AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Dere som tror på en sjel, hva er det dere mener en sjel er? Når får vi den? Hvordan tror du den ser ut? Og tror dere at alt levende, inkludert romvesen har en sjel, eller tror dere kun menneskene har? Og tror dere at sjela kan dø?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #2 Skrevet 12. mai 2012 Jeg mener sjelen er essensen av et menneske. Dets tanker og ideer, personlighet. Jeg tror man blir født med en sjel, nesten som et blankt ark, og at den utvikler seg etter som man blir "visere". Jeg tror sjelen dør med kroppen. Mulig andre skapninger har sjel. Jeg kan ikke tenke meg hvordan sjelen ser ut. Det blir for abstrakt for meg. 1
Testosteron Skrevet 12. mai 2012 #3 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Sjelen/ånden er den delen av mennesker og dyr som ikke er fysisk/materiell: sinnet/intellektet/tankene, følelsene, viljen, samvittigheten Jeg vet ikke når vi får en sjel/ånd, men jeg antar det skjer i løpet av svangerskapet. Man kan ikke se tanker eller følelser med fysiske øyne, men når man ser hverandre inn i blikket, så ser man den andres sjel/ånd. Planter har ikke sjel/personlighet, men dyr og fugler har det. Det vi tenker på som død, er den materielle kroppens død. Sjelen/ånden går ut av kroppen og over i den åndelige verden. Det er derfor blikket blir borte. Lik har jo ikke noe blikk. Det fordi kroppen er "tom". Det er ingen "hjemme" lenger. Et menneske er en person/en ånd som har en sjel/en personlighet og bor i en fysisk kropp/et "hus". Endret 12. mai 2012 av Testosteron 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 Sjelen/ånden er den delen av mennesker og dyr som ikke er fysisk/materiell: sinnet/intellektet/tankene, følelsene, viljen, samvittigheten Jeg vet ikke når vi får en sjel/ånd, men jeg antar det skjer i løpet av svangerskapet. Man kan ikke se tanker eller følelser med fysiske øyne, men når man ser hverandre inn i blikket, så ser man den andres sjel/ånd. Planter har ikke sjel/personlighet, men dyr og fugler har det. Det vi tenker på som død, er den materielle kroppens død. Sjelen/ånden går ut av kroppen og over i den åndelige verden. Det er derfor blikket blir borte. Lik har jo ikke noe blikk. Det fordi kroppen er "tom". Det er ingen "hjemme" lenger. Et menneske er en person/en ånd som har en sjel/en personlighet og bor i en fysisk kropp/et "hus". Når du sier at sjelen går over i den ådelige verdnen når man dør, hva mener du da? Forklar
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 Når du sier at sjelen går over i den åndelige verdnen når man dør, hva mener du da? Forklar
Testosteron Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Når du sier at sjelen går over i den ådelige verdnen når man dør, hva mener du da? Forklar Det fins flere verdener enn den fysiske/materielle. Den åndelige virkeligheten eksisterer side om side med den materielle. Når hjertet slutter å slå, dør kroppen, og da flytter menneskets immaterielle vesen ut av kroppen og over i den åndelige.
BergenBy Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 Jeg begynner å tro at en makt større en oss selv kan bringe oss tilbake til sunn fornuft. En hvilken som helst slags høyere makt; ikke nødvendigvis Gud, selv om det for enkelte blir uunngåelig, og hvis det nå blir Gud, så trenger det ikke nødvendigvis være Gud i den institusjonaliserte formen. Det kan være havet, himmelen, sjelen, et bestemt tre, historien. Hva som helst som du kan fortape deg i. Noen blir nødt til å vente til denne høyere makt trer uventet inn i livene deres, fordi det ville være meningsløst å lete etter den; for slike folk kunne aldri en høyere makt være en person for det ville garantert ført til ytterlige ødeleggelse, men det kunne være en bok, en film, et sted, et naturfenomen, et dyr. En sjel.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #8 Skrevet 12. mai 2012 Det fins flere verdener enn den fysiske/materielle. Den åndelige virkeligheten eksisterer side om side med den materielle. Når hjertet slutter å slå, dør kroppen, og da flytter menneskets immaterielle vesen ut av kroppen og over i den åndelige. Ok så detter er noe du tror på? På hvilket grunnlag? 3
Jadzia626 Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Sjelen/ånden er den delen av mennesker og dyr som ikke er fysisk/materiell: sinnet/intellektet/tankene, følelsene, viljen, samvittigheten Det er helt greit å tro dette selvfølgelig. Men det er en påstand helt uten substans. Hvis sjelen ikke er fysisk, hvordan har den da forbindelse med hjernen vår som er et i aller høyeste grad fysisk organ drevet av biokjemiske prosesser? 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #12 Skrevet 12. mai 2012 Det er helt greit å tro dette selvfølgelig. Men det er en påstand helt uten substans. Hvis sjelen ikke er fysisk, hvordan har den da forbindelse med hjernen vår som er et i aller høyeste grad fysisk organ drevet av biokjemiske prosesser? Materialisme. 1
Jadzia626 Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 Materialisme. Ja, materialisme i motsetning til dualisme. Materialismen har den fordelen at den underbygges av vitenskaplige fakta. I motsetning til dualisme som er ren spekulasjon. 1
Okapi Skrevet 12. mai 2012 #14 Skrevet 12. mai 2012 Planter har ikke sjel/personlighet, men dyr og fugler har det. Hvorfor ikke planter? Hva med sopp og bakterier?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 Og hvor starter definisjonen av "dyr"? Har flåtten og myggen sjel? Kråkebollen og blåskjellet? Er det kanskje kun dyr med sentralnervesystem - dyr med atferd som skaper en illusjon av "overnaturlig kompleksitet"?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #16 Skrevet 24. mai 2012 Sjelen = kjemiske reaksjoner i hjernen? Riktig.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #17 Skrevet 6. juni 2012 Tror sjelen går forbi døden. Vi er litt begrenset av våre fysiske sanser, det vi ser og føler er mer ekte for oss enn andre sanser og intuisjon. Men vanskelig å få en person til å endre tro, det må nesten bare oppleves subjektivt som oftest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå