Gå til innhold

Baby tett nese

trøndera80

Anbefalte innlegg

Er det sant at tett nese på baby kan være farlig? Vet at de er nesepustere, men hvis nesen blir tett så greier de å puste gjennom munnen?

Vil bare vite for dattra mi på 4 mnd virket litt forkjølt i dag, tett nese og nyser mye. Har gitt henne saltvannspray og brukt nesesuger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du hørt om noen som stryker med fordi de har tett nese? Bare lurer..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å drypp morsmelk i nesen hennes. Funker bedre enn saltvann. Nei de dør nok ikke, men er ubehagelig og de sover dårlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er at morsmelk øker slimproduksjonen ytterligere. Jeg bruker saltvann og nasfrida, og hvis det ikke hjelper og han ikke får sove pga det, bruker jeg nesedråper til baby. 1-2 dråper i hvert nesebor åpner det helt opp, og i følge legen vår forebygger det også ørebetennelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt det men det var en lege på nettet her som skrev det, ble litt skremt :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt det men det var en lege på nettet her som skrev det, ble litt skremt :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å drypp morsmelk i nesen hennes. Funker bedre enn saltvann. Nei de dør nok ikke, men er ubehagelig og de sover dårlig av det.

Morsmelk skal man ikke bruke ifølge legene på mitt lokale sykehus. Vi hadde en natt på sykehus da frøkna var 2 måneder grunnet tett nese. Hun gulpet mye, og legene fortalte da at morsmelk er klissete og det er mulig det klumper seg og gjør ting verre. Vi ble anbefalt å dryppe med saltvann beregnet for spedbarn, gjerne like før amming da det hjelper for å få åpnet opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da merkelig at morsmelk er det vanligste rådet man får.. Har brukt det på 3 barn og syns det er enklest og virker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er at morsmelk øker slimproduksjonen ytterligere. Jeg bruker saltvann og nasfrida, og hvis det ikke hjelper og han ikke får sove pga det, bruker jeg nesedråper til baby. 1-2 dråper i hvert nesebor åpner det helt opp, og i følge legen vår forebygger det også ørebetennelse.

Googlet nasfrida, er denne bedre enn sånn ballong? Håper du skjønner hva jeg mener, en sånn du trykker inn, putter i nesen og snørret kommer ut :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da merkelig at morsmelk er det vanligste rådet man får.. Har brukt det på 3 barn og syns det er enklest og virker best.

Jeg vet, jeg fikk også det rådet fra flere hold, andre mødre, svigermor, helsesøster og slikt, men legene på sykehuset sa altså noe annet. Hører flere har hørt det jeg ble fortalt. Mulig mm er et råd som har vært så lenge at det er blitt "sant". Tror vel neppe det kan være sååå ille siden "alle" gjør det, men jeg valgte å høre på hva legene sa :)

Edit: skrivefeiler... iPad. :roll:

Endret av O'hara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , jeg vet ikke. Veldig smart å dryppe morsmelk på øyet hvis det verker eller det er et hår innpå har jeg funnet ut. Barnet reagerer ikke på det engang, og verkinga har sluttet :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet nasfrida, er denne bedre enn sånn ballong? Håper du skjønner hva jeg mener, en sånn du trykker inn, putter i nesen og snørret kommer ut :fnise:

Ja, jeg syns det er mye mer effektivt. Brukte ballong på mitt eldste barn, og fikk sjeldent ut store mengder. Med nasfrida får jeg ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Englevakt

Vi ble sendt med ambulanse til St. Olavs en kveld da jenta vår på litt over 2 måneder fikk fullstendig pustestopp, og trodde at vi kom til å miste hu. Etter den episoden lette jeg febrilskt etter en nesesuger som var effektiv nok til å få opp slim som samlet seg, så jeg kjøpte nesesuger på barnas hus, mn den vil jeg ikke kalle effektiv, så kom jeg over en side på Internett, Babyvac.no Først tenkte jeg at det var litt voldsomt, mn jeg kjøpte den likevel, var desperat etter det som hadde hent tidligere, og tenkte at jeg ikke kom til å takle den episoden en gang til. Da vi brukte Baby Vac for første gang ble jeg målløs! Jenta er ikke så begeistra når vi begynner, mn når vi er ferdige, og hun ikke har noe slim i nesa etterpå så er hun så fornøyd og sover så godt! Et av mine aller beste kjøp, anbefales til alle som har spedbarn spesielt!!! Funker helt utrolig bra med litt OtriBaby saltvannsløsning som får virke litt før du begynner å suge ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også fått beskjed fra flere hold at saltvann+nesesuger er MYE bedre enn morsmelk når det gjelder tett nese - MM funker til mye annet ad barnets helse, men ikke til å løse opp slim:)

Otribaby har en nesesuger som selges på alle apotek og funker superbra, en sånn hvor man suger ut slimet selv. (men med filter, såklart). Da kanman bruke litt skjønn og fingerspissfølelse selv også, det er ikke et statisk eksternt vakuum, liksom.

Kjør på med saltvann og nesesuger! Det skal veldig mye til før tett nese i seg selv utgjør noen risiko for babyer. Det høres veldig mye verre ut enn det er fordi de har så små ganger og så mange deler i kroppen ikke er ferdige ennå. Min datter ble kjempeforkjølet da hun var 3 uker. Vi var ut og inn på legevakt og på kveldspoliklinikken på barneavdelingen på Haukeland, men ble alltid sendt hjem igjen med beskjed om at dette var en vanlig forkjølelse, som ser og høres mye verre ut, men som ikke er farlig så lenge den holder seg i øvre luftveier.

Anonym poster: 456faa537b9e484c4585b5a2d670b2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nuk (?) sin nesesugerballong på mi på åtte mnd. Mulig otribaby er den beste, men på ei som fekter så mye med armene som mi gjør, ville det vært helt umulig med en slange også. Holde selve sugeren, ha slangen i munnen, holde hodet og to helt uberegnelige armer samtidig som man snakker rolig og suger inn? Ikke snakk om.. Kanskje det fungerer på de aller minste, men ikke på mi på åtte mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dryppe mormelk i nesen først, så ammer jeg litt, tar litt saltvann inni, ammer litt til. Da pleier han å nyse ut snotten ellers så suger jeg det ut med nesesugeren. Til slutt renser jeg med saltvann, da pleier det å holde en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...