Gå til innhold

Utøya vitser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest RompeRusk

Fordi jeg er tilhenger av ytringsfriheten?

Du kan få ytre deg til du spyr!

Men når du vitser om feks utøya, så må du også forvente å få reaksjoner på det. Av og til er det best å bare holde kjeft

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes IKKE det er morsomt

Men daså. Da kan jo ingen andre få lov til å synes det er morsomt heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan få ytre deg til du spyr!

Men når du vitser om feks utøya, så må du også forvente å få reaksjoner på det. Av og til er det best å bare holde kjeft

Jeg kan jo ikke det. Jeg blir sensurert vekk!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forestille meg at jeg vil le av en vits om det som skjedde på Utøya 22. juli. Akkurat som jeg ikke kan forestille meg at jeg kan le av vitser om de som døde i konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig. Jeg har ennå til gode å høre en vits om sistnevnte, og fram til nå har jeg heller ikke hørt en vits om det som skjedde på Utøya. Det er rett og slett usmakelig, og det tror jeg det alltid vil være.

Derimot kan det godt hende at jeg vil le av en ABB-vits, akkurat som jeg sikkert kan humre av en Hitler-vits. Alle barna-vitsen til kråkjefjas kunne vært morsom, men det faktum at "alle" (i alle fall svært mange) barn/unge faktisk døde på Utøya gjør den usmakelig og ikke morsom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det faktum at "alle" (i alle fall svært mange) barn/unge faktisk døde på Utøya gjør den usmakelig og ikke morsom.

Blir det noen vitser igjen da? Det finnes sikkert en svenske som har tatt med seg en bildør i ørkenen også

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det noen vitser igjen da? Det finnes sikkert en svenske som har tatt med seg en bildør i ørkenen også

Jeg håper virkelig at du selv ser forskjellen på at 69 mennesker ble skutt på Utøya, og det at det kanskje er en svenske som har tatt med seg en bildør ut i ørkenen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan godt se at noen av dem som er rammet av tragedien, bruker galgenhumor som en del av sin egen mestring av det. Det ville ikke være noe uvanlig. Avisartikkelen som det er referert til i begynnelsen av tråden, forteller da også om det. Hvordan en gruppe som svømte over sammen, vitset om en av dem som hadde lagt klærne sine pent sammen på svaberget, men av en eller annen grunn puttet sokkene sine i lomma på shortsen, før de svømte over.

Og det var i samme gruppe at vitsen om AUF-ere som tok svømmeknappen, kom.

Men jeg kan ikke se for meg at denslags vil kunne være noe som vil kunne være MORSOMT mainstream.

Lille Ole-vitser er makabert morsomme, men Lille Ole finnes ikke, og ikke den grusomme moren hans, heller. Og replikken "ingen armer, ingen kake", kan henspille på mange andre sammenhenger.

"Du kan ta hva du vil, du er din egen lykkes smed. Hva er det du sier, kan du ikke ta det likevel? Så leit for deg, da!" Humor som en måte å takle ubehaget i kulturen, kan man si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Kommer det ikke også litt an på hva man vitser om?

I mitt yrke bruker vi ofte galgenhumor og kan vitse om ganske drøye ting. Det er jo fordi man forsøker å gjøre det triste og skumle litt mindre leit og litt mindre grufullt.

Jeg har faktisk vitset litt om Utøya. Var snakk om politiuniform, og at "man kanskje kunne bli litt uglesett om man brukte det i... (..en spesiell setting det var snakk om).

Det er ikke fordi jeg ønsker å være respektløs, for jeg har all medfølelse med de som var på Utøya og pårørende, og var selv temmelig nær ved å miste en av mine kjære i Regjeringskvartalet.

Kanskje enkelte vil synes den typen vitser er smakløse. Selv kan jeg ofte bruke den typen humor, men ser jo selvfølgelig an de jeg er med. For meg fungerer det ved å ufarliggjøre vonde/triste/grusomme/ufattelige ting. Jeg kan også bruke humor rundt vonde ting jeg har opplevd selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at du selv ser forskjellen på at 69 mennesker ble skutt på Utøya, og det at det kanskje er en svenske som har tatt med seg en bildør ut i ørkenen.

Men hva er det du tar så på vei for? Det er nok ikke veldig mange som syns drap på 69 ungdommer er morsomt, men det betyr ikke at en vits ikke kan være det. En vits er tross alt bare en vits og er helt ufarlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg hørte en Utøyavits var allerede i august, den ble fortalt av en overlevende som så folk bli drept innenfor få meter. Folk håndterer ekstreme påkjenninger på ulike måter, å vedta én "korrekt" måte å være traumatisert på er ikke særlig hjelpsomt for dem som føler det naturlig å bearbeide traumet på andre måter. Vedkommende som fortalte vitsen følte ikke særlig nytte av psykologens og lokallagets forventning om å snakke masse om hvor vondt og trist og fælt og vanskelig alt var. Å gjøre morsomme ting og spise godt var bedre for nattesøvnen og humøret, men ble møtt med undring og baksnakking av venner og kjente som ikke selv hadde vært på Utøya.

Ingen tvinger dere til å like vitsing om Utøya, Holocaust, 9/11 og tilsvarende, men å fordømme det og sensurere kan faktisk gjøre ting verre for dem det angår.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Jeg likte den om at aldri har så mange aufere tatt svømmeknappen samtidig, men jeg mener også at humoren rundt Utøya er litt forbeholdt de berørte i en lang stund til.

Unnskyld, men de drev ikke og tok noen svømmeknapp ute i Tyrifjorden. De kjempet for livet.

Folk som syns sånt er artig skulle blitt jagd fra land og fått lov å svømme den distansen selv i iskaldt vann, med skuddene haglende etter seg fra stranda.

Kan godt hende noen av de overlevende føler behov for å fokusere på positive ting, eller lage galgenhumor i en svart situasjon, men jeg kommer ikke til å le av Utøya-vitser i overskuelig framtid.

Edit: Flyttet komma.

Endret av notetur nomen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Men jeg lo litt da folk satte sine egne undertekster på sinneutbruddene til han som spille Hitler i filmen Der Untergang. Det var litt artig, fordi det ydmyker Hitler.

Så mulig jeg kan komme til å le litt hvis noen gjør tilsvarende med Breivik en eller annen gang. Redigerer om "manifestet" hans feks.

Det kan hende. Men ikke foreløpig. Fordi dette er per nå alvor og ikke moro.

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å himmelske hærskare, her var det nok av folk som har kosteskaft fra anus til drøvel! Er det mulig å være så pretensiøs og fordømmende som flere her inne?

Folk som bruker galgenhumor er syke? Man ville miste respekt for folk om man hørte dem fortelle en vits osv.

Hvorfor ikke bare godta at folk er forskjellige? Selv om mange av dere er en gjeng narsissistiske drittunger kan det jo f.eks hende dere likevel har noen gode sider.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Å himmelske hærskare, her var det nok av folk som har kosteskaft fra anus til drøvel! Er det mulig å være så pretensiøs og fordømmende som flere her inne?

Folk som bruker galgenhumor er syke? Man ville miste respekt for folk om man hørte dem fortelle en vits osv.

Hvorfor ikke bare godta at folk er forskjellige? Selv om mange av dere er en gjeng narsissistiske drittunger kan det jo f.eks hende dere likevel har noen gode sider.

Hva er det som er pretensiøst med å synes Utøya var en grusom tragedie og ta det som hendte alvorlig, om jeg får spørre?

Kanskje de ikke har kosteskaft fra anus til drøvel, men rett og slett besitter empatiske evner og etisk sans.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ikke også litt an på hva man vitser om?

I mitt yrke bruker vi ofte galgenhumor og kan vitse om ganske drøye ting. Det er jo fordi man forsøker å gjøre det triste og skumle litt mindre leit og litt mindre grufullt.

Jeg har faktisk vitset litt om Utøya. Var snakk om politiuniform, og at "man kanskje kunne bli litt uglesett om man brukte det i... (..en spesiell setting det var snakk om).

