Kosemose Skrevet 14. mai 2012 #101 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) nesten så en ikke tør å svare, med det profilbildet og moderator og greier.... Folk må gjerne ha en annen oppfatning av det å spøke om tragedier, men om de dømmer dem som gjør det kun på grunnlag av spøken synes jeg de er noen narsissistiske drittunger. Phø, hva har vel en sur gammel kjerring som meg å stille opp med mot en indianerhøvding? At jeg er moderator betyr ikke at jeg ikke kan diskutere på like vilkår som dere andre, eller at de samme reglene ikke gjelder for meg som for alle andre som diskuterer her. Hvis noen som dømmer de som spøker om Utøya som narsisistiske drittugner - hva skal man da kalle en som tillater seg å sette slike merkelapper på folk kun på denne bakgrunnen? Eller tenker du at det blir noe heeeelt annet? edit: ryddet litt skrivefeil. Endret 14. mai 2012 av Kosemose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 14. mai 2012 #102 Del Skrevet 14. mai 2012 Unnskyld, men de drev ikke og tok noen svømmeknapp ute i Tyrifjorden. De kjempet for livet. Folk som syns sånt er artig skulle blitt jagd fra land og fått lov å svømme den distansen selv i iskaldt vann, med skuddene haglende etter seg fra stranda. Kan godt hende noen av de overlevende føler behov for å fokusere på positive ting, eller lage galgenhumor i en svart situasjon, men jeg kommer ikke til å le av Utøya-vitser i overskuelig framtid. Edit: Flyttet komma. Jeg tror absolutt alle som flirer av svømmeknapp-spøken er fullstendig klar over hvor jævlig det som skjedde var. Som nevnt tidligere i tråden flirte jeg da jeg leste vitsen, selv om jeg gråt og sørget mye etter 22. juli, og selv om hendelsen fortsatt sitter i meg. Det å le av noe er ikke automatisk det motsatte av å ta noe alvorlig. Men dette er altså irrelevant for deg, du mener fremdeles at jeg burde blitt "jaget fra land og fått lov til å svømme den distansen selv i iskaldt vann, med skuddene haglende etter meg fra stranden"? Eller? (Rasisme, mobbing, trakkasering...etterfulgt av: ) ...ja men det var jo bare en spøk. Joda, den har vi hørt før. Jamen daså, da er det jo greit da, det var jo bare ment som en spøk. Det er nettopp derfor man må se an sitt publikum. Jeg drar ikke en stygg vits som kan misforstås foran folk som ikke kjenner meg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #103 Del Skrevet 14. mai 2012 Mener dere det fortsatt er for tidlig å lage vitser om det forferdelige som skjedde på utøya? Når bør eventuellt grensen settes? Hva mener dere? Det er ikke for tidlig. Spørsmålet er om vitsene er moralske eller umoralske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 14. mai 2012 #104 Del Skrevet 14. mai 2012 Det er nettopp derfor man må se an sitt publikum. Jeg drar ikke en stygg vits som kan misforstås foran folk som ikke kjenner meg. For ikke å snakke om at du må kjenne ditt publikum, ikke bare at de kjenner deg, men at du kjenner dem og deres humor. Jeg kjenner folk som jeg synes har en usmakelig humor, så jeg blir kanskje ikke sjokkert av at stygge vitser kommer fra dem. Jeg synes likevel det er ufint å ikke tenke seg om og faktisk innse at det er folk i publikum som synes det er gørstygt å fleipe med så alvorlige saker. alt handler ikke om vitsemakeren, vitsemakeren bør ta hensyn til de rundt seg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiger Skrevet 14. mai 2012 #105 Del Skrevet 14. mai 2012 Først er folk betatt av Breivik, og nå lager de vitser om Utøya? Hva er galt med folk? Jeg hadde aldri klart å le av en Utøyavits. Det finnes ingenting morsomt ved det som skjedde, og å lage vitser om det er respektløst og provoserende. Og det kommer fra en som ler mer enn de fleste. Jeg tar det da for gitt at du overhodet ikke ler av vitser om andre tragedier. F.eks. krigen med dets grusomheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gwen Skrevet 14. mai 2012 #106 Del Skrevet 14. mai 2012 Phø, hva har vel en sur gammel kjerring som meg å stille opp med mot en indianerhøvding? At jeg er moderator betyr ikke at jeg ikke kan diskutere på like vilkår som dere andre, eller at de samme reglene ikke gjelder for meg som for alle andre som diskuterer her. Hvis noen som dømmer de som spøker om Utøya som narsisistiske drittugner - hva skal man da kalle en som tillater seg å sette slike merkelapper på folk kun på denne bakgrunnen? Eller tenker du at det blir noe heeeelt annet? edit: ryddet litt skrivefeil. Du glemte å rydde denne skrivefeilen også, jeg har vært å generøs og vist deg hvor skrivefeilen ligger ved å markere den med fet skrift. Det skal staves p-ø-h, ikke p-h-ø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 14. mai 2012 #107 Del Skrevet 14. mai 2012 Hva er vitsen? Jeg ble så frustrert og lei meg nå at jeg glemte hva jeg skulle skrive. Skam dere for å lage disse vitsene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 14. mai 2012 #108 Del Skrevet 14. mai 2012 Har ikke lest alle svarene, men vil bare si at det aldri kommer til å være greit å lage vitser om det som skjedde den 22. juli. På samme måte som det ikke er greit å spøke om barn som blir drept og mishandlet, og andre grusomme handlinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #109 Del Skrevet 14. mai 2012 lagde folk vitser av konsentrasjonsleiren også da? og tsunamien? Har du ikke hørt om Hitler som gikk inn på en kafe og spurte "May I have a glass of juice" Hvorpå keleren serverte han et glass med jøder 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. mai 2012 #110 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Phø, hva har vel en sur gammel kjerring som meg å stille opp med mot en indianerhøvding? At jeg er moderator betyr ikke at jeg ikke kan diskutere på like vilkår som dere andre, eller at de samme reglene ikke gjelder for meg som for alle andre som diskuterer her. Hvis noen som dømmer de som spøker om Utøya som narsisistiske drittugner - hva skal man da kalle en som tillater seg å sette slike merkelapper på folk kun på denne bakgrunnen? Eller tenker du at det blir noe heeeelt annet? edit: ryddet litt skrivefeil. Ser hva du mener, men jeg skrev jo og at selv om folk var litt drittunger så kunne de ha gode sider og, så jeg dømmer dem ikke helt nord og ned. Og goklayeh var egentlig medisinmann og sjaman, men når det kreves må man slåss. Men egentlig en fredelig mann. Endret 14. mai 2012 av sebastianen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 14. mai 2012 #111 Del Skrevet 14. mai 2012 Ser hva du mener, men jeg skrev jo og at selv om folk var litt drittunger så kunne de ha gode sider og, så jeg dømmer dem ikke helt nord og ned. Nei du ser jo ikke hva jeg mener i det hele tatt. Jeg spør om du ikke ser det paradoksale i din egen uttalelse om at de som dømmer andre er narsisister... Men - glem det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. mai 2012 #112 Del Skrevet 14. mai 2012 Nei du ser jo ikke hva jeg mener i det hele tatt. Jeg spør om du ikke ser det paradoksale i din egen uttalelse om at de som dømmer andre er narsisister... Men - glem det Ja, det var jo det jeg skjønte, at jeg var noget selvmotsigende. Men hva skal man gjøre da? Når noen dømmer folk på så sviktende grunnlag, man kan jo ikke dømme dem heller. For da er man ikke bedre selv. Samtidig kan man ikke bare sitte å se på dusteriet. ( klør seg i hodet) personlig må jeg si at jeg ikke har hørt noen fortelle utøya vitser. Men om jeg gjør det så betyr ikke det at personen som forteller er uten empati og fullstendig idiot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #113 Del Skrevet 14. mai 2012 Nei du ser jo ikke hva jeg mener i det hele tatt. Jeg spør om du ikke ser det paradoksale i din egen uttalelse om at de som dømmer andre er narsisister... Men - glem det Har det gått inflasjon i Breivik-relaterte ord? Sebastianen: Hva har nå det å dømme andre oppførsel med narsissisme å gjøre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. mai 2012 #114 Del Skrevet 14. mai 2012 Har det gått inflasjon i Breivik-relaterte ord? Sebastianen: Hva har nå det å dømme andre oppførsel med narsissisme å gjøre? En overdreven tro på at egne meninger er riktige, uten rom for tvil overhode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #115 Del Skrevet 15. mai 2012 Men så lenge det er humor så er det greit. Akkurat som samevitser... Om det er krenkende, sårende, og på sikt kan være med på å føre til selvmord og det som verre er, det spiller ingen trille... for det er humor! Såppas selvironi må man vel ha! