AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Vi er et par med et lite barn. Vi bor i dag i Oslo, og stortrives med alt av butikker o.l. i nærheten. Vi eier en leilighet som vi tenker at vi vil flytte ut av om 1-2 år pga støy fra naboer og vi vil ha større plass. Vi har vurdert å kjøpe rekkehus litt utenfor Oslo, men det vil da koste ca 2,5 millioner, og med en husleie på 3-5000 kr. Det er mer enn vi har råd til dessverre. (Eventuelt går det akkurat, har ikke regnet nøye på det, men det blir 1 million mer i lån enn det vi har nå.) Men, så har vi fått tilbud om å få en tomt, der vi kan sette opp et ferdighus. Dette stedet ligger ca 1 time med bil fra Oslo, men vi vil ikke ha stort mer reisevei til jobb enn det vi har pr. i dag. Men så var det dette med å bo på landet da Vil vi egentlig det? Jeg liker så godt å bo sentralt, og ha kort vei til kjøpesentre og kafeer, selv om jeg har benyttet meg av det veldig lite i det siste. Liker liksom bare tanken på å ha muligheten. Mannen min er fra Oslo, og jeg er fra landet, men ikke fullt så landlig som dette stedet. Jeg har hele min oppvekst tenkt at jeg aldri vil bosette meg lenger ut på landet enn der jeg er fra. Men så plutselig høres det ganske bra ut allikevel. Vi har jo aldri i verden råd til et hus i Oslo. Og bråk fra naboer er et problem for oss. Hva syns dere? Skal jeg prøve å komme over fordommene mine til dette stedet, og bare kjøre på? Eller er det andre ulemper ved å bo på landet som jeg ikke har tenkt på? Vil selvfølgelig at barna våre skal få en god oppvekst. Er det bedre å vokse opp på landet? Vil det være nok unger å leke med der, vil det være nok fritidstilbud? (skjønner at dere ikke vet svaret på de to siste )
Mamma1 Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Jeg hadde reist fra Oslo ja. Ville ikke latt barna mine vokse opp der..
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 TS her. Enda en god grunn for å flytte er at vi har foreldrene mine der, og jeg elsker tanken på at barna mine skal vokse opp med besteforeldre rett i nærheten. ( og tanken på at vi lett kan få barnepass ) Men æsj, så langt ut på landet da.......
Gjest BM2 Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Langt ut på landet? Flytt til Finnmark og få perspektiv på ting. 2
Mamma1 Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Langt? Ikke langt nok spør du meg.. Helt seriøst? Har du så masse tid til å "bruke" byen nå da? Med barn og alt?
Gjest BM2 Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Ække no kult å ikke kunne henge med barnevognsmafian på grüner vettu... 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Vet at det ikke er så innmari langt, sett i perspektiv. Men for meg som bor i byen nå, føles det slik Neida, jeg har ikke tid til stort annet enn jobb og familieliv Så jeg vet innerst inne at jeg er tullete. Men hele prossessen med å skulle bygge hus er skremmende også! Aner ikke hvor vi starter.
Mamma1 Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 Og tenk på alle pengene du sparer. Bedre luft og miljø for barna, uvurderlig kontakt med besteforeldre, mindre og mest sannsynlig bedre skoler osv. Sett opp en liste med positive ting ved å flytte og en med negative.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Jeg har vokst opp "på landet". Ikke utenfor Oslo, men i Nord-Norge. Jeg skal tilbake hit etter jeg er ferdig å studere!! Jeg kan ikke tenke meg verre sted å bo enn i en by. Oslo er jævlig. Jeg tror det er sånn ting man må være vant med eller ikke. Er du vant med å bo på landet; er du interessert i friluftsliv/dyr/osv, hvorfor ikke?! Å trenger du noe mer er det trossalt bare 1 times kjøretur. Barna dine kommer til å storekose seg på landet - det VET jeg!! Alle barn storkoser seg når de får slippe "fri" og finne på ting selv å gjøre... 1
Mamma1 Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Jeg er nå mamma til to tenåringer, og er sjeleglad for at jeg bor på landet.. Jeg er glad 3 åringen min kan få sykle ute i hagen og at vi har plass til trampoline. Det får man ikke midt i byen.
belle_ Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Jeg personlig kommer nok aldri til å flytte fra Oslo, mine barn skal vokse opp her. Men folk er forskjellig, man må gjøre det man har råd til.
LittleJ Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Hadde flytta tvert! En time fra Oslo er da ikke mye... Bor 1,5 time unna og jeg syns det er veldig greit =P Spørs jo hvilken retning det er snakk om. Regner med det ikke er mot Drammen, for det blir jo ikke akkurat landet. Mot Roa og den veien er det kjempefint å bo! Med tanke på barn er det jo bedre å bo på landet enn i byen, tror jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg slapp en 8åring ut på sykkel i Oslo!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 TS Det er mange gode argumenter for å bo på landet. Men samtidig bekymrer jeg meg for om det vil være nok unger å leke med ute. Her i oslo er det haugevis av unger ute til enhver tid. Og jeg er litt redd for "bygdedyret", sladring, og det å ikke kunne forsvinne litt i massen. Vi er ikke opptatt av hverken friluftsliv eller dyr. Men fint hvis barna får disse interessene Liker tanken på trampoline og stor hage Men samtidig så liker jeg så godt det urbane ved en by.
LittleJ Skrevet 11. mai 2012 #16 Skrevet 11. mai 2012 Det er omtrent ved Roa ja, LittleJ Da kan du trøste deg med at det er mange barn der =) Finnes jo avsideliggende plasser borti der også, men sånn generelt er det jo en del mennesker som bor der selv om det er på landet! Mora mi bodde på Roa en stund. Hadde jo ikke no kontakt med de helt minste vi da, men det var da en del tenåringer der hvertfall. Regner med de ikke har blitt infertile borti der ;-) Men med det sagt så må man jo være litt mer innstilt på å kjøre ungen sin mer borti der enn om man bor midt i byen med kollektivtransport. Uansett syns jeg det er verdt det og jeg personlig syns det er kjempefint og koselig borti der =)
Gjest BM2 Skrevet 11. mai 2012 #17 Skrevet 11. mai 2012 Er jo bare til å rægge rundt på landet en dag og se om det er noen unger der. Svinge innom barneskolen og skli sakte forbi...
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 TS Jeg er forberedt på at vi må kjøre barna mer rundt, det måtte min mor med meg, og det er helt greit. Merker at jeg blir mer positiv til å flytte Selv om hele byggeprossessen høres svært skremmende ut. Egntlig har vi ikke så veldig mange gode alternativer heller da. Syns ikke vi kan bli boende her pga bråk + liten plass. Og rekkehusene på skedsmo til 2,5 (billigste området jeg har funnet, som ikke er for langt unna oslo) har vi jo egentlig ikke råd til uansett, når det er 5000 i husleie i tillegg.
Mamma1 Skrevet 12. mai 2012 #19 Skrevet 12. mai 2012 Skulle ønske jeg kunne bygge mitt eget hus. Planleggingen er jo fantastisk. Nå kan du jo få det sånn som du vil!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #20 Skrevet 12. mai 2012 Det finnes steder utenfor Oslo hvor man får rekkehus utenå betale 5000 i leie på toppen. Anbefaler deg å kikke nærmere på Rælingen, Jessheim, Sørumsand, Kløfta, Årnes osv. Flere av disse stedene har gode kollektivforbindelser, samtidig som de er barnevennlige. Kikk også nedover mot Sk.i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå