Gå til innhold

Utøya vitser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å skjønne behovet for denne diskusjonen.

Det kan godt hende at noen overlevende trenger å bruke galgenhumor for å fordøye og klare å leve videre med det de har opplevd, men i såfall tenker jeg dette er noe de kommer til å holde for seg selv når de er sammen med andre som også var der.

Må man virkelig si alt som faller en inn, går det ikke an å ha såpass respekt for et par ting her i verden, at man rett og slett ikke føler behov for å fjase med det?

Jeg kommer aldri til å se behovet for en hollocaust-vits. Ei heller ser jeg at vitser om desperate ugdommer som kjemper for livet, enten det er i sjøen eller på øya, på det de trodde skulle bli en fantastisk opplevelse, er noe vi trenger. Desperate ungdom som et par dager tidligere sorgløst og glade og fulle av forventning pakket bager og dro fra familiene sine, for så å finne seg fanget i et levende mareritt som jeg ikke klarer å sette meg inn i. Hva finnes det å vitse om?

Jeg tror jeg hadde begynt å grine hvis noen hadde fortalt meg en Utøya-vits. Og jeg er ikke engang direkte berørt på noen som helst måte... Hvordan de som har overlevd Utøya eller regjeringsbomben har det, eller de som er pårørende til noen av disse, kan jeg ikke engang klare å sette meg inn i. Måtte de skånes for fjasing om dette. :tristbla:

Endret av Kosemose
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på stand-up show på Latter ca 1 mnd etter 22. juli og da prøvde en komiker å være morsom, men det ble dårlig mottatt av publikum... Jeg er personlig berørt og likte det selvfølgelig svært dårlig, men altså fikk det lunken mottakelse av et gira publikum. Komikeren skiftet raskt emne med følgene ytring: "Jasså, så den var for tidlig den, ja...". Vet ikke helt hvor man skal finne humoren i en slik hendelse uansett...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du likte den, faktisk! Jeg for min del synes den er helt forkastelig! Hva er det dere tenker med? Her svømmer uskyldige ungdommer for livet, og da er det passende å lage humor av det?! Nei, vet du hva! :nei:

Og jeg kan ikke tenke meg at de berørte noen gang klarer å se så mye humor i det som skjedde på Utøya...

Det var AUFere selv som tøyset med det. Skal du komme å fortelle dem, som er direkte berørte av hendelsen, at de ikke får lov å bedrive galgenhumor?!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er lov å le"

Jeg har ikke behov for Utøya vitser, men dømmer ikke de som trenger det. Alle er forskjellig og humor er subjektivt.

Endret av frøkna90
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en tid og et sted for de aller meste, også for Utøya-vitser. Det er ikke vitser du drar til hvem som helst. Jeg forteller ikke en 2. verdenskrig-vits til bestemor.

Edit: Jeg kan godt le av Utøya-vitser, selv om jeg syns de er stygge.

(Det har blitt redigert bort...)

Endret av Sol79
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er en tid og et sted for alt.

Alle synes i sin tid at "alle barna" vitser var morsomme - men noen av dem er temmelig makabre. Så har du vitsen om lille Ole uten armer som vil ha kake. Men han når ikke kakeboksen. Så sier moren: ingen armer ingen kake. Noen synes slike vitser er sykt morsomme og andre synes ikke det. Det er flere i samme gate - noen som også vitser med incest.

Nei jeg synes ikke det offentlige rom skal flomme over av Uttøya vitser akkurat nå midt i rettssaken. Men jeg mener helt oppriktig og helt ærlig at smaken er forskjellig og at dersom NOEN finner trøst, glede - og overlevelsesstrategi ikke minst - i å slå en vits eller lage galgenhumor ut av hendelsene så skal ikke jeg se ned på dem av den grunn. Men da er det viktig at de kjenner sitt publikum og skjønner når det passer og når det definitivt ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var AUFere selv som tøyset med det. Skal du komme å fortelle dem, som er direkte berørte av hendelsen, at de ikke får lov å bedrive galgenhumor?!

Jeg mener absolutt at de ikke bør drive med det offentlig! Det er nok ikke alle som er berørt av det som skjedde på Utøya som mener det er like morsomt å spøke med dette, noe enhver bør respektere. Hva hver enkelt gjør når han/hun er alene/med folk som har samme forståelse, er jo revnende likegyldig! Mulig mange også har behov for å bedrive galgenhumor for å komme seg igjennom det som har skjedd! Full forståelse for det, for all del.. Men å offentlig spøke med noe som berører så mange mennesker mener jeg er respektløst!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som vitser om uttøya mangler ikke bare sosiale antenner, men jeg tror de bør oppsøke hjelp.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for støtende innlegg/bilde og kommentarer til dette.

Rainbow81, mod.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tråden er ryddet for støtende innlegg/bilde og kommentarer til dette.

Rainbow81, mod.

Så bildet mitt var støtende? Da fikk vi svaret, kjære KG-ere. Det ER forbudt å vitse om Utøya.

Men på den annen side har vi da aldri hatt lov til å være mot strømmen her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så bildet mitt var støtende? Da fikk vi svaret, kjære KG-ere. Det ER forbudt å vitse om Utøya.

Stakkars deg som ikke får vitse om det største angrepet som har skjedd på norsk jord siden WW1. :filer:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis det er så viktig for deg å vitse om Uttøya, hva med å vente til rettssaken er over? Det var dette med tid og sted ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest finurlig

Hvorfor er det så viktig å kunne vitse om det?

Hva er egentlig morsomt med 500 livredde ungdommer som rømmer for livet på en øy?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det så viktig å kunne vitse om det?

Hva er egentlig morsomt med 500 livredde ungdommer som rømmer for livet på en øy?

For meg er det ikke viktig å kunne vitse om det. For meg er ytringsfrihet viktig, noe som ser ut til å være glemt etter 22. juli.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

For meg er det ikke viktig å kunne vitse om det. For meg er ytringsfrihet viktig, noe som ser ut til å være glemt etter 22. juli.

Herregud, hvor navlebeskuende går det an å bli? Om du er så opptatt av ytringsfriheten, så bruk den til noe mer viktig enn å vitse om Utøya. Hørt om alminnelig folkeskikk, omtanke og respekt for andre mennesker?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest finurlig

Ytringsfrihet omfatter også retten til taushet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, hvor navlebeskuende går det an å bli? Om du er så opptatt av ytringsfriheten, så bruk den til noe mer viktig enn å vitse om Utøya. Hørt om alminnelig folkeskikk, omtanke og respekt for andre mennesker?

Men det er jo spesielt angående Utøya at ytringsfriheten settes på prøve. Og den består ikke, dessverre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ytringsfrihet omfatter også retten til taushet.

Men ikke til å systematisk tie meningsmotstandere og hindre dem i å snakke på et offentlig forum.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men ikke til å systematisk tie meningsmotstandere og hindre dem i å snakke på et offentlig forum.

Dette er ikke et offentlig forum. Eierne av forumet står fritt til å bestemme hva som skal være lov og ikke.

Dessuten; jeg forstår heller ikke disse som MÅ bruke ytringsfriheten til å komme med vitser som ingen synes er spesielt morsomme, ikke en gang de som forteller den, bare fordi det er tillatt. Som noen andre allerede har nevnt, bruk heller ytringsfriheten til noe viktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...