Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en kvinne på 21 år som gjerne vil bli eggdonor. Har lest meg litt opp om det, og det viser seg at man er nødt til å være 25 år før det går an å donere i Sverige. I Danmark er alle donasjoner anonyme, men jeg har veldig lyst til å få bilder av barnet en gang i blant (hvert 5. år, kanskje). Bildene er selvsagt ikke hovedmotivet, jeg har lyst til å hjelpe et par i en vanskelig situajon. Er det noen her som vet hvordan man går frem for å donere egg, gjerne til et par bosatt i Norge?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er lov i Norge.

Skrevet

Det er ikke det, men jeg leste noe om at det går an å dra til utlandet for å få det gjort. Og har du en avtale med en donor tror jeg ikke det er noe ventetid heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du skal belage deg på å være så uanonym donor at du får bilde av barnet jevnlig. Som donor er du genetisk med på å produsere et barn, men du er kun det. Ikke en "medforelder". I land som har uanonyme donorer, blir disse registrert med et nummer i en database. Det er barnet som etter myndighetsalder kan få tak i informasjon om hvem som skjuler seg bak dette "nummeret", ingen andre. Det skal (og bør) være slik at det er barnet som bestemmer hvorvidt det skal ha noe som helst form for kontakt med donoren -ikke foreldrene, og ikke donoren! Dette bør du ta med i vurderingen før du velger å eventuelt donere.

Dersom du fremdeles ønsker å være donor, enten ved å hjelpe et norsk par som trenger hjelp i utlandet (man kan ta med sin egen donor), eller på en klinikk som tar i mot donorer som er yngre enn 25, så har de denne type klinikker i Spania, på Island, i Russland og Finland også. For å nevne noen. Sjekk også ønskebarn.no, nettside med forum for ufrivillig barnløse.

• Liker 1
Skrevet

Hva faen skal du det for? Hva med å heller jobbe for at alle de millioner av unger som vokser opp uten gode omsorgspersoner skal få det bedre?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva faen skal du det for? Hva med å heller jobbe for at alle de millioner av unger som vokser opp uten gode omsorgspersoner skal få det bedre?

det er mange krav når man skal adoptere.er ikke alle som kan adoptere av ganske uskyldige grunner.så ikke vær så rask med å si at man heller skal adoptere.

• Liker 6
Skrevet

det er mange krav når man skal adoptere.er ikke alle som kan adoptere av ganske uskyldige grunner.så ikke vær så rask med å si at man heller skal adoptere.

OM en ikke får adoptere så bør en pokker meg heller ikke la seg besvangre! Ta et hint liksom....

AnonymBruker
Skrevet

jeg kunne også tenke meg å bidra med å være eggdonor. Si fra om du finner ut av det da?

• Liker 1
Skrevet

OM en ikke får adoptere så bør en pokker meg heller ikke la seg besvangre! Ta et hint liksom....

Kan være mange grunner til at man ikke får adoptere som ikke har noe å gjøre med hvordan man ville fungert som forelder..... Feks så er det vanskeligere å adoptere som singel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kravet for å være eggdonor i utlandet er at donor må ha fødd et barn fra før. Synes eggdonasjon skal bli lovlig i norge slik som sæddonasjon er!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge får man ikke adoptere dersom man kan få biologiske barn.

AnonymBruker
Skrevet

har du kilde på det? Fant ikke noe om det når jeg leste om adopsjon, så jeg er bare nysgjerrig. :)

Gjest Modig mor
Skrevet

I Norge blir man godkjent for adopsjon av Bufetat, og de bryr seg overhodet ikke om hvorvidt søkerne kan få hjemmelagde barn. Adopsjonen formidles (etter forhåndsgodkjenningen) av en av de tre adopsjonsorganisasjonene. De igjen forholder seg til krav fra de landene/organisasjonene som adoptivbarna kommer fra. Disse kravene varierer fra land til land og organisasjon til organisasjon. Ofte er det betingelser som gjelder sivilstatus (gift i minst x antall år, for eksempel), men det kan også være krav om et bestemt livssyn. Noen organisasjoner (men altså ikke alle) krever også erklæring fra lege om at søkerne ikke kan få barn, eller at de frarådes å få barn.

Skrevet

Jo, det gjør en.

Skrevet

Enten så må du donere anonymt. Da kontakter du en klinikk som etterlyser eggdonorer.

Eller så finner du et norsk par som trenger eggdonor og så kan dere sammen dra utenlands. Dette kan du f.eks. tråle forum for, som for eksempel Ønskebarn eller diverse graviditetsfora.

Når det er sagt så bør du være klar over at det er muligens en sammenheng med eggdonasjon og både kreft og infertilitet.

AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg, det finnes mange grunner til at man ikke kan adoptere og ikke alle betyr at man vil bli dårlige foreldre. I noen tilfeller kan det feks være at man har vært syk tidligere. Synes du virkelig det er god grunn til å ikke ønske seg barn?

• Liker 3
Skrevet

Skjerp deg, det finnes mange grunner til at man ikke kan adoptere og ikke alle betyr at man vil bli dårlige foreldre. I noen tilfeller kan det feks være at man har vært syk tidligere. Synes du virkelig det er god grunn til å ikke ønske seg barn?

En trenger da for pokker ikke å bidra til overbefolkningen av jorden ved å donere egg eller sperm!

AnonymBruker
Skrevet

En trenger da for pokker ikke å bidra til overbefolkningen av jorden ved å donere egg eller sperm!

Siden du er så opptatt av overbefolkning regner jeg med at dine barn (hvis du har noen) er adopterte? Hvis ikke synes jeg du har ganske dårlig grunnlag for å si det du sier.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kravet for å være eggdonor i utlandet er at donor må ha fødd et barn fra før. Synes eggdonasjon skal bli lovlig i norge slik som sæddonasjon er!

Det er et krav noen steder, andre steder ikke. Det anses dog som en fordel at man har egne barn fra før. Hør med klinikkene.

Når det gjelder hvorvidt ED blir tillatt i Norge, så mener mange eksperter på temaet at det bare er et spørsmål om (kort) tid. One can only hope.

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt så bør du være klar over at det er muligens en sammenheng med eggdonasjon og både kreft og infertilitet.

Kan du utdype?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...