AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Hei Kanskje et litt tullete spørsmål, men: hvis man studerer sykepleie og blir satt i praksis, må man da regne med at man må ha praksisplass på steder hvor man må jobbe om natten også? Eller kan man velge å jobbe fra 8-4 f.eks.? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er veeeeldig avhengig av å ha en noenlunde fast døgnrytme. Jeg blir rett og slett fysisk dårlig hvis jeg må være oppe til sent på natt (kvalm, skjelven, generelt urolig), og når jeg først får lagt meg er jeg så oppkjørt av jeg knapt får sove. Dermed blir dagen etterpå preget av lite søvn og urolighet. Samtidig tror jeg sykepleie kunne vært et interessant fag for meg, og jeg kunne godt tenke meg til å spesialisere meg til å jobbe med barn eller som helsesøster på en skole. Og da får man jo faste jobbetider. Men man må først klare å bestå praksisen. Så: om man studerer sykepleie, må man jobbe mye om natten? Og må man regne med å få jobber hvor man må jobbe om natten, etter at man er ferdig utdannet og? (Før man da evt. videreutdanner seg)
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Da jeg var innlagt på sykehus for mange år siden kom det sykepleierstudenter på praksis inn til meg om natten for å ta blodprøver
Strikkemamma Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Ja du må belage deg på å jobbe netter om du skal bli sykepleier. Noen få plasser i kommunen på sykehjem og psykiatriske dps'er opererer med egne nattevakter så de slipper det..
Amarinda Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Jeg regner med at du må gå i turnusen som er på det stedet du er i praksis. Du skal nok ikke gå mye på natt, men det er viktig at du som student får innsikt i hva det yrket du velger går ut på. Vanligvis tror jeg studentene går mest dag og noe kveld.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 TS. Takk for svar. Det var det jeg fryktet. Skulle virkelig ønske jeg var en person som kunne like å være våken om natten, men relaliteten er at etter kl 12 har jeg mest lyst til å krype under dyna og bli der i 8 timer. Kanskje ikke de beste forutsetningene for å studere sykepleie eller et annet fag hvor man må regne med nattejobbing... Huff, veldig kjedelig når jeg faktisk virkelig kunne tenkt meg å studere dette.
Gjest Offensive Pie Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Ja du må belage deg på å jobbe netter om du skal bli sykepleier. Noen få plasser i kommunen på sykehjem og psykiatriske dps'er opererer med egne nattevakter så de slipper det.. Er ikke dette den vanligste ordningen? Jeg har aldri hørt om en turnus som inneholder dag, kveld og nattvakter Det må da bli vanskelig for døgnrytmen?
liv Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Pappa jobber på sykehus og jobber alle tre typer vakter, dvs dag, kveld og natt. Du vil bli helsesøster eller lignende, da må du vel jobbe to år før du kan ta videreutdanning?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Pappa jobber på sykehus og jobber alle tre typer vakter, dvs dag, kveld og natt. Du vil bli helsesøster eller lignende, da må du vel jobbe to år før du kan ta videreutdanning? TS her. Fra utdanning.no: For å søke opptak til helsesøsterutdanningen må du være offentlig godkjent sykepleier og ha minst ett års relevant yrkespraksis etter at du fikk autorisasjon. Fant ut at det er noe som heter nevrosykepleier, som er spesialisering i behandling av sykdommer i hjernen og nervesystemet. Det er nok dette som hadde passet meg aller best. Ifølge utdanning.no varierer det om man trenger praksiserfaring for å kunne studere det. Det virker kjempespennende, og jeg kunne godt tenke meg å jobbe med det. Men det er kanskje ikke forsvarlig for hverken meg eller pasientene hvis jeg skal være trøtt og dårlig om natten...
Wildy Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 Kan hende at du må ta noen nattevakter i praksisperiodene, men neppe mange. Det variere sikekrt litt mellom skolene hva slag praksis de har på dette med nattevakter. Mange steder har de egne nattevakter, og " vi andre" går dag og kveld.Det å gå natt er egentlig ganske greit, problemet er å bytte mellom natt, dag og kveld, det er pyton ( synes jeg). Jeg jobber dag og kveld, det eneste jeg går av nattevakter er en og annen dobbelvakt hvert jubelår.
CoffeeCup Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Tror nok ikke sykepleier er det rett yrket for deg... 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 TS igjen. Tittet på stillingsannonser på finn.no, hvor det i flere av annonsene står ting som "Sykepleier i 3-delt turnus, arbeid hver 3. helg.". Betyr 3-delt turnus at man bytter på å jobbe dag, aften og natt? I de fleste annonsene står det bare at det er 100% stilling. Vanskelig å vite om det innebærer nattjobbing. Kveld og dag skal gå fint, og jeg kan godt stå opp tidlig og begynne vakten tidlig. Det er bare den dumme natte-jobbingen...
CoffeeCup Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 3-delt turnus betyr at vakten er delt opp i tre skift, men er ikke nødvendigvis sagt at din stilling innebærer nattevakter. Men ut ifra hva jeg har erfart gjør det det.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Kan hende at du må ta noen nattevakter i praksisperiodene, men neppe mange. Det variere sikekrt litt mellom skolene hva slag praksis de har på dette med nattevakter. Mange steder har de egne nattevakter, og " vi andre" går dag og kveld.Det å gå natt er egentlig ganske greit, problemet er å bytte mellom natt, dag og kveld, det er pyton ( synes jeg). Jeg jobber dag og kveld, det eneste jeg går av nattevakter er en og annen dobbelvakt hvert jubelår. Takk for svar Godt å få litt informasjon fra en som jobber som sykepleier. Jeg tror det aller verste måtte vært å bytte på å jobbe dag, aften og natt. Som sagt er en noenlunde fast døgnrytme veldig viktig for meg. Kan du fortelle litt om hva som gjør at du syns det er greit å jobbe om natten?
Wildy Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Det er en annen rytme om natten. Selv om det kan være mer enn nok å gjøre så er det litt egen stemning. Man kommer så utrolig nær folk midt på natten, og det er veldig spesielt. Jeg liker å pusle rundt litt i midt eget tempo, så en grei nattevakt hvor man har tid til å gjøre det man skal på skikkelig vis er hyggelig. Men det kan også være så travelt at man ikke helt vet hvor man skal begynne. Og man har færre kollegaer å støtte seg på.Noe som igjen setter større krav til din kunnskap og ferdigheter. Første sommeren etter grunnutdanningen gikk jeg nattevakt på et sykehjem. Det var både en fin og grusom sommer. Pasienter i sykehjem er faktisk ofte veldig dårlige, og det er vanskelig. Symptomene kan være uklare og det er ikke alltid lett å vite hva man skal se etter. I tillegg har man ikke sjelden døende pasienter ( forhåpentligvis er det budsjett til å leie inn fastvakt). Legg på pasienter med demens som ikke finner roen til natten, så har man en livlig nattevakt foran seg. Lærte utrolig mye den sommeren, selv om jeg til tider var vettskremt og lurte på hvorfor i all verden jeg ikke ble snekker i stedenfor. Det var bratt læringskurve, for å si det slik.Tror jeg leste mer den sommeren enn hva jeg hadde gjort gjennom studiet ( og jeg leste mye som student!) ;-) Sykepleie er et allsidig fag, og du har utrolig mange muligheter. Det er mange videreutdanninger, og du blir ikke arbeidsledig med det første!. Men det er også et tøft yrke, både fysisk og psykisk. Jeg anbefaler det så absolutt, jeg stortrives med jobben min!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #15 Skrevet 11. mai 2012 Vi har ikke nattejobbing i praksis der jeg studerer hvertfall. Vi må ha noen kvelds- og helgevakter, men ingen nattevakter. Det er også et fåtall av de sykepleierene jeg har møtt på på jobb og i praksis som jobber natt.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #16 Skrevet 12. mai 2012 Må si til deg over her at jeg lurer på hvor du har vært i praksis, alle steder jeg har vært i praksis og jobbet har det vært tre-delt turnus. Ts, du følger kontaktsykepleiers turnus i praksis, dvs at du må belage deg på å jobbe både dag/kveld/natt. Dette er også viktig for å forstå helheten i behandling og observasjon rundt pasienten. Mange sykepleiere liker ikke å jobbe natt, men det er en del av jobben og da er det bare noe man sliter seg gjennom. Som ferdigutdannet må du også regne med å få jobber der det er tredelt skift, da stillinger som kun innebærer dagarbeid er ettertraktet,og som regel krever erfaring.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #17 Skrevet 12. mai 2012 Takk for alle svar så langt. Da får jeg gå ut i fra at jeg mest sannsynlig må belage meg på noe nattjobbing. Kan jeg få spørre hvor mye natt dere jobber? Er det vanlig at man jobber f.eks.: mandag - dag, tirsdag - ettermiddag, onsdag - natt, torsdag - dag osv.? Man må vel få helt tullete døgnrytme hvis man skal jobbe slik? Og som sykepleiere, er det viktig å kunne mye kjemi og matte? Jeg vet at man ikke trenger realfag fra vgs for å komme inn, men er det likevel en fordel? Sykepleieryrket virker fryktelig spennende, så en mulighet kunne jo vært å ta ett år hvor jeg tok realfag og jobbet deltid på et pleiehjem eller lignende? Fra før av har jeg bare P-matte. Jeg interesserer meg også for mennesker med psykiske utviklingshemninger, og lurte på å jobbe på en bolig for brukere. Tror dere jeg vil få noenlunde samme erfaring av det? Likheter er hvertfall at man har mye ansvar og jobber natta Og et siste spørsmål: hvis man videreutdanner seg, er det lett å få jobb innenfor det feltet da? Si at jeg går videre på nevrosykepleier, vil jeg bli veldig ettertraktetet, eller er det ikke så mange ledige stillinger? Spørsmålet blir vel: er alle spesialiseringer innen sykepleieryrket like ettertraktet?
Amarinda Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 TIl TS: I boliger for psykiske utviklingshemminger er det vanligvis hvilende nattvakt. Dvs. at man sover mellom 24 og 6 om morgenen og bare står opp om noe spesielt skulle skje.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #19 Skrevet 12. mai 2012 Du klarer deg helt fint med P-matte på sykepleien Der jeg jobber, jobber man som regel to - tre netter etter hverandre. Slik jeg har sett på turnusen deres så har de en fridag etter siste nattevakt. Du går ikke dag etter natten du har jobbet, det blir å gå dobbel vakt, noe som egentlig ikke er lov (etter det jeg har forstått) Legger bare til at jeg går ikke sykepleien, kjenner bare flere som gjør det og jobber selv på sykehjem.
Poppsilopp Skrevet 12. mai 2012 #20 Skrevet 12. mai 2012 Hei jeg har jobbet på sykehus, sykehjem og bofellesskap, og alle plassene har det vært faste nattevakter. Kanskje hvis det er krise må en av de på dag jobbe natt, men det er ikke ofte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå