Gå til innhold

Kaosmennesket

Birgitte

Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer det glatt - jeg er forferdelig rotete anlagt. Men jeg er også enormt flink til å rydde, - flink i den forstand at jeg bruker mye tid på å rydde. Flytte rundt på ting. Jeg vet hvilke ting som skal i klesskapet, jeg vet stort sett hvilket rom alle ting har sin plass. Men ofte stopper ryddinga når hårbørsten ligger på benken på badet, når brusflaskene står på kjøkkenbenken, tennbrikettene er i nærheten av peisen, osv. Det er alltid rot her hos oss, det henger alltid klær over stolen i ytterganga, det ligger alltid noe gruff på kommoden i entreen, kjøkkenbenken er aldri fri for ting og tang, badet er en salig blanding av rent tøy i skapet, halvrent tøy over skapdøra, skittent tøy i kurven og våte votter, sokker, luer skjerf strødd på varmekablene.

Hjelp meg!! Hvordan gjør dere det? Alle dere som har det ryddig, dere har vel en fast plass til alle ting? Men hvor, og etter hvilket system?

Jeg har nå gått til anskaffelse av en bråte kurver, tenkte det skulle få orden i sakene. Men brått så står de der tomme og jeg vet ikke hva jeg skal ha oppi dem.

Konkrete spørsmål er: Om noen av dere har det som oss, at jeg henter posten, har fullmakt til å åpne all post, sorterer søppel fra regninger. Spørsmålet er hvordan dere sørger for at gubben får kikke gjennom den delen av posten som han faktisk bør kikke gjennom? Her glemmer jeg det når kvelden kommer, papirene liggr i en haug som snart blir bunnen av en mye større haug. Hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Jeg beklager, men jeg kan ikke forestille meg at det er mulig å være så blottet for strukur.

Eneste rådet jeg kan gi deg er å skrive liste. Kryss av etterhvert som tingene er gjort, og ikke gi deg før du er ferdig. Ikke la rotet vokse deg over hodet, jo lenger tid det går, jo vanskeligere er det å ta fatt!

Legg skittent tøy i skittentøyskurven og rent tøy i skapet hvor det skal være. Sett sko på plass og heng yttertøyet på knaggen eller i skapet med en gang du tar det av. Det er ikke mer arbeid å legge børsten i skuffen enn å legge den på benken...

Når det gjelder posten bør du reservere deg mot uadressert reklame, du fyller ut et skjema og får et klistremerke til å sette på postkassa, så bør vel den saken være grei.

Ellers tror jeg at du må ta deg selv i nakken - 13 åringen min er flinkere til å holde orden enn det du gir uttrykk for å være...men håp er det vel for deg også, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Brunhilde, så vet jeg at det er mulig å være så "ustrukturert". :oops:

Jeg har lært meg å leve med mitt lille kaos. Men har gjemt det bort på usynlige steder. Har et eget rom hvor jeg oppbevarer ting som har lett for å flyte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen gode råd, men har full forståelse for at det går an å være så ustrukturert... Har vokst opp i et rotete hjem, er rotete selv og har funnet meg en rotete kjæreste... Dattera er faktisk litt ryddig av seg av og til :)

Heldigvis har jeg et slags system i hodet mitt, og jeg vet liksom i hvilken haug ting er - det hjelper :blunke:

Ellers har jeg tenkt å snuse litt mer på "Fly lady" som nevnes i en annen tråd her - tror tråden heter "Ryddetips" - for målet mitt er egentlg å ha det sånn hjemme at jeg ikke trenger å få panikk hvis det ringer på døra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Konkrete spørsmål er: Om noen av dere har det som oss' date=' at jeg henter posten, har fullmakt til å åpne all post, sorterer søppel fra regninger. Spørsmålet er hvordan dere sørger for at gubben får kikke gjennom den delen av posten som han faktisk bør kikke gjennom? Her glemmer jeg det når kvelden kommer, papirene liggr i en haug som snart blir bunnen av en mye større haug. Hjelp!![/quote']

Jeg har kjørt et "arkivhylle" på ikea med tre hyller. Legger all post til sambo i hans hylle + reklame som jeg vet er interessant for han. i min hylle legger jeg ting jeg ønsker å ta vare på, og en gang i blant går jeg gjennom det og setter det jeg trenger å ta vare på i en perm.

Ellers - jeg kjenner meg veldig godt igjen i det å ha en rotete leilighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å være et rotehue, ja. Problemet er vel kanskje at vi faller for hverandre, og dermed produserer stadig flere rotuehuer????

FLylady har vært til kjempehjelp for meg. Det eneste problemet er at jeg var flink i forrige uke, men nå sklir det litt ut igjen....

OK, grunnleggende tips for å finne igjen ting: La det gjerne være rotete i skuffen, men sørg for at det bare er den samme type rot som ligger der: bare verktøy i en skuff, bare skrivesaker i en annen, foto og limstifter og kamera bare ett sted og ikke både på kjøkkenbenken, i kurven og under telefonen.....

Sett timeren på 10 eller 15 minutter og ta en skikkelig kræsj-rydding: Det hjelper enormt! Ha kurver, hyller, skuffer og skap hvor ting har en fast plass.

Alle de tingene som dukker opp når du rydder og som ikke har en fast plass, må gjennom vurderingen: Er dette noe jeg trenger? Hvis ikke: søpla!!!!

Ha egne kurver i boden, på loftet eller under senga med ting som sjelden trengs, men som du innimellom bare MÅ ha tak i.

Og så er det en fordel å logge seg av KG for å rydde innimellom..... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg alt om! Jeg er datter av en dame som får Monica i "Friends" til å fremstå som en sjuske, men jeg har tydeligvis ikke arvet et eneste "ordensgen"!

I følge min mor er jeg født rotete, men renslig og jeg har ingen illusjoner om at det kommer til å endre seg. Jeg har imidlertid funnet noen løsninger på "problemet". (Det er jo litt kjipt å ikke å tørre å åpne døren når det ringer på fordi det ser ut som et "bomba horehus"...);

Åpne hyller/vitrineskap er stilig når de er ryddige, men vi rotehoder må for all del unngå dem! Skap og skuffer med tette dører er tingen.

Lag steder hvor du kan oppbevare rot! Kurver/kister (Med lokk!) plassert på strategiske steder skjuler rotet. Til og med spisebordet mitt har oppbevaringsplass for rot!

Bøker, CD'er, DVD'er etc. oppbevares bak lukkede dører

Sett av plass (På skjulte steder!) til rot! Ha skuffer og skap som er dedikert til ting du ellers ikke aner hvor du skal gjøre av. Selv har jeg f.eks. et par skuffer i stuen som er bare er ment for det som pleier å flyte på spise- og salongbord. Det er gjerne de samme tingene fra gang til gang.... På kjøkkenet har jeg et eget skap + en skuff til det som pleier å bli stående/liggende på kjøkkenbenken. På disse stedene er det ingen krav til orden. De ryddes når de er fulle.

Posten setter jeg i en "toastholder" fra IKEA. Den står på oppå kjøleskapet og rommer ikke så mye. Når den er full (Ca. en gang i uken) faller den ned :ler: og da må jeg rydde. Til ting jeg bare huske/ta vare på har jeg to SMÅ magnettavler, en ved utgangsdøren og en ved PC'n. Litt dårlige magneter sørger for at det må ryddes relativt ofte...

Leonard (Han nekter å innrømme det, men slik er det bare...) er også et rotehode og han sprer sitt mer eller mindre skitne tøy over hele badet/soverommet. (Det eneste jeg er flink til er å holde orden på tøyet mitt...). Til ham har jeg derfor kjøpt en garderobestol + en kiste hvor han kan ha rotet sitt. Jeg putter ganske enkelt alt jeg finner oppi der og så får han rydde selv når det er fullt. Det synes i hvert fall ikke!

