AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 i dag har jeg spist 1 eple 1 skål vita hjertegod frokostblandin 1 banan 1 fullkornspita med ca 50 gram kylling kjøttdeig, litt dressing, salat og hakket rødløk. 1 gullerot 4 glass vann 1 pakke med blåbær hvor mange kalorier er dette? jeg spiser dette hjer dag bortsett fra pitaen da, da kan jeg fks spise laks(litt saus) og grønnsakr, en tacolefse, en skål med suppe og grovbrød, pastarett(fullkornspasta)... måler er å gå ned masse i vekt har spist slik i 2 uker nå, uten noen vektnedgang. aldri unnet meg noe godt som sjokolade, brus eller andre kalloribomber.
Celestia Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Men kjære deg. Les bak på pakningen på ting du spiser? Og det nytter ikke bare å spise sunnere. Du må spise mindre også. Kaloriunderskudd. Sjekk diett.no for å sjekke og få bedre kontroll. Trener du noe da?? Er jo en fordel å trene også, om du skal gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 yepp jeg trener jogging, turer, svømming, vekter, hoppetau, rokkering, dans(hjemme i stua)... + jeg spiser mindre en jeg gjorde før men er ikke sikker på om det er nok til å gå ned i vekt
jie-jie Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Kutt ut frokostblanding, banan og den pakken med blåbær. Spis heller 1 grovt rundstykke med kalkunskinke og agurk eller en salat med f.eks litt kylling til frokost/lunsj. Du skal ha i deg ca. 1500 kcal per dag. Les på pakken hva maten inneholder, og velg ut i fra det hva du vil/kan spise. Da kan du til og med unne deg litt snop med god samvittighet i helgene.
Gjest Nanne70 Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 Jeg har prøvd å lage et eksempelvis regnestykke her: 1 eple - 59 kcal 50 g flerkornsblanding med jordbær og rosin (eksempelvis)- 165 kcal 1,5 dl ekstra lett melk (regner med du hadde melk over frokostblandingen) 57 kcal 1 banan 87 kcal 1 fullkorns pitabrød 187 kcal 50 kjøttdeig stekt i 1 ts rapsolje 137 kcal 50 g isbergsalat (1/6 av et salathode) 5 kcal 2 ss hakket rødløk 7 kcal 2 ss idun hvitløksdressing (ikke fettredusert) 116 kcal 1 gulrot 25 kcal 200 g (som jeg regner med det er i en pakke friske blåbær)117 kcal Totalt 934 kcal. Dette er et alt for stort kaloriunderskudd til at du kan holde det ut over tid, spesielt hvis du trener. Fortsetter du sånn kommer du antakelig til å gå på en kjempesprekk, og målet ditt er vel ikke bare å gå masse ned i vekt, men å holde vekta når du har gått ned ønskede antall kg også, ikke sant? En god tommelfingerregel er at du skal ligge 500 kcal under ditt dagsbehov for å gå ned 0.5 kg/uke. Ditt daglige kaloribehov kan du regne ut her. Jeg er ikke nødvendigvis enig med j-ann at du skal kutte ut frokostblanding, banan og blåbær, men du kan jo variere. Fiberrike frokostblandinger uten tilsatt sukker kan være en helt grei frokost, og som du ser så er det ikke mye kalorier i det heller , bare litt over 200 kcal i en porsjon + ekstra lett melk. Det eneste er at det kanskje ikke er så mettende. Banan er et fint lite mellommåltid, den er mettende, næringsrik og gir bare 87 kcal, så jeg synes virkelig ikke det er noen grunn til å ikke spise en banan, med mindre du er på lavkarbo og det er du jo ikke. Blåbær er også sunt, fullt av antioksidanter, vitaminer og mineraler, så kos deg med blåbærene dine, du Det er faktisk noe av det sunneste du kan spise. Når du har funnet ut kaloribehovet ditt, foreslår jeg at du i en periode veier det du spiser og bruker f.eks. diett.no for å beregne kalorier, da lærer du deg mye om hvor mye energi ulike matvaretyper inneholder og hvor store porsjoner du bør spise. Tallerkenmodellen er også grei å forholde seg til når det gjelder mengde - fyll halve tallerknen med grønnsaker, 1/4 av tallerkenen med kjøtt, fugl eller fisk og 1/4 av tallerkenen med potet, ris, pasta e.l. Eller du kan bruke porsjonsberegningen som vektklubb bruker: 1 porsjon kjøtt eller fisk = 150 gram 1 porsjon potet = 150 gram 1 porsjon pasta (kokt) = 100 gram 1 porsjon pasta (tørr) = 40 gram 1 porsjon ris (kokt) = 100 gram 1 porsjon ris (tørr) = 1/2 dl Håper dette kan være til hjelp, og lykke til:)
OhMickey Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Diett.no (som nevnt over) er kjempeflink å telle kalorier Absolutt verdt å logge maten din i ett par uker for å få en liten anelse om hva ting inneholder.
Gjest alille Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 Diett.no er genialt, det gir deg også oversikt over mengde proteiner, karbohydrater, vitaminer etc. som du får i deg. Og ja, la det være i en overgangsperiode, å telle kalorier hele livet er ikke noe særlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå