Gå til innhold

Greit at jeg passer barna gratis 2 ganger i uken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk, og er nå på AAP.

Siden jeg nå for tiden ikke har så mye å gjøre og kun går til behandling, ble jeg spurt om jeg kunne passe tantebarna mine to ganger i uken.

De som spør betaler meg ikke, og jeg har nå passet barna gratis siden jul - to ganger i uken.

Egentlig skal jeg jo ikke passe barn, det er jo en grunn til at jeg er under Nav, men så tenker mange at jeg kan jo det siden jeg ikke har annet å gjøre på.

Får dårlig samvittighet, så gjør jo det.

Nå sparer de vel mye penger på dette, men så er det slik at jeg skal begynne å studere til høsten, og da ble foreldrene til tantebarna mine sure. De hadde vel håpt at jeg kunne passe barna gratis fra høsten av også.

Bare et hjertesukk fra meg!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å studere og drit i foreldrene.

• Liker 18
Skrevet

Begynn å studere og drit i foreldrene.

Enig.

Du skal studere i håp om å komme ut i arbeidslivet etterhvert regner jeg med siden du går på AAP.

Foreldrene burde glede seg på dine vegne og ikke bli sure. Og de burde være overlykkelige over at de har fått gratis barnevakt i så lang tid.

• Liker 10
Skrevet

Tråd ryddet for spam

Kosemose, mod

Skrevet

Hehe.. ja, nå lo jeg godt! De regner vel ikke med barnepass i sommerferien også vel? Du får minne de på at du har krav på 5 ukers ferie i året tenker jeg!

• Liker 10
Skrevet

Herregud, du kan jo ikke tenke på at de blir sure!! De har ingen grunn til å bli sure heller, du har jo gjort dem en KJEMPETJENESTE, og du kan ikke la det fortsette å gå utover ditt eget liv. Ta deg tid til å studere i stedet for å passe på andres barn :)

• Liker 8
Skrevet

Du må lære deg å sette grenser. Hvis du føler at det hjelper deg, og bedrer din situasjon å være med disse barna, så er det greit. Men er det en belastning som er hemmende for din helbred så skal du ikke gjøre det.

Det er nesten så jeg mistenker at du har blitt syk og gått på en smell fordi du ikke klarer å sette grenser, og da er grensesetting det du må lære for å klare deg godt i livet.

Bli tøff. Sett grenser. Si klinkende klare nei!

• Liker 13
Gjest Grønnblomst
Skrevet

Jeg vil kalle dette utnyttelse. Synes godt de kunne ha betalt deg litt for tjenesten. At de blir sure for at du vil studere og komme deg videre, viser jo bare at de er noen store egoister. De tar deg som en selvfølge. Jeg tror også som nevnt over her, at din mangel på evne til å sette grenser er problemet her.

• Liker 7
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Du sier til dem at deres barn ikke er ditt ansvar og at du har ditt eget liv og leve. Og om de ikke liker det så kan de seile sin egen sjø.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, er det no å bli sur for også nå... De skal prise seg lykkelig over at du har vært så snill og stilt opp så mye! Ærlig talt, for en råtten familie du har

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å vær dørmatte!

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare gi blanke i at de blir sure da?

AnonymBruker
Skrevet

Blir du virkelige sure om du begynner å studere? Da hadde jeg klikket i vinkel. Man utnytter ikke familiemedlemmer på den måten! Si i fra med en gang, og si i fra at du starter sommerferien nå fordi du trenger å samle krefter til du blir student.

Hadde selv pass til det barna da de var små, fast av familiemedlem. Hun ene betalte jeg fast timespris når hun passet. Fikk en greie ekstra lommepenger for jobben.Betalte det samme jeg måtte ha betalt andre på samme alder. Fast jobbing to kvelder i uka mens jeg var på skolen i 2 år.

For det andre barnet var det snakk om noen uker mellom permisjon og barnehagestart, 4 dager i uka. Her ville ikke personen ha betaling, men jeg passet på å gi noen gaver innimellom. Alt fra en flaske vin til restaurantmiddag. Tross alt reddet det meg fra å måtte søke permisjon fra jobben :)

• Liker 1
Skrevet

Teit at de blir sure, men det er ikke akkurat utnyttelse heller. Liker du ikke å være med tantebarna dine? Jeg hadde GLADELIG passet mine. Jeg har dem ofte i flere uker av gangen i ferier, skulle jeg sendt regning etterpå?

Gjest Eurodice
Skrevet

Teit at de blir sure, men det er ikke akkurat utnyttelse heller. Liker du ikke å være med tantebarna dine? Jeg hadde GLADELIG passet mine. Jeg har dem ofte i flere uker av gangen i ferier, skulle jeg sendt regning etterpå?

Det har ingenting med saken å gjøre om man liker tantebarna. Har du ikke lest det første innlegget? TS blir brukt som gratis barnevakt flere dager i uken. Synes du det er greit å bli utnyttet av foreldre som skal spare penger?

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes ikke du blir utnyttet. I min familie er vi vant til at vi stiller opp for hverandre, og jeg ville aldri tatt betalt for å passe barn av venner eller familie. Jeg håper de hjelper deg med ting om du trenger det. Jeg forventer også at min familie sier nei om de ikke ønsker å passe mine barn, istedenfor å gå å surmule om utnyttelse.

Men å bli sur fordi du ønsker å studere er helt uakseptabelt.

Skrevet

Det er en grunn til at du går på AAP, og den kjenner ikke jeg, men du er tydeligvis ikke frisk nok til å jobbe. Da kan det godt være at du ikke er frisk nok til å passe disse barna heller. Som I Grosny sier, hvis det hjelper deg er det greit, men hvis det holder deg syk eller gjør deg sykere skal du ikke gjøre det. Foreldrene har kanskje ikke skjønt hvorfor du ikke jobber akkurat nå, men da må du forklare det for dem. AAP er ikke noe man får når man har lyst til å ha ferie noen måneder. Antakeligvis har du nok med deg selv akkurat nå. Det at de blir sure for at du skal begynne å studere og komme deg videre i livet sier mer om dem enn om deg. Hva skulle du gjort, gått på nav og passet barna til de ble tenåringer?

• Liker 2
Skrevet

Jeg passer med glede mine tantebarn gratis. Men da er det snakk om barnevakt en gang iblant, ikke dagmamma. Og foreldrene er takknemlige, og de passer gjerne også!

De har ingenting å være sure for! Det hadde vært til pass for dem om du hadde tatt ut sommerferie nå. Så kunne de sett hvor mye de burde ha satt pris på deg!

Hadde jeg vært moren, så hadde du fått betalt! Skulle bare mangle med en sånn fast ordning! Spesielt hvis du har dårlig råd.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er en ting å passe innimellom ved behov, men når det er snakk om fast avtale med to fulle dager i uka, så synes jeg det blir feil både i forhold til det at du blir utnyttet og at du tydligvis føler deg frisk nok til å jobbe så mye... Det er mye jobb å passe barn, så hvis du klarer det kan du jo bare få deg en betalt barnepassejobb..

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke det å passe egne tantebarn har noe med utnyttelse å gjøre og det er heller ikke riktig å ta betalt i så nær familie.

Jeg tviler på at de ble sure bare pga av at TS ikke lengre kan passe barna på fast basis fra høsten av, men som student og barnløs vil jeg anta at hun både kan og vil passe de innimellom, bare ikke to faste dager i uka.

Synes TS sitt innlegg "lukter" av undetrykt sinne for et eller annet, tror det ligger mer i denne historien er bare den ubetalte barnevaktjobben.

Hvis jeg hadde et søsken som slet med helsa og dårlig økonomi, men som likevel stilte opp for meg/passet barna mine, hadde jeg gladelig sponset og stilt opp for vedkommende, kjøpt klær, tatt med på restaurant etc. Er du skuffet TS over ditt søsken?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...