AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Jeg spør fordi jeg har skjønt at det er ulik forventning blandt de som skal gifte seg. Jeg spør om hva du ønsker fra mammaen din og ev. faren din. Jeg spør også om der du fikk mer "hjelp og meninger" enn du faktisk ønsket. Jeg spør fordi jeg som mamma ikke vil være for mye og ei heller for lite. Jeg ønsker å kunne delta i forkant på en ok måte. Jeg skjønner jo at dere har ulike ønsker og forventninger og ulike forhold til foreldre samt at avstand kan spille inn. Del alt uansett.
csj061 Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Mine foreldre gjorde det enkelt for meg. Min stesøster har allerede giftet seg og jeg vet at hun fikk penger av min far. Min mor sa med en gang vi var forlovet av vi skulle få penger, og da samme sum som vi får av far, siden han allerede hadde satt en ramme til bryllupet til søsteren min. Så da blir det 26000kr fra min mor, og 26000 kr av min far. Og både min manns mor og far har lagt seg på samme linje (han har også søster som har giftet seg). Og vi velger selv om vi vil bruke disse pengene til selve bryllupet eller andre ting. Mye går nok til festen. edit: Jeg får også kun den hjelpen jeg spør om. Endret 11. mai 2012 av csj061
Irja Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Her min mening og tips: Vær interessert. Spør hvordan det går i planleggingen, om det er noe de trenger hjelp til i planleggingen eller på bryllupsdagen (f.eks passe på vesken hennes) men ikke mas. Ikke fortell hva hun/de skal å bør gjøre, hvem de må be osv. :-) 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Her min mening og tips: Vær interessert. Spør hvordan det går i planleggingen, om det er noe de trenger hjelp til i planleggingen eller på bryllupsdagen (f.eks passe på vesken hennes) men ikke mas. Ikke fortell hva hun/de skal å bør gjøre, hvem de må be osv. :-) Enig med dette, men husk at hvis det er noe du alltid har drømt om å gjøre for henne (som å være med å prøve kjoler, lage invitasjoner eller lage bryllupskaken) luft tanken for henne. Jeg regner med at du har et godt forhold til datteren din siden du lager en tråd om hvordan du kan stille opp for henne best mulig i forkant og på den store dagen hennes, så da har du en liten anelse om det du drømmer om er noe hun kan tenke seg å få hjelp til 3
Anglofil Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Vi ønsket oss ikke noe spesifikt. Vi hadde en ønskeliste og hadde i grunn ingen forventninger. Jeg gjorde alt selv, og min mamma stilte bare spørsmål om hvordan et gikk, men hun blandet seg ikke inn. Det ble til at mamma lagde et par kaker og hjalp til med pynting. Som en overraskelse betalte de bryllupskaken og frisør som gjorde i stand hår og make-up. Utover dette fikk vi 40.000 kr av mine foreldre og jeg er ufattelig takknemlig. Mvh Yvonne
Evie Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Jeg vet ikke om du er mor av brud eller brudgom, men mitt tips er litt uavhengig: som sagt over: vær interessert. Ikke vær negativ, men gjerne kom med konstruktive forslag. Om man har en forståelse av at det ikke er ens eget bryllup og ikke tar helt overhånd er man innenfor. Hverken svigermor eller mamma bidrar mye økonomisk, men fantastisk å ha noen å prate med og dele detaljer med :-)
Fanteria Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 Jeg syns det er godt å kunne lufte tanker og ideer med mammaen min. Jeg kommer nok til å høre litt med henne når det gjelder kjolen også. Men per i dag har ikke jeg og min kommende mann kommet så langt i planleggingen, så det blir vel litt mer når det nærmer seg. Kommer nok til å spørre om litt hjelp når den store dagen er der. Er jo litt å holde styr på når det gjelder økonomiske bidrag forventer jeg ingenting. Så lengehun er der og vil dele dagen medmeg er jeg strålende fornøyd
Dhalia Skrevet 12. mai 2012 #8 Skrevet 12. mai 2012 Min mor spør interessante spørsmål og jeg ber om den hjelpen jeg vil ha. Jeg ville gjerne ha henne med på brudekjoleprøving og da kjørte hun 40 mil for å være med på dette. Fine mammaen min! Hun kommer med tips til blomster, hjalp meg med gjestelisten (og med hjelpe mener jeg hjelpe, ikke overstyre). Hun skal bake kake og og passer på at jeg får andre til å bake flere kaker! Hehe. Vi får 20000 til bryllupshjelp og 15000 i bryllupspresang som vi kan bruke som vi vil og det er jeg evig taknemmlig for! Svigermor er livredd for å tråkke meg på tærne! Hun stiller også opp mye og kommer med tips og råd (Så blir hun nervøs for om hun har gått for langt, noe hun aldri gjør!). Jeg kan be henne om hva det skulle være. Vi får 30000 av dem til bryllupet og det er vi også kjempe glad for. Det som er viktig å få med er at siden vi har foreldre som er med på å betale så lar vi også de være med på å bestemme en god del. Men vi er da så heldige at det vi vil er det våre foreldre vil så det er ikke noe problem! 1
fullmånebrud Skrevet 12. mai 2012 #9 Skrevet 12. mai 2012 Jeg skulle ønske jeg fikk noe annet enn negative kommentarer om alt ang bryllupet. Det er galt at vi velger å gifte oss på den måten vi gjør, det er galt at vi bruker penger på bryllupet, det er galt at jeg ______ (fyll inn selv). Alt er bare pyton for henne, hun kommer hele tiden med stikk som sier at hun ikke skjønner hvorfor vi i det hele gidder gifte oss. Her er det bare negativitet fra mamma, men heldigvis har jeg en svigermor jeg kan snakke med om det. Som faktisk gleder seg til bryllupet. Hun jeg diskuterer kjole med, kakepynt, bordplassering og som er en støtte i forkant av bryllupet. Gleder meg over at jeg har fått en slik flott svigerfamilie Misforstå meg rett, har faktisk egentlig et godt forhold til min mor. Men akkurat når det gjelder bryllupet så mener hun visst at folk i trettiårene bør gifte seg i tinghuset uten andre til stede
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå