Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 18 år gammel jente, som ikke hadde hatt vondt av å gå ned 10-15 kg. Problemet er at jeg har prøvd på ulike slankemetoder før, telt kalorier, spise lite osv.. men det ender med at jeg bare blir kjempesulten gjennom dagen, og faller tilbake igjen.

Så jeg lurte på om det er mulig å gå ned i vekt ved å spise vanlig middag, frokost osv (spiser ikke så mye av dette, en vanlig porsjon, kanskje litt ekstra av og til) Og bare bytte ut potetgull, sjokolade osv med jordbær, frukt, grønnsaker osv.. Men spise normalt utenom? :) Er overbevist om at det er av alt potetgullet jeg legger på meg av, samt småspising av usunne ting.

Altså, er det mulig å gå ned i vekt ved å spise et normalt kosthold, og bytte ut snacken med noe sunt? Eller må det mer til?

Og har noen tips til hva som er sunt og godt å spise? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Skrevet

For å gå ned i vekt må du spise mindre kalorier enn du forbrenner. Selv om du spiser sunt, vil du ikke gå ned i vekt om du spiser like mange (eller mer) kalorier enn du trenger for å opprettholde vekten.

Du kan jo forsøke den måten du gjør et par uker og se om du går ned i vekt. Hvis du gjør det, så er det bare å fortsette. Hvis ikke, så bør du sjekke hvor mange kalorier du får i deg i løpet av en dag med et slikt kosthold, og hvor mange kalorier du trenger for å opprettholde vekten. Du bør spise 500 kalorier mindre enn du trenger pr. dag for å gå ned i vekt på en sunn måte. :)

Skrevet

Absolutt :) Det er den beste måten å gjøre det på etter min mening, for det er noe du kan klare resten av livet.

Begynn med å se om du kan bytte en del av matvarene du bruker med sunnere alternativer. Prøv nye ting som f. eks Skyr om du tror det er noe du kan like.

Lag middag med MASSE grønnsaker og være kreativ med forskjellig krydder. Jeg pleide å lage en del kyllingkjøttdeig med tacokrydder, men jeg brukte som regel halve posen pga. det er mye salt i sånne poser. Sjekk ut innholdsfortegnelsen, er du litt flinkere enn meg på kjøkkenet så klarer du sikkert å lage egen krydderblanding ;)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da før jeg prøve ut dette en stund! :)

Går vel ikke ned kilovis hver uke med dette, men vil heller at det skal gå sent men sikkert nedover egentlig, så jeg ikke faller tilbake som jeg alltid har gjort før.

Dere som driver med dette? Hvor ofte unner dere dere sjokolade, potetgull etc? En gang i uken, eller en gang i månden? Og da holder vekten seg stabil? :)

Skrevet

Jeg syns det er viktig å ikke tenke at man skal kose eller belønne seg hver dag eller for hver minste ting. MEN; om du en tilfeldig tirsdag har skikkelig lyst på en sjokolade - så spis den lille sjokoladen, ferdig med det. Du bør jo naturlig nok ikke spise godteri hver dag selv om du har lyst ;)

For noen fungerer det å ha kun lørdager hvor "alt" er lov, jeg tror hvis JEG gjorde det så hadde jeg overspist utover alle grenser. Så ulike ting fungerer for forskjellige folk.

Min beste strategi er også å ikke ha ting i kjøkkenskapet, hvis det er der så spiser jeg det i løpet av en halv dag :)

Skrevet

En tommelfingerregel kan f.eks være at man èn dag i uka kan spise så mange kalorier man trenger for å opprettholde vekten. Da kan man f.eks unne seg en ekstra god middag og en sjokolade på lørdagen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har det akkurat som deg! Prøvde ut dette og er smilende fornøyd nå! Forrige søndag veide jeg 82,6 kilo om morgenen, og nå veier jeg 81! :D Har ikke gjort noe stort ut av det heller. Istedet for å spise potetgull noen kvelder i uka, kjøpte jeg meg jordbær og blåbær. Har drukket en del te, og spist litt mindre og lettere til middag. Ikke noe mer enn det. Og må legge til at på fredag spiste jeg en 100 grams potetgullpakke, og i går drakk jeg 0,5 l cola. Alt handler om å balansere. Den dagen du unner deg 500 kcal i form av potetgull, spis lettere og sunnere tidligere på dagen. Har ikke trent denne uken heller, så 1,6 kg er jeg storførnyd med!

Skrevet (endret)

Jeg merker at det jeg må bremse på er snop/snacks, ost, mye middag og gjerne bytte ut kvelds med en frukt. Drikker ikke sukkerholdig brus, og ikke "fete" drikker. Veldig sjelden alkohol, og da helst tørr hvitvin og ikke drinker, baileys o. l.

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...