AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Jeg har nå havnet i den leie situasjonen at jeg er blitt sykemeldt fra studiet mitt grunnet spiseforstyrrelser og depresjoner. Er på første året bachelor, og skal fra høsten av ta meg (minst) et år fri der jeg skal fokusere på meg selv, kjempe for å bli frisk og prøve å jobbe det jeg klarer. I tillegg kommer jeg nok til å starte på en ny grad når jeg begynner å studere igjen, da jeg ikke helt ser noen framtid innen det jeg studerer nå. Jeg ønsket absolutt ikke å havne i denne situasjonen, og må innrømme at jeg føler meg som litt av en taper.. og har begynt å tenke, herregud hvordan vil dette se ut på en framtidig CV? 30 studiepoeng over et år (førstesemesterstudiene, som jeg klarte), 100% sykemeldt et semester for så å hoppe av utdanningen og ta et år fri.. det ser vel rimelig dust ut, og det bekymrer meg. Jeg er egentlig ganske ressurssterk, og det er nettopp derfor jeg nå hopper av - jeg har innsett at for å kunne yte det jeg vil på et studie så MÅ jeg bli frisk nok først. Dette går ikke. Jeg vurderte å hoppe av til jul, men staheten min gjorde at jeg dro tilbake fullt overbevist om at "dette går over, dette klarer jeg".. så gjorde jeg ikke det. Og det suger. Jeg har vurdert å kanskje prøve meg på en eksamen i år, jeg har fremdeles det lille drivet inni meg som sier at dette MÅ jeg greie, men kroppen sier samtidig nei.. og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Det er jo tross alt snakk om et halvt år jeg har "sullet bort", og jeg har full forståelse for at det neppe ser så attraktivt ut for en framtidig arbeidsgiver. Så, hva skal jeg gjøre? Prøve å legge inn et siste gir i to uker og satse på at jeg står på en eksamen, så jeg får 15 studiepoeng? Eller kaste inn håndkleet, innse at jeg må fokusere på helsa og flytte staheten min over på det å kjempe for å bli frisk? Jeg er så usikker.. er vanvittig stressa for tiden og får stadig kommentarer om hvor sliten jeg ser ut. Det stemmer nok også, men jeg er ikke vant til å "overgi" meg.. jeg er som sagt veldig sta, og veldig stolt også. Jeg skal få til alt og fikse alt SELV. Har vært i kontakt med lege og studieveileder som begge råder meg til å ta vare på meg selv og fokusere på å jobbe med meg selv nå, men det er så forbanna vanskelig å innse at man har "tapt".. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men føltes godt å få skrive det ned. Har ikke en gang fortalt foreldrene mine om situasjonen.. Om det er noen som har opplevd å bli syk under studiene, så tar jeg gjerne imot erfaringer, tips eller hva som helst!
hmmz Skrevet 12. mai 2012 #2 Skrevet 12. mai 2012 ta en halvrelevant jobb så du får penger til å reise og merk det som friår?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Mener du neste år? Fra høsten av har jeg som sagt planer om å jobbe det jeg klarer, så forhåpentligvis får jeg noe å putte på CV'en. Friår fra studiene blir det jo uansett. Men dette halvåret her, altså våren 2012, blir jeg jo stående som sykemeldt og jeg har ikke hatt jobb ved siden av studiene.. :/
Leanne Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Det er lov å være syk. Det er da bare å sette opp sykemeldt på cven. Tror ingen fremtidig arbeidsgiver tenker over det, og om noen er så frekke at de spør så får du selv tenke ut hvor mye du vil si.. Det er lov å si at du var alvorlig syk, men nå er frisk igjen og at akkurat hva slags syke det var vil du ikke dele med alle og en hver. Det er tross alt privat. Konsentrer deg om å bli frisk nå og tenk ikke så mye på fremtiden og cv'n. Det ordner seg.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Jeg håper det. Jeg vurderte som sagt å hoppe av studiet til jul, men bestemte meg for å prøve. Det gikk dårlig, og nå sitter jeg her med tre uker igjen av semesteret og en forferdelig dårlig følelse. Men samtidig har jeg vel endelig lært at jeg ikke kan klare ALT, NÅ - jeg må fikse meg selv før jeg kan fikse studier. Uff, dette året skulle ikke bli sånn. Men det er jo mye som ikke blir som man trodde! Tusen takk for oppmuntrende svar, Leanne satser på at dette ordner seg så raskt som mulig slik at jeg kan begynne å studere "på orntli'"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå