatt hvorfor de gifter seg.

Det er ikke det at de skal leve livet ut med sin elskede som er i fokus for å si det sånn....

Skrevet

Vi giftet oss fordi vi ikke kunne leve uten hverandre.

Vi har vært samboere før begge to, og visste dermed forskjellen på - hmmm... ja, hva skal man si - vi skjønte i hvert fall at dette var Den Store Kjærligheten (klissete, men sant) og fikk en sånn ro og harmoni sammen. Siden vi da som sagt, hadde vært samboere, ønsket vi å "heve forholdet" opp et nivå i forhold til hva vi hadde gjort før, siden følelsene våre absolutt var langt over hva vi tidligere hadde følt.

Klønete forklart, men...

Gjest Muslingen
Skrevet

Som en så fint sa; Jeg vil ikke ha en bryllupsdag, jeg vil ha et ekteskap. Vi gifter oss fordi vi vil leve resten av livet sammen. Det er det vi ser frem til. Vi ser frem til å dele på hverdagens små og store oppgaver. Vi ser frem til å skape et lykkelig hjem, der små og store er hjertelig velkomne. Vi vet at det kommer tunge tider, men vi vet også at vi vil takle det sammen. Vi ønsker de tunge dagene velkomne, fordi ved å komme oss gjennom dem sammen, gjør vi samholdet vårt sterkere. Kjærlighet er som dans, begge krever samarbeid. Vi er like, men også ulike. Vi setter pris på likhetene, for det skaper en følelse av samhørighet. Vi setter pris på ulikhetene, fordi vi har forskjellige ting å tilføre forholdet og barna våre. Vi ønsker å oppdra barna våre innenfor ekteskapets trygge rammer. Men vi vet at tryggheten må komme fra OSS, den kommer ikke bare fordi vi gifter oss. Vi respekterer hverandre helt og fullt, og vil alltid være der for å støtte hverandre. Vi vil ikke binde hverandre med vår kjærlighet, men berike hverandre. Igjen og igjen vil vi velge hverandre, fordi vi vet at det vi har funnet er sjeldent.

Skrevet

Annbjørg skrev:

Er i det filosofiske hjørnet idag, og lurer på hvilke tanker dere andre gjør dere om dette. Jeg skal svare senere...

SEXYSADIE skrev:

Det er ikke det at de skal leve livet ut med sin elskede som er i fokus for å si det sånn....

Sadie, du har misset pointet her....Visst er vi opphengt i bryllupet,ja. man forventer se gjo at dette bare skjer èn gang, det er en mer enn spesiell dag og da vil vi gjerne gjøre den perfekt.

Annbjørg; som svar på spørsmålet ditt er det enkleste svaret at jeg har funnet den jeg ønske rå dele resten av livet med. Jeg har aldri før funnet en mann som har vunnet min fulle tillit og respekt. Av forskjellige grunner er det vanskelig for meg å stole helt på noen mann, men HAN stoler jeg 500% på. Han er snill, men ikke FOR snill, slik som de fleste andre jeg har vært sammen med. Han kan ta igjen med meg når jeg er i trollhumør,og det liker jeg.

Han er myk, men ikke FOR myk. Han har så mye indre styrke, så mye tålmodighet og godhet. Han vet ofte hva jeg tenker på uten at jeg har sagt ett ord,og vet hva jeg trenger uten at jeg må si det. Sammen med ham kan jeg åpne meg mer, både følelsesmessig og seksuelt enn med noen annen.

Jeg har alltid hatt kort lunte, men han klarer å kjøle meg ned når jeg freser. Og til å le av det etterpå. Han får meg til å se bedre sider ved folk jeg egentlig misliker. Han gir meg styrke til å holde ut når jeg er sliten og drittlei av alt og bare har lyst til å legge meg rett ned og grine. Han er min styrek,helt enkelt. Og jeg liker den personen jeg ser at jeg blir sammen med ham. DERFOR vil jeg at alle vi bryr oss om skal få være med å feire den dagen han og jeg sier ja til å dele alt,resten av livet. DERFOR gleder jeg meg til å se gleden i øynene hans når jeg kan fortelle ham at jeg er gravid,gleder meg til å oppleve svangerskapet sammen med ham. (Han gleder seg like mye til å få barn som jeg gjør) Jeg gleder meg til å se hvordan han blir som far, og jeg gleder meg til å bli gammel sammen med ham. Gleder meg til en fredelig pensjonisttilværelse når vi begge blir så gamle og ungene har flyttet hjemmefra. Gleder meg til å skjemme bort barnebarna våre.....

Skrevet

Har du en dårlig dag, Sexy? Lignende sure oppstøt og påfølgende diskusjoner har vi hatt mer enn nok av her inne!

Skrevet

Ja du om ditt! :kul:

Jeg gifter meg rett og slett med mannen min for at vi skal ta et skritt lengre ut i forholdet. At det blir mere bindene. Og selvsagt fordi vi elsker hverande og har barn sammen.. Jeg fridde.

Skrevet

Tror nok at fokus er på ekteskapet for de aller fleste.

Men dersom man har valgt å feire inngåelsen av ekteskapet med en stor fest for venner og familie, så krever det en god del planlegging.

Noen velger da å diskutere ideer og planer med andre i samme situasjon (feks her på KG), for å få både hjelp og inspirasjon til å stelle istand den bryllupsfesten man ønsker for seg og sine.

Rett nok, så synes jeg personlig at en del her inne er i overkant detaljorientert, og kanskje tar litt vel mye av i forhold til de ytre tingene knyttet til en bryllupsfest. Men hver og en får planlegge sitt bryllup slik de selv ønsker det. Det betyr ikke nødvendigvis at de glemmer det viktigste: nemlig kjærligheten og selve ekteskapet.

Gjest Muslingen
Skrevet

Alle vil vel at den store dagen skal bli perfekt. Poenget for oss med bryllupet er rett og slett å feire OSS, starten på vårt liv sammen. I den anledning vil vi samle sammen de vi er glade i, for å feire sammen med oss. Vi vil ha et lite og avslappet bryllup, ingen diger kjole eller avansert middag. :) Det meste gjøres selv, med hjelp fra familien og venner. De hjelper til, og til gjengjeld får de en fest med mye latter og underholdning. For min del kunne vi gjerne giftet oss hos sorenskriver, det er min kjære som er litt gammeldags og vil ha kirkebryllup.

Skrevet

Kanskje ikke så rart at det ikke er det som er fokus i dette forumet. Det er jo et bryllupsforum, ikke et "så høyt elsker jeg kjæresten min"-forum. Om noen gifter seg kun for å få et fint bryllup og ikke fordi de trives med den de skal gifte seg med så er det jo mest synd på vedkommende...

Uansett, jeg gifter meg fordi jeg har funnet verdens beste mann.

Vi har vært sammen i ca. 3 år når vi gifter oss og han fridde. (Men ikke før jeg hadde gitt mer eller mindre diskrete hint om hva jeg ville ganske så lenge...)

Skrevet

Jeg gifter meg med min kjære fordi jeg elsker han utrolig høyt og jeg vet at jeg vil aldri finne en som er mer perfekt for meg enn min kjære.

Vi gifter oss på 5 års dagen våres.

:D :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...