Gå til innhold

Eh... lukter det av gullfiskvann?

Jotunjenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte det hadde vært stilig med et litt større akvarium med sånne store flotte gullfisker (4-5 centimeters-fisker) i leiligheten. Det blir jo nesten som et kunstverk. Men samboeren mener at det kommer til å lukte av akvariet. Hadde gullfisker da jeg var liten, og husker ikke om det luktet.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk. Bare for å friske opp; hvor ofte skifter en vann? Er det noe ekstra å tenke på med store akvarier enn små? Det var veldig lite det jeg hadde før. Må man ha bobler, eller trenger en ikke det? Hvis noen kunne beskrevet hvor mye arbeid det er, så hadde det vært fint, så er vi i alle fall helt forberedt om vi skal kjøpe de fiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 60liters akvarium. Bytter vann en gang i uken (da ca 1/3 av vannet)

Må ha pumpe til et slikt akvarium.

ellers er det ikke så mye arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pumpe? Eh... for å lage bobler, eller for å få ut 1/3 av vannet? (beklager min uvitenhet :roll: ). Jeg har også hørt at det er best å skifte ut 1/3 av vannet om gangen for fiskene. Hvor ofte skifter man ut hele vannmengden, da? En må vel koke steinene innimellom.

Er det noen lyd av sånne boblemakere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpe er slik at fiskene skal få oksygen. Er en slags boks som filtrerer vannet og lager oksygen. den bråker ikke. Du trenger ingen bobledings når du har pumpe. Du skal egentlig aldri bytte ut alt vannen for da ødelegger du bakteriefloraen til fiskene og de kan bli syke. Akkurat som at du skal sette akvariet noen dager før du har oppi fisker slik at det får gått seg til!

Og husk at når du bytter vann skal du ha oppi no greie, men det får du vite på dyrebutikken. Vis du spør der vil du få svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å skaffe mye kunnskap på forhånd. Snakk med akvariefolk, les bøker og artikler - finn ut mest mulig for at oppstarten av akvariet, valg av fisk og planter skal gå best mulig. Veldig kjedelig å oppleve at all fisken dør med en gang fordi man har gjort noen unødvendige nybegynnertabber.

Et godt sted å begynne er Nettakvariet hvor du finner mange nyttige artikler og et diskusjonsforum hvor mange kunnskapsrike akvariefolk ferdes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Denne linken var smart. Visste ikke at det fantes.

Skal undersøke masse før vi går til innkjøp av fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...