AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Noen som har noen gulltips som garantert kan skaffe meg jobben på intervju? Jeg har absolutt kompetansen, jeg har kunnskapen, jeg har MEGET stor interesse i det jobben omfatter, jeg er generelt en omgjengelig person og flink å snakke for meg. Men har aldri vært på jobbintervju og lurer litt på hva som kan gi meg det lille ekstra som gjør at jeg får jobben fremfor noen med samme kompetanse, kunnskap, interesse osv? Skummelt!
Kate Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 Har dessverre ingen tips som garanterer deg å få jobben, men det kan være lurt å bli litt kjent med den bedriften du søker jobb hos. Les på nettsiden deres og bruk denne kunnskapen under intervjuet. F. eks: "jeg ser at dere har/driver med/ har slike rutiner"... Da viser du at du er engasjert og har lyst på nettopp denne jobben. Det kan være en slik ting som gjør at du skiller deg ut på en positiv måte. Lykke til
Gjest Frk.Franzen Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Antar at du søker på en jobb som er en god del bedre enn den jeg søkte på, men svarer likevel. Jeg var på intervju til å bli sikkerhetskontrollør/vekter. Jeg hadde verken vekterkurs eller relevant erfaring. Vet ikke hvor mange andre som var på intervjuet, men fikk høre i ettertid at det var folk som hadde både erfaring og vekterkurs som ikke hadde fått jobben. Eneste jeg gjorde på intervjuet var å hilse når jeg kom, virke veldig interessert i jobben og det han snakket om, være blid og høflig samt takke for meg når jeg dro. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Det er ikke mange ukene siden jeg heller var på mitt første jobbintervju. Blir ferdig med utdannelsen min nå til våren, og konkurrerte mot søkere med erfaring både fra Oslo, Trondheim og Bergen. Likevel fikk jeg jobben! Mine tips er: - Forberedelse, forberedelse, forberedelse! Jeg leste bedriftens hjemmesider både ut og inn og satte meg inn i årsregnskapene fra tidligere år (nei, studerer ikke økonomi). I styrets beretning står det ofte nyttige ting om bedriften som du ikke finner på hjemmesiden ellers, i mitt tilfelle stod det at det ble gjennomført årlige undersøkelser av hvor fornøyde de ansatte var med å jobbe der og at tilfredsheten var veldig høy. Når du på intervjuet blir spurt om hvilket inntrykk du har av bedriften kan da du trekke frem noen positive ting både fra nettside og årsregnskapet . Finn ut hvorfor DU kunne tenke deg å jobbe for denne bedriften fremfor andre bedrifter! - Øyekontakt, smil og et fast håndtrykk! Dette er kjempeviktig, og gir et inntrykk av at du har selvtillit og er motivert for jobben! Si at dette er ditt første jobbintervju og at du er nervøs fordi du har veldig lyst på jobben! - Skriv ned relevante spørsmål som du tar med på intervjuet - er dette en nyopprettet stilling/hvorfor sluttet den tidligere arbeideren? Hvordan foregår opplæring? Hvordan er en typisk dag på jobben? ...osv. - Ha et åpent kroppspråk! Ikke sitt med armer og ben i kors, len deg fremover mot intervjuerne (med måte selvfølgelig) og hør på det de sier. Om du er usikker på spørsmålene, spør hva de mener. Svar konkret på det de spør om, og om du ikke har noen gode eksempler på jobbrelaterte situasjoner, gi eksempler fra private situasjoner/situasjoner i skolesammenheng. - Forbered deg på spørsmål om hvordan du takler å jobbe selvstendig/i team, hvilke egenskaper du kan jobbe mer med (gode vs. dårlige egenskaper), og ikke minst hvordan du takler utfordrende situasjoner du møter på i arbeidslivet. Jeg fikk også spørsmål om hvilke egenskaper jeg synes var viktig at sjefen min hadde og hvordan jeg synes forholdet oss i mellom skulle være. - Pust med magen! Dette er en god teknikk for å roe ned før og under intervjuet. Ta deg god tid på spørsmålene, og tenk godt gjennom hva du vil få frem når du svarer. Ikke gi inntrykk av at du kan ting du ikke kan, men heller gi inntrykk av at du er veldig interessert i å lære hvordan det du ikke kan enda fungerer. Ikke tenk på at intervjuerne er ute etter "å ta deg". Ha selvinnsikt og svar etter beste evne, intervjuerne er bare mennesker de også. - Skriv ut CV, vitnemål og karakterer og attester med kontaktpersondetaljer. Jeg stiftet dette sammen i to eksemplar - en til hver intervjuer. Dette fikk jeg veldig positiv respons på, og viste at jeg hadde forberedt meg. - Les gjennom utlysningen godt på forhånd, og ta med søknaden din, og utlysningen på intervjuet. Det er viktig at du husker det som står i søknaden din, ettersom det er dette som er grunnlaget til at du er innkalt til intervju. Funder rundt hva de kan stille spørsmål ved i søknaden din, og tenk ut gode svar! - Still oppfølgingsspørsmål under intervjuet. Du vil sannsynligvis få en kort presentasjon av avdelingen du skal jobbe på, og ved å stille gode oppfølgingsspørsmål viser du at du er interessert. - Kle deg i noe du føler deg komfortabel i. Det er viktig å fremstå presentabel, men du skal også føle deg vel der du sitter Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg det var iallefall det som gjorde utslaget for meg! De skulle egentlig ha to intervjuer, men likte meg såpass godt at det ble med det ene intervjuet (som forøvrig varte i 1,5 time!) 3
Gjest nemorosa Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Var meg som skrev det siste innlegget! Glemte å føye til en ting: Les over spørsmål det er vanlig å få på intervjuet og forbered gode svar det stilles alltid typiske intervjuspørsmål, og dette er noe du kan forberede deg godt på anbefaler deg å gå gjennom denne: http://www.studenttorget.no/index.php?show=4793&expand=4631,4793&artikkelid=8162
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå