Dolce Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Noen insekter og/eller skadedyr har laget noe som ligner på spytt på endel av hageplantene våre. Også på urtene jeg bruker i maten. "Spyttet" ligger oftest der bladet går ut fra stilken, i "kroken". Noen som vet hva dette er? Har prøvd å google, men finner ikke noe vettugt. Jeg er mest opptatt av hvordan det påvirker urte/krydderplantene som vi skal spise (salvie, persille, rosmarin m.m.)
Brunhilde Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Det kan være skumsikade: Skumsikade Larvene lager et hvitt skum. De voksne etterlater en gift i planten som gjør at bladene gulner. Overvintrer som egg og klekkes ut i mai. Symptom: Skumdannelser i overgangen mellom blad og stilk eller andre steder på planten. Gule misdannede blad. Behandling: Spyl vekk eller fjern skum, gå over planten om høsten og sørg for at ingen egg overlever.
Dolce Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2012 Det kan være skumsikade: Takk :-) Dette var også det eneste jeg fant på Google. Men plantene virker superfriske, ingen tegn til gule blader. Men skal gi dem en real spylekur i morgen tidlig.
Gjest Kaxxy Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 http://www.finegardening.com/how-to/qa/milky-white-foam-stems-leaves.aspx , kanskje?
Gjest mari kontrari Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 Gaukespytt, kaller vi det, det er vanlig å se på gresstrå i utmark, blant annet. Og skumsikade er nok riktig, plantene tar ikke alltid skade. Skumsikade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå