AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Vurderer å ta noen feriedager i Oslo i neste uke, og har lyst til å oppleve 17.mai i hovedstaden. Men har aldri vært der på 17.mai før, så jeg lurer på om det er VELDIG kaos? Tenker å ankomme hotellet kvelden før, og helst overnatte på et sentrumshotell så man bare kan ta bena fatt på 17.mai og slipper å styre med parkering. Noen som har erfaringer fra 17.mai i hovedstaden som de vil dele? Hva er verdt å få med seg? Og er det noen som har anbefalinger til hoteller som er bra?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Takk for svar! Tar gjerne i mot flere erfaringer :-)
Gjest uAnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 åh det er så kaos at det er sinnsykt. Sentrum er som dekket på Titanic egentlig, minus all gråtingen! Jeg drar nesten alltid til kubaparken på 17mai, der er det ikke så trangt men allikevel godstemning.
Anglofil Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 For meg er det kun ett sted hvor man feirer "ordentlig" 17.mai, og det er i Oslo. Det er én ting jeg virkelig savner ved å bo i Kristiansand, og det er at 17.mai virkelig ikke er det samme. Men ja, det er mye mennesker, og for de som ikke er vant til det vil det nok kanskje oppleves som kaos. Men for meg er det det som er ekte 17.mai, det gir meg skikkelig god stemning. Og barnetoget i Oslo slår jo alle andre etter min mening, så for meg er Oslo noe helst spesielt på denne dagen. Mvh Yvonne 1
Gjest navnelapp Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Ja, det er kaos. Ikke til å anbefale. Neida! Det er kjempefint. Parker eit stykke unna, og gå ned mot Karl Johan gjennom Tullinløkka, då kjem du nær moroa med ein gong. Kjem du tilreisande er det faktisk utdeling av billettar til plassen framfor slottet, det er stor stas å stå der. Sjekk ut Oslo kommune sine nettsider og sjekk om det er for seint. Når barnetoget er over virrar folk litt rundt, men ikkje gå heim. Klokka 14 syng studentersangforeninga vakre songar på trappa til universitetet i sentrum, det er veldig stemningsfullt og flott. God 17. mai!
Jadzia626 Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Fullstendig kaos. Ikke å anbefale med mindre du er en veldig tålmodig person. Denne gangen blir min femte 17. mai i Oslo, og jeg skal ikke ned til byen ihvertfall. Byen florerer av lommetyver. Så noen som dumpet to hele kofferter i en kontainer det ene året. Sa i fra til politiet i nærheten, men de bare trakk på skuldrene. Har sett slåsskamp i T-bane køen fordi en fyr var borti en barnevogn og faren til barnet eksploderte. Kaos overalt. Eneste fredelige stedet er rundt Akershus festning hvor det er veldig pent å slappe av hvis det er varmt, noe det sjeldent er. 17. mai i Oslo tilbringes best på privatfest. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Vurderer å ta noen feriedager i Oslo i neste uke, og har lyst til å oppleve 17.mai i hovedstaden. Men har aldri vært der på 17.mai før, så jeg lurer på om det er VELDIG kaos? Tenker å ankomme hotellet kvelden før, og helst overnatte på et sentrumshotell så man bare kan ta bena fatt på 17.mai og slipper å styre med parkering. Noen som har erfaringer fra 17.mai i hovedstaden som de vil dele? Hva er verdt å få med seg? Og er det noen som har anbefalinger til hoteller som er bra? DEn lysten hadde vi en gang også, og kommer aldri til å bli gjentatt.
Gjest navnelapp Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 DEn lysten hadde vi en gang også, og kommer aldri til å bli gjentatt. Det kjem an på korleis ein gjer det. Unngå nedre Karl Johan, og unngå å ta t-banen. Bestill bord viss du vil spise ein plass til eit bestemt klokkeslett, gjerne nokre dagar i forvegen. Pass på verdisakene. Så blir det ei flott oppleving.
