Gå til innhold

Min mor legger press på meg om at mine barn må gå i en spesiell yrkesretning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to sønner på 14 og 15. "Nå må du få" guttene til å bli agronomer slik at de kan hjelpe til her hjemme på gården sier hun. Hun sier ikke dette utad men vil bruke meg som sitt verktøy for å få oppfylt sin drøm. Liksom at nå må jeg legge press på guttene for tonen hun sier det i og hyppigheten tilsier at hun har ikke tenkt å gi seg. Jeg svare henne at jeg vil at mine gutter skal velge yrke utifra sin egen unike personlighet og ikke utifra hva hennes drømmer måtte bestå i. Jeg sier det på en høflig måte for jeg mener det er min plikt som mor og se til at gutten får være seg selv og bli sett for det de er . Hun blir sur og det blir utrivelig og sier "du må ikke snakke mor i mot" " og du vet vi har vært så snille mot deg" Det er nesten så jeg tror at denne kvinnen kunne spist sjelen vår!"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Auu da, her tror jeg du må forberede deg på kamp...

Tror nesten det blir viktig, jeg, å sørge for at guttene dine ikke går samme vei som deg, men kommer seg ut og får laget sine egne liv.

Den damen der høres ut som hun har tatt mer for seg enn hun har rett til allerede. Så kanskje på tide at du gjør akkurat det du tenker, og setter en stopper for det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hold på det du seier til moren din! Guttene dine skal selvfølgelig få bestemme hva de vil selv, vi lever trossalt i 2012!

Når hun seier det hun vil til deg, har du samme rett til å seie det samme.

Det finnes noe som heter gjennsidig respekt.

Viss dette er noe som kommer opp gjentatte ganger ville jeg tatt en skikkelig prat med henne, og fortalt henne nøyatig hva du mener. Uten å vere ekkel selvsagt :) Viss hun ikke kan akseptere det, er det hennes problem. Det er ikke hun som er mor til dine barn, derav er det ikke hun som bestemmer.

Men det er dårlig gjort å si ting for å spille på din samvittighet. skjønner at dette ikke er noe hyggelig.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bare å si at de skal velge helt fritt?

• Liker 1
Skrevet

Fortell henne at vi lever i 2012, nå velger faktisk ungene utdannelse selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en dame.

Hva med å le det bort da?

Unngå temaet og snakke om noe annet når hun tar det opp, og ikke svare en gang når hun begynner med visa si. Du har jo trossalt sagt ifra.

AnonymBruker
Skrevet

De trenger da vel ikke grønn linje for å kunne hjelpe til litt på hjemgården? En annen ting er det jo hvis en av de har tenkt å drive gården videre, da er jeg enig med din mor om at vedkommende burde ta landbruksfag. Dette kan man gjøre samtidig som man får studiespesialisering, og således ha mulighet til å utdanne seg til et annet yrke selv om man også får agronomkompetanse.

Det er da også slik at mange som skal overta gård velger andre yrkesrettede linjer fordi de tenker at de får kunnskap om å drive gård gjennom det praktiske arbeidet på gården, og prøver derfor å få en annen pratisk yrkeskompetanse ved siden av, som de kan få nytte av i gårdsarbeidet samt livnære seg av ved siden av.

Først og fremst handler det vel om at guttene må finne ut om noen av de har tenkt å overta gården, og også hvilke tidsperspektiv det ligger i det. Dernest er det viktig at den som eventuelt skal overta får veiledning i forhold til valg av videregående opplæring.

Og slik veiledning tror jeg karriereveileder på skolen bør stå for, og ikke en anakronistisk og herskesyk bestemor :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

De fleste blåser i hva bestemor mener når de skal ta utdanning. :gjeiper:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For ei drittkjerring. Slutt å svar på en høflig måte er mitt råd. Guttene dine kan ikke velge yrke utifra bestemor sin drøm fordi hun har vært snill mot deg. Det er forresten en selvfølge å være snill mot sine barn. Akkurat som det er en selvfølge at barna dine velger sitt eget yrke! Det er det værste jeg vet når folk skal prakke på andre sine egne drømmer. Hvis hun prøver å snakke med guttene dine om hva de må velge og ikke, må du virkelig få stoppet henne uten å tenke på å være høflig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...