Det er ikke fordi jeg ønsker å være respektløs, for jeg har all medfølelse med de som var på Utøya og pårørende, og var selv temmelig nær ved å miste en av mine kjære i Regjeringskvartalet.

Kanskje enkelte vil synes den typen vitser er smakløse. Selv kan jeg ofte bruke den typen humor, men ser jo selvfølgelig an de jeg er med. For meg fungerer det ved å ufarliggjøre vonde/triste/grusomme/ufattelige ting. Jeg kan også bruke humor rundt vonde ting jeg har opplevd selv.

Vi bruker også en del intern galgenhumor/svart humor på jobb. Men vi har et avklart forhold rundt det, og vi skjønner alle sammen hvorfor vi gjør det og vi er alle trygge på hverandre og på hverandres etiske ståsted. Det regner jeg med at gjelder for dere også :) For meg blir det to forskjellige ting hva man tillater seg i en lukket krets, være seg som kolleger, eller for eksempel som pårørende eller direkte berørte, og at en stand-up komiker kliner til med en Utøya-vits uten å vite hvem han snakker til.

Hvis eneste formålet er å more hvem som helst, mener jeg at verden ikke trenger vitser på Utøya-ofrenes bekostning. På samme måte som verden ikke trenger vitser på bekostning av de som ble gasset ihjel under andre verdens krig, eller de to små jentene som ble brutalt misbrukt og drept i Banheia, og lignende. Det er så utrolig mye annet vi kan spøke og more oss med.

Jeg syns du kan stille deg selv det samme spørsmålet, kanskje det er flere som har kosteskaft både her og der, hvis det er det du mener ligger til grunn for å ha meninger om saken? Hvorfor kaller du de som har ulik oppfatning av hva som er ok å spøke om for narsisistiske drittunger? Mener du at jeg er det fordi jeg har en annen oppfatning av det å vitse om andres sorg, smerte og tragedie enn det du har?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv Anne Kath Hærland finner ingen humor i Utøya. Jmf Senkveld sist fredag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som er pretensiøst med å synes Utøya var en grusom tragedie og ta det som hendte alvorlig, om jeg får spørre?

Kanskje de ikke har kosteskaft fra anus til drøvel, men rett og slett besitter empatiske evner og etisk sans.

Godt eksempel, når du sier at de som fordømmer utøya vitser har empatiske evner og etisk sans impliserer du samtidig at de som forteller en sånn vits mangler disse egenskapene.

Ser du at det er en stor overdrivelse? At folk kan ha en annen oppfatning av ting enn deg uten å ha varig svekkede sjelsevner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du kan stille deg selv det samme spørsmålet, kanskje det er flere som har kosteskaft både her og der, hvis det er det du mener ligger til grunn for å ha meninger om saken? Hvorfor kaller du de som har ulik oppfatning av hva som er ok å spøke om for narsisistiske drittunger? Mener du at jeg er det fordi jeg har en annen oppfatning av det å vitse om andres sorg, smerte og tragedie enn det du har?

nesten så en ikke tør å svare, med det profilbildet og moderator og greier....

Folk må gjerne ha en annen oppfatning av det å spøke om tragedier, men om de dømmer dem som gjør det kun på grunnlag av spøken synes jeg de er noen narsissistiske drittunger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

nesten så en ikke tør å svare, med det profilbildet og moderator og greier....

Folk må gjerne ha en annen oppfatning av det å spøke om tragedier, men om de dømmer dem som gjør det kun på grunnlag av spøken synes jeg de er noen narsissistiske drittunger.

Jeg tror ærlig talt ikke du har skjønt hva det innebærer å være narsissist...

Edit: Eller "varig svekkede sjelsevner"..

Endret av notetur nomen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke du har skjønt hva det innebærer å være narsissist...

Edit: Eller "varig svekkede sjelsevner"..

Det jeg her mener med narsissisisk er en overdreven tro på betydning av egne meninger. Det at egne meninger er så riktige at den som har motstridende meninger må det være noe følelsesmessig galt med.

Varig svekkede sjelsevner: det var da du som mente at folk som vitset om utøya manglet empati. Vil du ikke kalle det en varig svekkelse av sjelsevnene?

Endret av sebastianen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...