Sist, men ikke minst, har jeg et eget rom til skittentøy og tørking av tøy. Dersom tøyet skulle bruke litt langt tid fra det er tørt til det havner i skapet er det ingen som ser det.

Jeg er altså i ferd med å finne en måte å håndtere min "legning" på :sjarmor: og synes det begynner å gå ganske greit. Panikken når noen ringer og sier at de kommer om 15. min. er i ferd med å avta. De gangene jeg føler for å rydde, rydder jeg på de stedene hvor rotet befinner seg.

Mitt råd er derfor at du aksepterer din "legning" og heller finner måter å leve med den på i stedet for å forsøke å endre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er fullstendig mulig å være så ustrukturert ja.

Jeg var også mer strukturert når jeg var 13... måtte det da, bodde hjemme, det var krav. Jeg vasket rommet hver uke, jeg skiftet på senga hver 14. dag. Jeg hadde ansvar for å vaske begge badene hver uke. Jeg er oppvokst og opplært på denne måten.

Men jeg flyttet hjemmefra....

Jeg er også en "FlyBaby", og det funker for meg. Jeg tar det med BABYSKRITT og har enda ikke inkludert noen 15 minutters rydding i mine daglige handlinger, men jeg tørker pent av kjøkkenvasken, legger frem klær og fyller vaskemaskina før jeg legger meg (starter den når jeg står opp, en fordel med arbeidsledig samboer er at han henger opp klærne når de er ferdigvaskede) Jeg tar en 5 minutters sånn "kriseinnsats" hver dag. Etterhvert utvider jeg, og målet er et ryddig hjem. Men, jeg tar det sakte, for ellers går jeg lei og slutter, det vet jeg av erfaring.

Jeg er ikke egentlig så "sluskete", bare ekstremt lat og umotivert. Men litt etter litt.... det skal bli orden.

Det er håp for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette var bra, jenter. Det er jo alltid godt å høre at det er flere av oss. De synes nemlig ikke så godt, og i følge mannen min så finnes dere ikke, dere rotehuer - det er bare meg! Sier han. Han har oppdaget din metode å rydde på, Leo, han gjemmer unna rotet. Problemet er at han praktiserer ikke noe som helst system, han bare skyfler alt ned i nærmeste skuff. Og det takler ikke jeg. Det blir dobbelt arbeid for meg etterpå, når jeg åpner ei skuff og oppi der ligger alt fra skitne fruktkniver og gammelt sjokoladepapir til ullsokker og leppestift .Det er derfor jeg må finne mitt eget system og holde orden.

Å alltid ha det ryddig. Å alltid vite hvor ting skal. Ha, ha! Men jeg gir meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han praktiserer ikke noe som helst system' date=' han bare skyfler alt ned i nærmeste skuff. Og det takler ikke jeg. Det blir dobbelt arbeid for meg etterpå, når jeg åpner ei skuff og oppi der ligger alt fra skitne fruktkniver og gammelt sjokoladepapir til ullsokker og leppestift .[/quote']

Det er derfor jeg synes det er så greit med noen skuffer avsatt til "formålet". Da unngår man overraskelser når man "går seg på" svineriet på uventede steder. (Det skal dog sies at jeg aldri lurer unna søppel og skittent bestikk, men jeg kjenner noen som er troende til litt av hvert...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han praktiserer ikke noe som helst system' date=' han bare skyfler alt ned i nærmeste skuff. Og det takler ikke jeg. Det blir dobbelt arbeid for meg etterpå, når jeg åpner ei skuff og oppi der ligger alt fra skitne fruktkniver og gammelt sjokoladepapir til ullsokker og leppestift .[/quote']

Er du sikker på at vi ikke deler mann??...Sånn er min også!!

Vi leter stadig ette måter å rydde på som fungerer - tror Leo sin blir neste :wink:

Godt vi er like rotete begge to hjemme- ellers hadde vi vel aldri klart og bo sammen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg beklager' date=' men jeg kan ikke forestille meg at det er mulig å være så blottet for strukur.[/quote']

:o ....men det vet jeg. Det vet jeg faktisk alt om.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...