Androgyn Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Mange folk, ja. Kaos, nei. Spesielt fra Egertorget til slottet, og ned mot Aker brygge er det veldig mange mennesker, men det er ikke sånn at folk i hytt og pine mister barna sine eller at folk blir trampet ned (er klar over at det er isolerte hendelser hvor dette faktisk skjer du bedrevitende person som nettopp skulle til å kommentere dette). Drar du til disse områdene, så kom med samme forventning som du ville kommet med til en rockekonsert; du har flere (titalls) tusen mennesker samlet på et relativt begrensent område, alle med varierende grad av eufori. Nå er det ikke sånn at det nødvendigvis er like med kaos på 17. mai som på den gjennomsnittelige rockekonsert, men du kan hvertfall forvente en del mennesker, og en del ståk. Endret 11. mai 2012 av Androgyn 1
Gjest notetur nomen Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Folk som sier det er reint kaos kommer mest sannsynlig fra ei bygd med ett veikryss og samvirkelag. Sentrum er helt ok på 17 mai,hvis man bare går ut tidsnok og finner seg en plass der barnetoget skal gå. Så kan man surre litt rundt etterpå, kjøpe en brus eller noe, men da må man akseptere å stå litt i kø. Folk slår hverandre ikke ned på t-banen. Det er trangt der så man bør unngå rushet bare, når alle vil på. Men er man tålmodig er det ingen katastrofe å være i sentrum. Støtter ideen om å finne ut om biletter til å stå på Slottsplassen. Men å finne et utested å sitte på, da er det somregel ganske fullt, så da ville jeg enten bestilt på forhånd eller gått til hotellet. De som sier det er så jævlig, vil jeg påstå at krisemaksimerer. Man må bare ta den tiden det tar, og heller gå på kryss og tvers i byen, enn å ta banen. Passer man på vedisakene så er det ikke noen krise. La vær å putte lommeboka i baklomma, eller ta et dyrt kamera og henge over skulderen, åpne vesker på t-bane eller når man står stille i en folkestim, så bør det gå bar. La store summer og dyre verdier bli på hotellet. Ingen raner deg for bringesølvet. De viktigste rådene er: Ha gode sko, pass på å aldri forlate et sted med toalett uten å bruke det, ha penger til taxi tilbake til hotellet og regponcho. Unngå stappede lommer og åpne vesker. Ikke bruk ryggsekk, da den tiltrekker seg tjuver. Ha en liten juiceboks med drikke av typen solrik og en porsjonspakke med pakke wasa knekkebrød, i tilfelle det går en stund før du får mat. Kubaparken er et godt forslag etter barnetoget. Ha en flott dag og ta med flagget. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #12 Skrevet 12. mai 2012 Bare hold deg unna Solli Plass, med mindre du digger tusenvis av russ samlet for rave på høylys dag. Det er som den verste partygata på Ibiza ganget med 20. 2
Rainbow Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 Det er kaos, men kontrollert kaos, syns jeg. Det er sperringer langs gata i Karl Johan så ikke folk vaser rundt overalt. Men det er veldig, veldig mye folk overalt, så det nytter ikke akkurat å ha klaustrofobi eller noe. Men det spørs om du får hotell midt i sentrum, det er mange som reiser hit for å se på barnetoget. Hvis du står og ser på hele toget kan du joine det når det er slutt. Da kan du gå helt opp til slottet og vinke til kongefamilien sjøl, og du får se garden og politihestene som kommer til slutt. På Oslo kommunes sider står det oversikt over hvilke skoler som går når. Samt program over alt som skjer. Det finner duHER Kos deg i hovedstaden! :-)
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #14 Skrevet 12. mai 2012 Bare hold deg unna Solli Plass, med mindre du digger tusenvis av russ samlet for rave på høylys dag. Det er som den verste partygata på Ibiza ganget med 20. Tydeligvis noen som ikke har vært på Ibiza! Forøvrig så er det ikke så mye kaos som folk skal ha det til. Det er mye folk, og det er litt kø, men kaos er det definitivt ikke. 2
Wonders Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 vi møtes alltid i lille grensen, så står vi på dasslokket, foran Zara og Stortinget, å vinker til alle på stortingsballkongen. Ser alt fra flott forhøyet plass der. Er du vant med folkemengder... Så går det fint. Spis og drikk godt. Etter alt er over, så er det fint å spise litt, og spise is. Slottsparken er også hyggelig !
Kjetil E Skrevet 12. mai 2012 #16 Skrevet 12. mai 2012 Vurderer å ta noen feriedager i Oslo i neste uke, og har lyst til å oppleve 17.mai i hovedstaden. Men har aldri vært der på 17.mai før, så jeg lurer på om det er VELDIG kaos? Tenker å ankomme hotellet kvelden før, og helst overnatte på et sentrumshotell så man bare kan ta bena fatt på 17.mai og slipper å styre med parkering. Noen som har erfaringer fra 17.mai i hovedstaden som de vil dele? Hva er verdt å få med seg? Og er det noen som har anbefalinger til hoteller som er bra? Oslo er kaotisk men hyggelig 17 mai. Og noe man bør oppleve minst en gang ihvertfall. Men skal du dit iår. Så hold deg unna Rådhusplassen (hvis du ikke er veldig sykkelinntresert) for sammtidig som barnetoget løses opp her. Så skal etappe 2 av Glava Tour of Norway starte her. Med behørg presentasjon av delgaere og greier. Så her blir det totalt kaos.
murray Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 Folk som sier det er reint kaos kommer mest sannsynlig fra ei bygd med ett veikryss og samvirkelag. Hahaha, its me! Kaos er kanskje et sterkt ord da, men du bør ikke være redd for store og tette folkemengder. Jeg er 1.61 og må stå høyt oppe et sted for å se noe som helst av toget. Vi har pleid å finne oss et koselig sted å sitte etter å ha sett på toget (med litt flaks og et haukeblikk får man sitteplass på uteserveringene). Er kjempefint med masse blide folk i bunad, reker og vin og sol! Joda, kan absolutt anbefale hovedstaden på 17.mai Har iallefall kost meg skikkelig med venner de siste årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå