Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge har per nå 10-årig obligatorisk utdanning.

Hvem er det obligatorisk for? Staten å tilby det? Den enkelte å fullføre det? Begge deler?

Hva skjer hvis noen ikke fullfører? De blir neppe kastet i fengsel? Kan de motta dagpenger? Kan de ansettes i full stilling?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge har per nå 10-årig obligatorisk utdanning.

Hvem er det obligatorisk for? Staten å tilby det? Den enkelte å fullføre det? Begge deler?

Hva skjer hvis noen ikke fullfører? De blir neppe kastet i fengsel? Kan de motta dagpenger? Kan de ansettes i full stilling?

Noen som vet?

Man kan på særskilt grunnlag bli skrevet ut av skolen før studietiden er over. Er du forresten en mann som heter Eva?

Gjest Hikken
Skrevet

Tja, jeg skulket skolen ganske mye ( ungdomsskolen ) og fikk beskjed om at hvis jeg ikke kom på skolen igjen så ville de komme til mitt hus og hente meg, for man måtte fullføre uansett ( skulket fordi jeg vantrivdes der, ble mobbet og ikke hadde noen venner ). Man kan helt sikkert ansettes i full stilling, men da i en jobb som ikke krever utdannelse ( som vaskehjelp eller kassedame ). Jeg har ingen utdannelse etter ungdomsskolen og jeg sliter veldig med å få meg jobb her jeg bor.

NAV sa til meg at jeg ikke hadde rett på noen dagpenger eller andre stønader ihvertfall.

Skrevet

Takk for svar. Det var egentlig det jeg trodde.

Og nei, er dame ja, gikk bare litt raskt da jeg registrerte meg. Takk for at du sa fra, skal fixe :)

Skrevet

skulker du mye på ungdomsskolen så det er fare for at du "ikke fullfører", så blir det vel mest sannsynlig tatt tak i ja. de kommer gjerne på døra og henter deg, og du kan få tilrettelagt undervisning. for skulker du ungdomsskolen så mye at du ikke har vurderingsgrunnlag så må det jo være noe galt. BUP/PPT blir mest sannsynlig kontakta fks...

da kan du få lov til å søke særskilt på vgs.

Men det er ikke mye jobb å få hvis du slutter på ungdomsskolen nei, er du heldig så får du vel en jobb på mcdonalds, eller en vaskejobb....

• Liker 1
Gjest Hikken
Skrevet

skulker du mye på ungdomsskolen så det er fare for at du "ikke fullfører", så blir det vel mest sannsynlig tatt tak i ja. de kommer gjerne på døra og henter deg, og du kan få tilrettelagt undervisning. for skulker du ungdomsskolen så mye at du ikke har vurderingsgrunnlag så må det jo være noe galt. BUP/PPT blir mest sannsynlig kontakta fks...

da kan du få lov til å søke særskilt på vgs.

Men det er ikke mye jobb å få hvis du slutter på ungdomsskolen nei, er du heldig så får du vel en jobb på mcdonalds, eller en vaskejobb....

Ja stemmer det :) Jeg fikk heldigvis fullført ungdomskolen til slutt, men gikk jo ut med bare 2-ere på vitnemålet, men det er jo bedre en stryk :P Men jeg vet at hvis jeg hadde kunne fått hjemmeundervisning som jeg ba om gjennom hele ungdomsskoletiden ville jeg endt opp med mye bedre karakterer. Jeg var i kontakt med BUP hele ungdomsstiden min pga skolen, men fikk aldri noe hjelp til å trives bedre på skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skoleplikt i Norge, man kan drive hjemmeundervisning om man ønsker det. Man trenger heller ikke vitnemål fra grunnskolen for å komme inn på videregående.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skoleplikt i Norge, man kan drive hjemmeundervisning om man ønsker det. Man trenger heller ikke vitnemål fra grunnskolen for å komme inn på videregående.

Kan man ha hjemmeundervisning på videregående?

Skrevet

Kan man ha hjemmeundervisning på videregående?

Du kan ta fag som privatist. Da leser du på egenhånd og går opp til eksamen. Foreldre og andre kan selvsagt drive undervisning og/eller hjelpe deg, men du må uansett ha eksamen for å få faget 'godkjent' og på vitnemål.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta fag som privatist. Da leser du på egenhånd og går opp til eksamen. Foreldre og andre kan selvsagt drive undervisning og/eller hjelpe deg, men du må uansett ha eksamen for å få faget 'godkjent' og på vitnemål.

Hvor melder man seg opp? Må man sende inn oppgavene noe sted, til en videregående skole i nærheten?

Skrevet

Hvor melder man seg opp? Må man sende inn oppgavene noe sted, til en videregående skole i nærheten?

Kontakt nærmeste privatistkontor eller gå inn på privatistweb.no.

Som privatist leverer du ikke inn noen oppgaver, du møter bare opp på eksamen, muntlig og/eller skriftlig, avhengig av hva som er aktuelt for faget du tar. Enkelte fag krever at du har gjennomført forsøk, f.eks. naturfag og kjemi, og i norsk må du ha forberedt et særemne som du kan bli spurt om på muntlig eksamen. Jeg er ikke sikker på hva som gjelder i de ulike fagene, men det står på utdanningsdirektoratets nettsider.

På eksamen blir du prøvd i læreplanen for det aktuelle faget. Læreplaner finner du også på udir.no.

Du kan lese mer om å være privatist på utdanning.no. :)

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre kan straffes hvis de holder barna hjemme fra grunnskolen og ikke har fått godkjent hjemmeundervisning.

Barn blir ikke straffet hvis de selv holder seg vekk fra skolen, men man vil gjøre alt man kan for å få dem til å fullføre.

Heldigvis kan man ikke stryke i grunnskolen, så det er stort sett oppmøte som skal til for at man får papirer på bestått ungdomsskole. Hvis man hadde kunnet stryke, måtte man jo i så fall gått om igjen, og det gjør man ikke i Norge lenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...