Gå til innhold

Fant EN eneste melbille/larve i kjøkkenskapet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

SELVSAGT skjer dette når jeg er alene hjemme og vil bake noe godt. :tristbla:

Jeg fant altså én eneste melbillelarve-greie i skapet der jeg har mel og lignende. Den så litt ut som den nederste her: http://www.entomex.no/entomex/images/Bilderav%20skadedyr/Taptebilder/sagtannet%20mellbille.jpg

*grøsse*

Jeg lurer bare litt.. Det var som sagt en larve-aktig greie. Jeg fant den idet jeg skulle åpne en pakke sukker. Den satt inne i "bretten", helt alene. Lys levende. Kunne ikke se noe i sukkeret, og har sjekket alle tørrvarene i nærheten. Der var det heller ingen ting jeg kunne se. Om dette hadde vært en ny pakke sukker, så hadde jeg kanskje tenkt at den ikke har rukket å spre j*velskapen enda, men denne pakken ble kjøpt for rimelig lang tid siden. Jeg husker ikke når jeg sist kjøpte sukker, og det er i ALLE FALL over en uke siden.

Hva tror dere? Pakke alt i separate bokser og se om noe begynner å krype i noen av dem etter en stund? Eller kaste alt, og pakke nytt i bokser?

Er det ikke rart om det bare var den ene? Og så det stedet den var på.. :klo:

En annen ting: Er eggene så små at man ikke ser dem, slik at jeg kan risikere at det er noen i sukkeret? Jeg brukte litt av det, men tør ikke spise om eggene er vanskelige å se, for da har jeg kanskje oversett noe.. :sjenert:

En siste ting: Jeg fikk panikk, og løp ut med sukkerpakken og blåste larven av like utenfor ytterdøra.. tror dere den kan kare seg inn igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cessie
Skrevet

Hvis du bare har funnet en bille, så ville jeg hatt alt i skapet i tette bokser eller plastposer, og ikke brukt av det på ei stund (kjøpt nye produkter, og selvfølgelig også hatt de nye produktene i bokser/poser). Vask godt i skapet.

Og nei, jeg tror ikke larven du "kastet ut" klarer å komme inn igjen :klemmer:

Skrevet

Jeg ville iallfall ikke spist av det sukkeret.. vet ikke om jeg ville turt å spise av noe av det andre heller. Men så er jeg hysterisk redd for småkryp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville iallfall ikke spist av det sukkeret.. vet ikke om jeg ville turt å spise av noe av det andre heller. Men så er jeg hysterisk redd for småkryp.

Smaker ikke feil i alle fall. :fnise: Jeg er relativt optimistisk ang. den sukkerpakken, siden det for det meste står (på nettet) at de legger egg i melposer, havregryn, osv., og at sukker ikke foretrekkes. Billen hadde en melpose til nabo.

Takk for tips! Jeg har nå pakket mel og mel-lignende varer i tette poser. Gikk tom for poser, så noen ting står fortsatt fritt, men det er hovedsaklig ting som te, poser med pasta, ris, osv., så det får være til i morgen. Har ikke funnet flere larver eller voksne biller, og jeg krysser fingrene for at det kun var den ene. Usj, altså. Jeg tror jeg kaster mesteparten av varene. Det meste er det lite igjen av uansett, så da gjør det ikke så mye.

Nå prøver jeg bare å kvitte meg med følelsen av at ting kravler over alt på meg. :sukk:

Skrevet (endret)

Jeg fikk melbiller i en leilighet jeg bodde i for noen år siden.

Pakket alt jeg hadde i skapet inn i plastposer (absolutt alt som ikke var hermetikk eller var varmelukket fra fabrikk (som posesupper osv).

Etter et par uker åpnet jeg en og en pakke og fant synderen(e). En pakke havregryn og sammalt mel.

Selv om vi pakket inn alt + tok knekken på alle billene vi så etterhvert som de gikk frem på kjøkkenbenken, så ble vi ikke kvitt dem - og etter 6 mnd så flytta vi.

Vent en uke. Ser du en eneste bille til, så vil jeg kastet alt - mel, sukker, kakaopulver... ALT! Det må finnes noen "melbillefeller" som jeg ikke visste om da jeg fikk problemet.

Jeg sluttet fullstendig å bake etter jeg fikk melbiller. De invaderte kjøkkenet mitt :(

---

Eggene til melbiller er "usynlige" i melposen, så du ser det ikke når du åpner pakken. Det er derfor du må vente litt for å se hvor de kommer fra. Er du uheldig, så kom det fra melposen og ligger der og koser seg nå (og en voksen melbille har kommet seg og sjekka ut som sukker var godt). Forhåpentligvis var det kun den ene, og den ikke har rukket å legge egg enda.

Endret av Solbærsaft
AnonymBruker
Skrevet

Eggene til melbiller er "usynlige" i melposen, så du ser det ikke når du åpner pakken. Det er derfor du må vente litt for å se hvor de kommer fra. Er du uheldig, så kom det fra melposen og ligger der og koser seg nå (og en voksen melbille har kommet seg og sjekka ut som sukker var godt). Forhåpentligvis var det kun den ene, og den ikke har rukket å legge egg enda.

:jepp: Det er det jeg tenker. Hadde vært greit å vite hva som er synderen, så slipper man å gå rundt og se for seg yrene larver i hver eneste pakke man åpner. Grøss! Jeg er bare glad for at melet jeg hovedsaklig bruker er i lufttette krukker.. Den larven ved sukkeret var ikke inne i pakken heller, så da kan det være den stoppet på de sukkerkornene som alltid ligger utenfor, evt. at den har ligget der helt fra den kom ifra butikken. Jeg vet ikke. :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

MEN: Er det ikke rart om bare _en_ larve har klekket og kommet seg ut av posen? :klo:

TS

Skrevet

Bonusspørsmål: Kommer sånne melbiller inn i huset på egen hånd, eller haiker de med oss hjem fra butikken?

AnonymBruker
Skrevet

Bonusspørsmål: Kommer sånne melbiller inn i huset på egen hånd, eller haiker de med oss hjem fra butikken?

Du kan få av meg! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Du kan få av meg! :jepp:

Eeh. Takk. Men nei takk :takke:

AnonymBruker
Skrevet

Fader jakob. :( Tror jeg tar å kaster alt melet mitt i dag jeg. :unsure:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en slik en i en pose med griseører til hunden. De var liksom "inni" posen med griseører, 3 stk, døde, så jeg mistenker at de var med fra dyrebutikken, men jeg vet ikke... Noen som har tanker om det?

Skrevet

De følger med melposen.

(Du kan puste lettet ut - det er ikke dårlig renhold som er skylden i melbiller - i alle fall ikke hjemme hos deg)

Skrevet

MEN: Er det ikke rart om bare _en_ larve har klekket og kommet seg ut av posen? :klo:

TS

Det er bare en bille så langt.

Er du heldig, så er det en som "hoppet over" fra en pose til en annen i butikken, og som er helt alene - og ikke har rukket å reprodusere enda. Krysser fingrene for det. Melbiller er noe skikkelig dritt å få!

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en bille så langt.

Er du heldig, så er det en som "hoppet over" fra en pose til en annen i butikken, og som er helt alene - og ikke har rukket å reprodusere enda. Krysser fingrene for det. Melbiller er noe skikkelig dritt å få!

Ja, du har rett i det. Jeg tenker bare at om det har blitt lagt masse egg (som denne kom fra), så burde det vært flere enn bare den. Håperhåperhåper den ikke har lagt egg selv! Finner ikke noen steder på nettet der det står om de må være helt voksne før de legger egg, eller om de kan gjøre det som ungdommer.

Ah, nå vil jeg ikke tenke på dette mer. USH!

TS

Skrevet

Jeg hadde noen flagrende skapninger på besøk en gang. De fulgte med noen melposer. Sammalt mel ser ut til å være problemet. Uansett, jeg la alt av mel og gryn i plastposer i store plastkasser som kunne 'kneppes' igjen med et lokk og etter noen uker var de borte. Bruker disse kassene fortsatt.

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Har lært at man blir kvitt sånt med å vaske absolutt alle skapene og hyllene med varmt vann med zalo, og putte alt av mel og gryn i glassinnpakning.

Jeg tror ikke melbiller lever i sukker.

Endret av notetur nomen
Skrevet

Har lært at man blir kvitt sånt med å vaske absolutt alle skapene og hyllene med varmt vann med zalo, og putte alt av mel og gryn i glassinnpakning.

Jeg tror ikke melbiller lever i sukker.

Rent sukker vil på samme måte som rent salt trekke ut fuktighet så nesten alle dyr har vansker med å leve i slike stoffer.

Skrevet

De følger med melposen.

(Du kan puste lettet ut - det er ikke dårlig renhold som er skylden i melbiller - i alle fall ikke hjemme hos deg)

:haar:

Puste lettet ut?

De.Bor.I.Melet.Mitt :ninja:

Skrevet

:haar:

Puste lettet ut?

De.Bor.I.Melet.Mitt :ninja:

Hahaha. Sorry :P

Jeg kjøpte mel for å lage rundstykker til morran i dag... Kjenner jeg har skikkelig angst for å la melposen bare stå i skapet mitt.

Tenk om den har melbiller. :haar:

Tror jeg må ut og kjøpe en beholder jeg kan ha melet oppi. Sånn i tilfelle. Lager ikke rundstykker før om en ukes tid når jeg vet om melet er trygt.. Godt det er en time igjen til senteret stenger.

:reise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...