Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk noen linker her i går til popup-killere.

Problemet er at jeg får beskjed om "finner ikke siden"

Både de som gav meg linkene, og andre vet jeg kommer inn.

Så siden er altså ikke nede.

Men hvorfor får jeg denne beskjeden da ?

Noen som har en idè om hva dette skyldes ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) routingen for din isp fungerer ikke

2) du har en brannmur som stopper siden

3) du har antispionprogram som stopper siden

4) siden inneholder noe som du ikke har installert (lite sannsynlig egentlig)

5) siden er faktisk nede/ute av drift for øyeblikket

Skrevet
1) routingen for din isp fungerer ikke

2) du har en brannmur som stopper siden

3) du har antispionprogram som stopper siden

4) siden inneholder noe som du ikke har installert (lite sannsynlig egentlig)

5) siden er faktisk nede/ute av drift for øyeblikket

Hvordan finner jeg ut om routingen for min isp ikke fungerer da og hvordan får jeg i tilfelle gjort noe med det ?

Jeg har ikke brannmur/antispionprogram.

Hva skulle det være jeg mangler som ikke er installert for å komme inn på en side med popupkiller til nedlastning ?

Sidene kan umulig være nede, når flere andre kommer rett inn, og problemer er testet ut over mer enn èn dag..

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvordan finner jeg ut om routingen for min isp ikke fungerer da og hvordan får jeg i tilfelle gjort noe med det ?

Dagens tekniske tips:

1) Åpne et kommandovindu og skriv "ping www.problemsiden.no". Det som da skal skje, er at maskinen svarer med "Pinger www.problemsiden.no [123.45.67.89]" og litt til. Tallene i klammer er IP-adressen til nettstedet.

Hvis du ikke får opp dette, men derimot en feilmelding som sier "ukjent vert", har du enten skrevet inn et navn som ikke eksisterer på Internet, eller du har problemer med DNS, tjenesten som oversetter mellom navn og IP-adresser. Hvis problemet vedvarer etter en omstart av PC'en, bør du kontakte Internet-leverandøren.

Hvis det er snakk om en web-side som du ikke får kontakt med, men som andre kan nå, kan du be en av de andre kjøre samme kommando. IP-adressen som kommer opp skal være den samme hos deg som hos dem. Får dere opp forskjellige adresser, skyldes det en feil hos en ISP (sannsynligvis din).

2) Hvis test 1 virket, kan du skrive "telnet www.problemsiden.no 80". Det som da skal skje, er at kommandvinduet blir helt svart med markøren i øverste venstre hjørne (Windows 2000 eller XP), eller det kommer opp ett nytt, hvitt vindu med en svart markør i øverste venstre hjørne (Windows 9x og NT). Skriv "GET" (i blinde) og trykk Enter to ganger, og det skal komme en masse tekst i vinduet, og så skal forbindelsen bli brutt.

Hvis dette ikke skjer, har du ikke kontakt med serveren der websiden ligger. Det kan skyldes en personlig brannmur eller routing-feil hos en ISP.

Hvis begge testene gikk greit, men du likevel ikke får opp siden, kan problemet ligge i Internet Explorer og/eller skyldes et virus.

(En av de vanligste testverktøyene for å feilsøke routing er forøvrig "tracert". Skriv "tracert www.problemsiden.no", og du får se navnene eller IP-adressene til alle routerne mellom deg og www.problemsiden.no. Dessverre er det vanlig å blokkere trafikken fra tracert på webservere, noe som betyr at du ofte får "Request timed out" (eller tilsvarende på norsk) selv om du i realiteten har kommet frem til serveren. "tracert www.microsoft.com" gir et slikt resultat.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...