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 15. mai 2012 #116 Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg har lest en god del utøya vitser og jeg syns de er morsomme! At noen har behov for å løfte seg selv opp som moralens voktere og fordømme noen for å reagere annerledes enn dem selv, er da heller ingen overraskelse. Slik er det alltid. Folk som er interessert i å se noe av dette, på tross av at KG-fjerner det, kan google "Breivik meme" på bildesøk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 15. mai 2012 #117 Del Skrevet 15. mai 2012 Tråden er ryddet for støtende innlegg. Rainbow81, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 15. mai 2012 #118 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Tråden er ryddet for krenkelser. Kommentarer til modereringen skal tas på PM til den aktuelle moderator eller på ris og ros. Iah, mod Endret 15. mai 2012 av Iah 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #119 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Jeg vil presisere at jeg i mine svar har tatt utgangpunkt i at vitsene fortelles blant den jevne nordmann, ikke blant de berørte. At de som faktisk svømte fra Utøya drar svømmeknapp-vitsen er noe helt annet enn at jeg, som ikke er berørt, skulle fortalt den og ledd. Man takler ting forskjellig, og humor er viktig for mange. Jeg vil tro de fleste yrkesgrupper (og andre grupper) seg imellom spøker om ting som for utenforstående er usmakelig og helt feil. At man man forteller en slik vits på jobb betyr derimot ikke at det er greit at hvermansen forteller den i det offentlige rom. Jeg er enig med deg og må si jeg syns at dersom de som faktisk svømte til land drar er slik vits seg i mellom, om at "aldri har så mange Auf'ere tatt svømmeknappen på én gang", så sier ikke de det for å ha det hysterisk artig. De sier det fordi de med rette er forbanna stolt av at de greide å svømme så langt og faktisk kom seg i land og overlevde drapsforsøket. Og det blir bearbeiding og styrking av eget selv, og ikke noen forbanna vits. Og hadde jeg hørt dem si det hadde jeg ikke ledd men blitt alvorlig på innsiden og skrudd på lytteegenskapene. Og da får de som vil si at jeg er pretensisøs alt dem vil, men jeg mener fortsatt at de som ikke skjønte hva som ligger bak at noen kom med den galgenhumoren ikke egentlig er så jævla dype... Jeg er også enig med Kosemose som sier det er noe helt annet at folk som jobber i feks et team sammen, der de har en utdannelse og har innarbeidet en lik forståelse av etikken bak og er trygge på hverandres ståsteder, så er det en heelt annen sak om de drar til med galgenhumor om et tema enn at folk faktisk VITSER med noe som er sabla alvorlig. Og sånn for å ha sagt det så syns jeg faktis per i dag at det er ikke egentlig artig med vitser om jøder i gasskamre fordi der døde faktisk uskyldige mennesker som opplevde en umennesklig behandling. Og, ja, til indianerhøvdingen så vil jeg si at det vitner om evner til empati og etisk sans at folk er dype nok til å forstå forskjellen på hva man kan og ikke kan si er moro, og ikke ha det gøy på andres bekostning. At folk ikke er såpass dype vitner om at de kunne utviklet mer av den typen innsikt. Det jeg sa betyr faktisk heller ikke at det er svart hvitt, og at folk enten har empatiske evner eller ikke har empati eller etisk sans i det hele tatt. Og du skal være svært klar over at å ha "varig svekkede sjelsevner" er noe ganske annet enn å muligens kunne ha dratt nytte av å jobbe litt med sine evner til empati og sin etiske sans.Fordi det er faktisk noe som kan utvikles. Plix, syns du det er moro å spenne til Eskil Pedersen og late som du vet at du ville agert så intenst mye bedre enn ham i en slik situasjon? Syns du han hadde plikt til å dø på Utøya? Vet du at Breivik hadde som mål å drepe ham spesielt, så det var helsikes BRA at han kom seg derfra og overlevde?? Eller nøyaktig hva er problemet? Jeg skjønner ikke greia med at folk faktisk impliserer at de ønsker Eskil Pedersen død.For det er jo det de fakta faen sitter og sier. Og, nei. Politiet trodde ikke det var ugler i mosen. De fikk bare ikke særlig gode instruksjoner fordi de som skulle lede og koordinere dem fucket det til. Alle Barna vitser om Utøya er og bli på det nåværende tidspunkt direkte uintelligent dersom det ikke er del av å overleve det jævlige som man har opplevd. Så får de som vil mene jeg er "pretensiøs".. Edit: Slettet en setning. Moddene må gjerne fjerne det av dette innlegget som de syns ikke gir noen mening. Endret 15. mai 2012 av notetur nomen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest period ddrriti Skrevet 15. mai 2012 #120 Del Skrevet 15. mai 2012 da er vi uenig notetur nomen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå